IPB

Selamat datang Tetamu ( Masuk | Daftar )

4 Mukasurat V   1 2 3 > » 

semak
Posted on: Sep 29 2010, 11:54 AM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


ye ke?boleh bagi link?
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #20172 · Replies: 7 · Views: 4,910

semak
Posted on: Sep 29 2010, 07:50 AM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


boleh juga
tapi betul ke benda ni boleh setel kan problem ni?
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #20168 · Replies: 7 · Views: 4,910

semak
Posted on: Sep 28 2010, 10:17 AM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


yup
ada tak link download?yang lain
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #20162 · Replies: 7 · Views: 4,910

semak
Posted on: Sep 28 2010, 07:52 AM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


sapa ada software cap ayam nak convert benda ni?
atau ada cara paling mudah?
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #20160 · Replies: 7 · Views: 4,910

semak
Posted on: May 13 2010, 08:18 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


bagi aku tak salah percaya sebab nye?
percaya lah kiamat itu benar..bila?
bila kita leka dengan dunia..esok ke?
x mustahil semua kuasa tuhan..bukti?
tusnami boleh berlaku waktu tak terduga,tiada hujan tiada ribut..jadi?
sentiasa bertaubat ,buat apa yang disuruh tinggal apa yang dilarang..rumusan?
cerita kafir 2012 tu tidak benar..tujuan?
nak permain kan kuasa tuhan walaupun kiamat ,manusia boleh lari dari kiamat


(Syaitan lum muncul merupai manusia untuk menjadi pemimpin golongan manusia jahat selepas kematian semua manusia yang ada iman ekoran kedatangan angin sejuk......syaitan kena cabut nyawa, sumer manusia dah k.o dulu)

Hoho mana ada syitan keje cabut nyawa manusia..berhati hati apabila menaip
  Forum: Cakap Kedai Kopi · Post Preview: #19609 · Replies: 6 · Views: 3,690

semak
Posted on: Mar 5 2010, 04:18 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


mesti ada games lama lama yang tak laku
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #19350 · Replies: 5 · Views: 3,724

semak
Posted on: Mar 4 2010, 03:00 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


huhu ada la sikit mengepau mak ayah
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #19342 · Replies: 5 · Views: 3,724

semak
Posted on: Feb 18 2010, 01:02 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


kat mana tempat games ori leh dapat kat lowyat dengan harga murah?
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #19282 · Replies: 5 · Views: 3,724

semak
Posted on: Oct 15 2009, 12:47 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


cam ne nak buang watermark starter vista?
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #18401 · Replies: 5 · Views: 3,522

semak
Posted on: Oct 10 2009, 11:49 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


bagus ke browser ni?
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #18377 · Replies: 4 · Views: 2,878

semak
Posted on: Oct 9 2009, 03:05 AM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


sapa ada vista ultime avtive key?
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #18368 · Replies: 3 · Views: 2,627

semak
Posted on: Sep 25 2009, 10:46 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


insaf.,...
  Forum: Cakap Agama; Fiqah, Tauhid & Akidah · Post Preview: #18304 · Replies: 2 · Views: 2,917

semak
Posted on: Sep 18 2009, 08:35 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


yang ada kat atas (masa/waktu) kat sebelah kanan
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #18272 · Replies: 5 · Views: 3,522

semak
Posted on: Sep 16 2009, 01:42 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


aku selalu gune tweak..tapi kat vista tak leh install tweak..ada cara lain tak?
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #18258 · Replies: 5 · Views: 3,522

semak
Posted on: Aug 8 2009, 12:22 AM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


Bersedia bina pesawat tempur

Oleh MOHD ROSHDI HASSAN

PADA awal kemerdekaan, anak bangsa yang terpelajar akan dihantar ke universiti luar negara untuk menguasai ilmu mengikut keperluan negara. Pada masa itu, rakyat Malaysia lebih cenderung untuk mengambil pengkhususan doktor perubatan, undang-undang, pengurusan, ekonomi dan perakaunan.

Apabila kita memerlukan pembangunan fizikal, maka anak Melayu dihantar untuk mendalami bidang arkitek dan kejuruteraan seperti kejuruteraan awam, mekanikal dan elektrikal.

Namun, setelah 50 tahun merdeka, kita masih ragu-ragu untuk terus maju dalam bidang teknologi yang lebih tinggi seperti teknologi aeroangkasa. Walaupun 15 tahun yang lalu, kita pernah mengorak langkah untuk menceburi bidang ini, namun sejak akhir-akhir ini bidang ini dianggap oleh sesetengah orang sebagai tidak mempunyai potensi yang cerah di negara kita.

Bidang aeroangkasa bermula apabila Wright Brothers menerbangkan pesawatnya yang pertama selama 45 saat pada tahun 1903. Ia telah memberi keyakinan kepada manusia bahawa mereka boleh membina kenderaan untuk terbang. Selepas itu pesawat ini telah diubahsuaikan sehingga tak sampai 50 tahun manusia boleh membina pesawat selaju bunyi dengan pembinaan Bell X1 pada tahun 1946.

Jika lebih 50 tahun yang lalu, orang Barat sudah mampu membina pesawat yang lebih laju daripada bunyi, kenapakah selepas 50 tahun merdeka kita masih lagi tak mampu membina pesawat kita sendiri. Setidak-tidaknya kita mampu membina pesawat yang mempunyai teknologi 50 tahun yang lalu. Cuba kita letakkan keupayaan kita sekarang sama dengan keupayaan Barat pada tahun 1953.

Natijahnya, sehingga kini kita terpaksa bergantung sepenuhnya kepada pihak luar dalam teknologi ini. Jika kita mengambil contoh pesawat pejuang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), banyak pesawat kita terpaksa ditamatkan perkhidmatan kerana ketiadaan alat ganti. Bahkan terdapat juga pesawat kita yang terpaksa dikorbankan sebagai alat ganti bagi memastikan pesawat lain daripada jenis yang sama dapat diterbangkan.

Kelekaan kita menguasai teknologi ini menyebabkan pengaliran wang negara yang banyak bagi memenuhi keperluan negara dalam teknologi ini. Sudah tiba masa kita mula memikirkan untuk membina pesawat pejuang kita sendiri ataupun mengubahsuaikan pesawat yang sedia ada dengan teknologi kita sendiri bagi membuktikan keupayaan bangsa kita dalam teknologi ini.

Satu perkara yang perlu kita fahami dalam teknologi ini, bahawa bagi pembinaan sesebuah pesawat baru sama ada pesawat komersial atau pesawat tentera, penglibatan beberapa buah negara diperlukan bagi menghasilkan pesawat berteknologi tinggi dengan harga yang murah. Sebagai contohnya pembinaan pesawat Typoon Euro Fighter dan Pesawat Joint Strike Fighter F35.

Teknologi

Jika kita terlibat sama dalam pembinaan pesawat-pesawat ini, kita akan mendapat keuntungan yang tinggi hasil pembinaan pesawat ini apabila ia mula dijual kepada negara-negara lain. Di samping itu kita dapat mempunyai keupayaan pesawat tersebut serta teknologi yang ada padanya.

Bagi memulakan langkah ini, sebagai sebuah negara yang bersifat Defence Country, kita tidak perlu memikirkan untuk membina pesawat yang mempunyai teknologi yang terkini kerana ia akan melibatkan kos yang tinggi.

Cukuplah kita mengubahsuaikan pesawat kita yang sudah tidak diterbangkan seperti pesawat A4 Skyhawk dengan memasukkan teknologi yang dah sedia ada yang sudah berumur 20 tahun yang lalu. Sebagai contohnya pesawat Sukhoi 30 MKM yang baru dibeli oleh TUDM merupakan pesawat yang menggunakan teknologi yang dibina pada zaman sebelum kejatuhan Soviet Rusia. Teknologi untuk mengganggu dan mematikan sistem radar pesawat musuh merupakan unsur utama yang perlu dibina pada pesawat itu nanti.

Banyak negara yang mengubahsuaikan pesawat lama mereka dengan teknologi terkini. Antaranya ialah Israel, Singapura dan Iran. Iran yang memiliki ratusan pesawat F 5E sebelum Revolusi Islam, telah mengubahsuaikan pesawat tersebut dengan diberi nama baru iaitu SAEQEH pada tahun 2004.

Pesawat SAEQEH dianggap pesawat baru yang dibina di Iran kerana hanya menggunakan rangka pesawat F 5E, tetapi semua teknologi serta persenjataannya dibina di Iran dan bukanya di Amerika. Dengan itu, Iran berjaya menerbangkan kembali semua semua pesawat pejuang lamanya dengan hanya melibatkan kos yang rendah.

Reverse Engineering merupakan satu proses yang lazim digunakan bagi menguasai sesuatu teknologi. Soviet Rusia sendiri menguasai teknologi enjin jet apabila berjaya memiliki 10 enjin Nene yang dibina oleh Rolls Royce setelah tamat perang dunia kedua. Enjin tersebut dibeli bagi pembinaan pesawat pejuang Soviet Rusia MIG 15 pada tahun 1946.

Oleh kerana kita dianggap negara Islam, kita sering kali dihalang daripada memiliki teknologi terkini pada pesawat pejuang yang kita hendak beli. Pernah kita cuba hendak membeli helikopter Apache pada pertengahan 90-an, tetapi pihak kerajaan Amerika tidak membenarkan kita mempunyai teknologi radar berteknologi tinggi yang terdapat pada helikopter tersebut. Tanpa radar tersebut, helikopter tidak dapat berfungsi seperti mana ia direka. Bahkan kita juga tidak mempunyai peluru berpandu yang sepatutnya dipasang pada pesawat pejuang kita kerana halangan daripada beberapa pihak.

Sebagai sebuah negara berdaulat dan merdeka, kita sepatutnya berani mengorak langkah dari sekarang untuk membina pesawat tempur kita sendiri.

- DR. MOHD ROSHDI HASSAN adalah kakitangan Universiti Putra Malaysia yang bertugas

di Rolls Royce UTC University of Sheffield.
  Forum: Cakap Isu Semasa · Post Preview: #17738 · Replies: 1 · Views: 1,909

semak
Posted on: Aug 5 2009, 03:34 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


bagi aku keje bodo je demontrasi ni....sebab kita akan memburuk negara,silap kita juga masjid tak datang tapi demontrasi bukan main.kalau sapa ada baca buku-buku majalah agama ,masjid kat malaysia ni dah tahap parah..sembahyang fardu sikit je ada kala tak sampai 5 orang.sedangkan kita asik fikir benda yang lain.

tapi penah tak kita wat demontrasi bila harga barang naik? minyak naik?kalau ditanya nenek kampung apa tu isa?dijawab oleh nenek tu: entaklah cu nenek tahu gula je dah takda sekarang,hidup pun dah susah tak macam zaman nenek dulu.

tapi aku bangga bila orang melayu sanggup mati sebab kesah natrah tu
  Forum: Cakap Isu Semasa · Post Preview: #17709 · Replies: 5 · Views: 2,032

semak
Posted on: Aug 2 2009, 11:03 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


pentium 2 aje ram 128 hard disk 8 gb aje
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #17380 · Replies: 6 · Views: 3,762

semak
Posted on: Aug 2 2009, 10:24 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


SiS 300/305/630/540/730
nak driver ni untuk window xp
banyak link tak leh download
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #17378 · Replies: 6 · Views: 3,762

semak
Posted on: Aug 1 2009, 09:27 AM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


tapi kan kalau kita kerja dengan cina ,dia tak kedekut,kene marah biasa la tapi dia ajar kita cara nak tabah hadapi dugaan...macam bos aku.hari hari marah tapi bila dapat untung pekerja dia utama kan..katanya tanpa pekerja tak guna la buat bisnes.hari raya cina jgn kira angpau dia kasi...
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #17193 · Replies: 5 · Views: 3,074

semak
Posted on: Jul 30 2009, 10:59 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


alhamdulilah bazh aku amik komputer aje bash sebab aku kurang sikit bi ni
  Forum: Cakap Kerjaya & Pengalaman · Post Preview: #17038 · Replies: 13 · Views: 9,219

semak
Posted on: Jul 30 2009, 10:46 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


oh ye ke?melayu punya kedai ke bro?
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #17036 · Replies: 5 · Views: 3,074

semak
Posted on: Jul 30 2009, 10:36 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


meh kita kongsikedai komputer mana yang korang penah kene tipu dan yang mana paling ok bagi ko...
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #17034 · Replies: 5 · Views: 3,074

semak
Posted on: Jul 28 2009, 09:39 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


aku dulu penah masuk askar,asik bermasalah je sarjan aku panggil aku semak so sampai sekarang membe aku semua panggil semak
  Forum: Cakap Kedai Kopi · Post Preview: #16979 · Replies: 20 · Views: 8,188

semak
Posted on: Jul 28 2009, 08:41 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


yup bazh
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #16978 · Replies: 5 · Views: 2,614

semak
Posted on: Jul 28 2009, 06:10 PM


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 301
Sertai: 11-January 09
Daripada: Perigilama
No. Ahli: 562


allhamdulilah smbus dah setel wbcam aje skng problem ganaz
  Forum: Cakap Dunia ICT Terkini · Post Preview: #16969 · Replies: 5 · Views: 2,614

4 Mukasurat V   1 2 3 > » 

New Posts  Susulan baru
No New Posts  Tiada susulan baru
Hot topic  Topik panas (Baru)
No new  Topik panas (Tiada baru)
Poll  Undian (Baru)
No new votes  Undian (Tiada Baru)
Closed  Topik dikunci
Moved  Topik dipindah
 

Versi Ringkas Masa sekarang: 26th May 2018 - 06:00 AM