IPB

Selamat datang Tetamu ( Masuk | Daftar )

Profil
Foto Personal
Bintang
 
Pilihan
Pilihan
Pernyataan Personal
ijamidayu buat masa ini tidak mempunyai sebarang pernyataan personal.
Maklumat Personal
ijamidayu
Bukan Eksekutif
Umur tidak diketahui
Jantina tidak diset
Lokasi tidak diketahui
Tarikh lahir tidak diketahui
Minat
Tiada Info
Statistik
Sertai: 10-September 08
Profil Dilihat: 793*
Kemunculan Terakhir: 25th August 2009 - 10:07 AM
Masa: Nov 13 2019, 06:24 AM
56 kiriman (0 per hari)
Maklumat Perhubungan
AIM Tiada Info
Yahoo Tiada Info
ICQ Tiada Info
MSN Tiada Info
Contact Sulit
* Paparan profil terkemaskini setiap jam

ijamidayu

Member Rasmi

*


Topik
Kiriman
Komen
Kawan
setakat ini..
22 Sep 2008
Dr. Ismail Al-Faruqi : Mangsa Konspirasi Dajjal



oleh Ibnuyaacob

Nama sebenar beliau ialah Ismail Raji Al-Faruqi, dilahirkan ketika Perang Dunia Pertama iaitu 1 Januari 1921. Beliau merupakan anak kelahiran campuran Palestin-Amerika tetapi menetap dan menjadi warganegara Amerika Syarikat.

Dr. Ismail amat berpengaruh dan terkenal sebagai tokoh pemikir dunia Sains Sosial. Maka tidak hairanlah jika dikatakan ia mahir semua jenis bidang dalam Sains Sosial seperti Psikologi, Antropologi, Sosiologi, Sejarah, dan sebagainya.

Kemasyuran beliau sebagai tokoh pemikir Islam membuatkan Malaysia terdorong untuk menubuhkan Insititut Pemikiran Islam Antarabangsa atau lebih dikenali sebagai Institute of International Islamic Thought (IIIT). Penubuhan IIIT di Malaysia telah dilancarkan oleh mantan Perdana Menteri Dr. Mahathir Mohamad.

Semua latar belakangnya boleh dilihat dalam wikipedia.org

Dr. Ismail Membongkar Konspirasi Dajjal Dalam Ilmu Sains Sosial

Sebab utama beliau dibunuh bukanlah kerana rumahnya dimasuki pencuri seperti yang dilaporkan media Amerika. Kematiannya sememangnya dirancang oleh agen-agen Dajjal. Bagi mereka, Dr. Ismail perlu mati bagi memastikan strategi konspirasi Dajjal dalam dunia ilmu sains sosial berjalan lancar.

Apa yang dibongkarkan beliau ?

Dalam setiap karya, kajian, disertasi dan bukunya, beliau tidak menyebut langsung tentang Dajjal, dan beliau bukanlah pengkaji hal ehwal Dajjal. Tetapi beliau amat menyedari bahawa pihak Yahudi sejak 300 tahun dahulu merancang untuk menghancurkan warisan sejarah tokoh-tokoh Islam.

Beliau sedar bahawa ahli-ahli akademik berbangsa Yahudi yang berselerak di Harvard dan Oxford sedang bertungkus-lumus memadamkan sumber-sumber ilmu sarjana Islam dari pengetahuan pelajar-pelajar muslim.

Dr. Ismail al-Faruqi menjelaskan bahawa,

“Disiplin yang dipanggil oleh Barat sebagai sains sosial hanya baru menjangkau usia satu abad.”

Beliau menegaskan lagi seterusnya,

“Walaupun disiplin-disiplin ini telah mencapai status autonomi di universiti-universiti hanya pada abad lepas, tetapi tekanan yang membawa kepada kemunculan dan kejayaannya telah pun bermula sejak dua abad sebelum itu.”

Pendedahan Dr. Ismail:

* Dr. Ismail juga menyatakan bahawa semua pemikiran-pemikiran pelajar Islam di universiti-universiti di negara Islam sekarang sedang mengalami proses pembaratan ilmu walaupun ilmu yang dipelajari itu sebenarnya berasal dari sarjana Islam.
* Pelajar-pelajar muslim diasak dengan maklumat-maklumat buku rujukan yang diimport dari barat. Buku-buku itu tidak lain hanya menonjolkan kelebihan penulis barat berbanding sumbangan sarjana Islam.
* Buku-buku rujukan cetakan univerisiti Barat secara berstrategi tidak meletakkan langsung sejarah tokoh-tokoh Islam yang menjadi pengasas ilmu tersebut. Misalnya bidang Psikologi, pengasasnya ialah Abu Nasr al-Farabi yang menulis buku bertajuk Opinion of Citizens of Uthopia pada 950 M. Tetapi masyarakat tidak mengiktirafnya, mereka meletakkan tokoh Yahudi mereka sebagai pengasas iaitu Sigmund Freud yang hanya memperkenalkan teori Psikonalasis pada 1890-an.
* Pensyarah-pensyarah muslim berpendidikan barat adalah agen penyebab kepada proses pembaratan ilmu-ilmu sains sosial di negara-negara Islam. Mereka ini tanpa usul periksa terhadap apa yang dipelajari akan mempromosi semua idea-idea profesor-profesor mereka yang mereka jumpa di barat.

Strategi Dajjal Dalam Ilmu Sains Sosial

Dajjal amat berkehendak untuk memastikan semua masyarakat dunia menghormati umat Yahudi. Dajjal bukan sahaja mahu dunia mengkagumi Yahudi dari segi kuasa ekonomi, tetapi menghormati mereka dalam ruang ilmu pendidikan khususnya Sains Sosial.

Dalam konteks ini, Dajjal melalui agen-agennya di Oxford dan Harvard berusaha menerbitkan buku-buku teks rujukan untuk universiti-univerisiti tempatan. Oxford dan Harvard cuba dipopularkan agar menjadi istana impian para siswazah seluruh dunia.

Dajjal juga berusaha memadamkan pengaruh tokoh-tokoh Islam dalam arena pendidikan. Walaupun usaha ini kelihatan baru berusia 100 tahun tetapi hasilnya kini amat memberansangkan.

Sehingga sekarang, pensyarah-pensyarah bidang Sains Sosial menjadikan univerisit barat sebagai kiblat utama bidang mereka. Mereka berasa bangga sekiranya mampu berbicara hal ehwal teori sains sosial di depan pelajar-pelajar, padahal teori-teori yang dibanggakan itu sarjana Barat sebenarnya diciplak dari sarjana-sarjana Islam sendiri.

Serangan Balas Dr. Ismail Al-Faruqi

Menyedari akan tahap kritikal masalah ini, Dr. Ismail bersama rakan-rakannya telah menghimpunkan 315 orang cendekiawan Islam dari seluruh dunia dalam satu seminar di Universiti Jeddah, Arab Saudi pada April 1977.

Dalam seminar ini, masing-masing tokoh dalam bidang sains sosial masing-masing cuba memperkenalkan kaedah ilmu alternatif bagi menandingi pengaruh sains sosial barat.

Pada 1982, maka terlaksanalah satu gagasan baru yang dilancarkan untuk menyekat kemaraan unsur-unsur penipuan Sains Sosial barat. Gagasan itu diberi nama “PengIslaman Ilmu” (Islamization of Knowledge).

Gagasan ini diterima pakai di seluruh dunia. Malaysia adalah antara negara yang aktif menganjurkan seminar-seminar berkaitan gagasan tersebut. Kebanyakan kertas kerja dikeluarkan oleh pensyarah-pensyarah luar negara yang berkhidmat di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Komplot Pembunuhan Dr. Ismail

Dajjal tahu gagasan ini ancaman besar kepada strateginya dalam dunia Sains Sosial. Suatu konspirasi dijalankan agar memastikan Dr. Ismail dan isterinya Dr. Louis Lamya berhenti dari berdakwah menggunakan gagasan ini.

Akhirnya suatu peristiwa dirancang di mana seseorang telah diupah untuk memasuki rumah Dr. Ismail bagi membunuh beliau sekeluarga. Dalam kejadian tersebut anak perempuannya Anmar al-Zein terselamat tetapi menerima 200 jahitan.

Pihak polis Pennsylvania mengklasifikasikan kes pembunuhan ini sebagai kes samun bunuh. Namun yang menjadi persoalan berbagai pihak khususnya pertubuhan-pertubuhan Islam, mengapa tiada satu pun barang berharga dicuri? Malah yang hilang bukannya duit tetapi kertas-kertas kerja beliau.

Kes ini ditutup dan tidak dibuka semula walaupun diminta oleh sesetengah pihak. Sekarang ini, anak perempuan beliau bertanggungjawab menyebarkan baki-baki kertas kerja ibu bapanya di universiti-universiti Islam.

Ramai pihak mengesyaki pembunuhan itu dilakukan oleh kumpulan Jewish Defense League (JDL). Ini berdasarkan teks ucapan presiden JDL seminggu sebelum kejadian yang mengatakan dalam ucapannya “…seorang profesor Palestin harus disingkirkan..”

Sebelum kematian Dr. Ismail al-Faruqi pada 1986, rakannya yang bernama Alex Odeh iaitu pengasas bagi Arab-American Anti Descrimination Committee juga disyaki telah dibunuh oleh ahli kumpulan JDL. Laporan menyebut sebuah bom telah meletup ketika Alex sedang membuka pintu pejabatnya di Santa Ana. Kejadian ini berlaku pada 6 Februari 1985.

Kesimpulan

Dajjal tidak hanya menyerang dalam bentuk penguasaan ekonomi, teknologi, politik dan peperangan tetapi dunia pendidikan juga menjadi intipati utama dalam konspirasinya. Dunia pendidikan penting dikonspirasikan oleh Dajjal kerana ia merupakan dunia yang melahirkan cendikiawan yang mampu melaras bentuk-bentuk pemikiran diri sendiri dan orang lain.

Maka input untuk individu-individu yang bakal bergelar cendekiawan harus dibina dari akar umbi agar individu tersebut menjadi agen Yahudi tanpa ia sendiri sedari.
13 Sep 2008
SEJAK beberapa tahun kebelakangan ini, kehidupan pejuang irama tradisional dan etnik Malaysia, Noraniza Idris sentiasa diintai masyarakat.

Semuanya bermula dengan konflik peribadi iaitu rumah tangganya dengan penyanyi Fareez yang berhadapan dengan keretakan sehingga membawa kepada kehancuran.

Berlarutan daripada kegagalan mempertahankan mahligainya bersama Fareez yang terbina selama 18 tahun, mereka akhirnya berpisah pada Mei 2006.

Sejak itu hidup penyanyi yang popular dengan lagu Awallah Dondang ini terus diburu kontroversi.

Terbaru, Noraniza sekali lagi menjadi perhatian dan buruan media selepas tersebar berita perceraian kali keduanya dengan seorang ahli perniagaan dari utara berusia awal 50-an.

Pada peringkat awalnya, Noraniza dan suami keduanya itu merahsiakan perkahwinan mereka daripada pengetahuan umum.

Namun, kalau sudah namanya selebriti, Noraniza atau mesra di kalangan wartawan dengan panggilan Ani tidak mampu menyembunyikan berita gembira itu.

Bagaikan tiada kesudahan, kisah rumah tangganya terus diperkatakan kerana enggan mendedahkan identiti sebenar suami yang dinikahinya pada awal Februari lalu.

Sehinggalah Ahad lalu, perkahwinan kedua Noraniza itu dilaporkan musnah.

Pada satu pertemuan dengan media pada Majlis Perjanjian Persefahaman antara syarikat miliknya, Noraniza Idris Production (NIP) dan Pro Sinar Event Management Sdn. Bhd. (Pro Sinar), Selasa lalu (9 September), penyanyi itu menjawab panjang lebar tentang kisah perceraiannya.

Memulakan bicara, Noraniza berkata, sebelum keputusan bercerai diambil, dia melakukan solat hajat memohon bantuan daripada Allah agar diberikan petunjuk terbaik terhadap sebarang keputusan yang bakal diambilnya.

“Saya melakukan solat hajat terlebih dahulu memohon petunjuk, kalau baik ditunjukkan keikhlasan dan kalau tidak ditunjukkan keputusan sebaliknya.

“Setelah sembilan hari sembahyang hajat untuk mendapatkan kata putus, akhirnya pada malam Jumaat pukul 9.15 malam, saya mendapat keputusannya,” katanya.

Enggan bercerita lanjut berhubung petunjuk yang diterimanya, kata Noraniza, perceraian kali kedua itu sedikit sebanyak menjadikan dirinya lebih tabah dan kuat mengharungi kehidupannya kelak.

“Kalau dahulu, perceraian kali pertama memang saya rasa sedih sangat, lama nak hilangkan kesedihan itu tetapi kali ini tidak terasa sangat, mungkin sebab saya sudah mendapat kekuatan daripada pengalaman lalu,” kata penyanyi berusia 40 tahun itu.

Ditanya tentang tarikh sebenar berakhirnya perkahwinan itu, kata Noraniza: “Cukuplah jika saya kata, saya sudah habis tempoh idah.

“Sekarang ini, saya dan bekas suami masih berkawan dan berurusan secara baik. Walaupun berat, saya rasa ini adalah keputusan yang terbaik untuk kami.

“Lagipun, pada peringkat awalnya memang saya tidak mahu berkongsi (bermadu), tapi nak buat macam mana terjadi juga.

“Mungkin, Tuhan nak tengok sejauh mana tahap kesabaran dan kekuatan saya. Tak apalah, asalkan dia bahagia,” luah Noraniza jujur dari hatinya.

Menjalani kehidupan solo, kata Noraniza kini dia mahu menumpukan sepenuh perhatian terhadap syarikat dan kedua-dua anaknya iaitu Mohd. Aliff Haiqal, 19, dan Mohd. Alfeeq Haiqal, 15 serta kerjaya nyanyiannya.
13 Sep 2008

KUALA LUMPUR, 11 SEPT 2008: Memiliki lelaki bernama Aswani Ani atau Mawi sebagai kekasih mungkin impian ramai wanita Melayu. Namun, percayalah, tidak mudah sebenarnya bercinta dengan penyanyi lelaki paling popular ini.

Hal ini diakui teman wanitanya, Nora'Ashikin Rahmat atau Ekin , 29, sewaktu ditemui murai.com.my di sebuah studio muzik yang terletak di Bandar Sri Damansara, semalam.

Pernah orang bertanya Ekin, bagaimana dia boleh tahan bercinta dengan Mawi. Apa jawapan Ekin?

"Makan hati sebenarnya berkawan dengan Mawi ni. Sebab cara dia kasar. Bercakap pun kasar. Waktu mula-mula kenal dia dulu, saya sendiri pun terkejut dengan cara Mawi itu. Sebab saya sendiri tak biasa berdepan dengan sikap kasarnya itu. Selalu jugalah saya berbisik dalam hati, apa hal lah Mamat seorang ini. Tapi bila lama-lama kenal Mawi, dia sebenarnya OK dan saya juga sudah boleh terima cara dia.

"Sebab, di sebalik sikap luarannya yang nampak kasar dan kadang-kadang macam acuh tidak acuh itu, dia sebenarnya seorang yang sangat caring, suka mendengar masalah orang dan amat mengambil berat," kata Ekin.


Ekin turut akui Mawi bukanlah seorang lelaki yang romantik.

"Bila melihat kembar saya, Aain, keluar candlelight dinner dengan teman lelakinya, kadangkala terdetik juga di hati saya, kenapalah Mawi tak macam itu. Tapi hendak buat macam mana, dah memang sikap semulajadi dia dah macam tu. Lebih baiklah Mawi kekal macam tu. Nanti kalau dia tiba-tiba jadi romantik, saya pulak yang geli!

"Tapi Mawi pernah tanya dengan saya, adakah saya rasa selesa dengan cara dia. Mungkin dia tak mahu saya terasa. Tapi, saya kata OK sebab sudah boleh terima cara dia tu.


"Ada masanya Mawi suka buat kejutan dan kejutan paling manis bagi saya ialah apabila dia mengumumkan bahawa saya adalah teman wanitanya sewaktu majlis Anugerah Bintang Popular Berita Harian dulu," kata Ekin.

Bagaimana pula perasaannya apabila berjaya mencuri hati lelaki yang menjadi pujaan ramai? Ekin menjawab, dia sebenarnya menerima Mawi lebih sebagai Asmawi Ani dan bukannya 'Mawi World. Lagipun sejak dulu, dia bukanlah peminat setia Akademi Fantasia (AF).

"Tapi saya cukup suka dengan sikap Mawi kerana dia sentiasa mengajar saya supaya sentiasa merendah diri dalam apa jua keadaan pun," katanya.

Ekin secara kebetulan berada di studio awal pagi itu kerana menemani Mawi yang sibuk menyiapkan rakaman lagu terbarunya, Allah Habeebi ciptaan Farihin Abd Fatah dan Yasin Sulaiman. Ia bakal dimuatkan dalam album qasidah keduanya tidak lama lagi.

Menyambung perbualan, Ekin berkata, dia memahami kedudukan Mawi yang sibuk 24 jam tetapi yang lucu, kalau keluar bersiar-siar, mereka terpaksa ditemani bodyguard.

"Nak keluar pun kena kena ada bodyguard. Sebab, kalau Mawi kena serbu dengan peminat, saya tak tahu macam mana nak handle. Lagipun Mawi bukannya tahu sangat jalan-jalan di KL. Jadi kenalah ada orang yang pandukan kereta.

"Kalau ikutkan, pasangan bercinta memang suka keluar berdua saja tapi, saya rasa lebih eloklah kami sentiasa ditemani orang lain. Setidak-tidaknya, tidak akan timbul fitnah yang bukan-bukan nanti," kata Ekin.

Bercakap mengenai fitnah serta kata cacian peminat Mawi terhadapnya, Ekin berkata, adakalanya hatinya memang terguris apabila membacanya.

"Tipulah kalau saya cakap saya tidak terasa apa-apa lebih-lebih lagi kalau perkara itu tidak benar. Perasaan keluarga kita pun kenalah dijaga. Sampai sekarang, masih ada yang kutuk dan tuduh saya macam-macam. Ada kata, saya hanya berlakon pakai tudung. Ada satu kes, mereka nampak Aain tak bertudung di Pulau Kapas dan mereka cakap itu adalah saya.

"Mula-mula dulu, Mawi sendiri keliru juga apabila membaca gosip-gosip begini. Tapi sekarang dia nampaknya sudah faham," katanya.

Bila tarikh sebenar perkahwinan?

Sebagai wanita, Ekin berkata, dia tidak dapat menjelaskan perkara ini dengan lebih lanjut.

"Segala-galanya berada di tangan Mawi. Tunggu sajalah pengumuman daripada Mawi sendiri nanti. Lagipun dia sudah cakap dia akan umumkan lepas raya nanti. Bukan saya sengaja hendak berahsia, tapi saya sendiri memang tidak pasti bila. Kami tidak pernah berbincang dengan mendalam dan kami juga masih belum pilih tarikhnya lagi.

"Yalah, nak bincang dan pilih macam mana, sebab Mawi selalu sibuk dengan kerjanya. Tapi, dia sudah minta cuti daripada Maestro. Sekarang hanya tunggu kelulusan daripada Maestro untuk block mana-mana tarikh yang kosong.

"Sebab itulah, Mawi pun tak dapat nak beritahu tarikh perkahwinan kami buat masa ini. Dia bimbang tarikh itu akan bertindih dengan beberapa projek yang sudah diaturkan oleh Maestro nanti," kata Ekin
13 Sep 2008
Tolak cerita cinta dan perkahwinan, sibuk siapkan album baru

HATI Waheeda mungkin jauh berkelana dek kisah kontroversi yang terpalit membabitkan dirinya dengan Akhil Hayy sehingga dia bagaikan kecewa dengan industri seni lalu pernah melontarkan hasratnya untuk mengundurkan diri daripada bidang seni.

Bagaimanapun, Waheeda yang bakal menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke-30 pada 23 September ini menafikan hasratnya itu ada kaitan dengan gosip cinta dan perkahwinannya dengan penyanyi dan pendakwah yang lebih senang bergelar ustaz itu.

Buat masa ini dia tidak memikirkan soal kahwin atau cinta tetapi bagaimana untuk terus tegar menghadapi kehidupan di dunia yang fana ini.

Malah ketika bertemunya pada 6 September lalu, sewaktu menghadiri majlis berbuka puasa anjuran Muzik FM dan Hotel Grand Continental, Waheeda membuat pengakuan yang dia dan Akhil Hayy masih berkawan baik apatah lagi mereka kini menyedari hubungan mereka bukan saja sekadar kawan tetapi juga mempunyai ikatan kekeluargaan.

“Kami sebenarnya ada bau-bau bacang ikatan sesama sepupu. Semuanya didedah semasa berlakunya pertemuan sesama ahli keluarga dan sanak saudara sebelum ini. Kami masih berkawan rapat, lagipun kami mempunyai ikatan kekeluargaan.

“Banyak perkara yang perlu saya selesaikan terlebih dulu sebelum memikirkan rencana perkahwinan ataupun kembali bercinta,” katanya yang mengaku cintanya dalam dunia seni tidak pernah berkubur.

Malah album terbarunya selepas album Melodi Ahlan yang kini dalam proses pembikinan, mungkin menjadi ‘artifak’ peninggalan seni buat dirinya sebelum menoktahkan perjuangan seni.

“Kehidupan saya masih berjalan seperti biasa. Saya baru saja berpindah rumah di kawasan yang sama di Damansara. Saya juga baru baik sakit berdepan dengan tekanan darah rendah yang agak teruk hingga badan acap kali menggigil. Saya tidak boleh terlalu terkejut dan keadaan badan juga tidak selesa. Saat ini, saya sedang kuat dan mencuba untuk mengawalnya. Bayangkan sakit yang saya depani ini mungkin boleh membawa maut.

“Aman sikit dapat pindah rumah baru kerana sebelum ini saya tidak begitu tenteram kerana rumah saya sering diperhatikan dan dihendap. Pembikinan album masih dalam proses dan dihentikan buat sementara waktu gara-gara sakit, nak menyiapkan mini studio di rumah baru dan beberapa masalah lagi.

“Tetapi album Zikrullah itu pasti siap. Ia mempunyai 12 buah lagu termasuk dua buah lagi edisi terhad yang dirangkumkan sekali,” ungkapnya memulakan bicara.

Pada masa yang sama, Waheeda juga terbabit menghasilkan album nasyid di dalam versi bahasa Tamil dengan beberapa lagi artis nasyid tempatan. Ia adalah kerjasama nasyid.com dan Manee Mohan, seorang ahli perniagaan dan pemuzik.

“Lebih kurang seminggu saya mempelajari bahasa itu. Saya menyanyikan dua buah lagu dan salah satu daripadanya berjudul Elaam Unale yang memberi erti kerana kau Allah Taala,” katanya ringkas.

Ditanya kembali mengenai hasratnya untuk mengundurkan diri dalam bidang seni, Waheeda berkata semuanya bergantung kepada keadaan kerana setelah tujuh tahun membabitkan diri sebagai anak seni, dia ingin berjuang habis-habisan.

Mengenai kerjaya seni pula, mungkin tahun depan baru saya akan memikirkan semula hasrat untuk pengunduran itu.

“Lagipun kontrak saya dengan Digi dan Safi bakal tamat pada tahun depan. Siapa tahu, saya mungkin akan mempertimbangkan soal pengunduran itu dan terus kekal lama di dalam industri. Semuanya belum pasti tapi pasti ada noktahnya.

“Sebelum saya mengundur diri, saya mahu berjuang sehabis baik di dalam arena seni sehingga ‘orang’ yang selalu mengganggu hidup saya berhenti mengacau saya. Tidak semestinya apabila saya berhasrat mengundur diri, mereka boleh memijak saya,” kata Waheeda yang bakal menyambut Aidilfitri di Johor Bahru.

p/s: So, Akhil ngan waheeda tu bau2 bacang jer la... takder hubungan lain ? blink.gif
Pelawat terakhir
ijamidayu tiada pelawat untuk dipaparkan.

Komen
Ahli lain tidak buat sebarang komen untuk ijamidayu.

Kawan
Tiada kawan untuk dipaparkan.
Versi Ringkas Masa sekarang: 13th November 2019 - 06:24 AM