IPB

Selamat datang Tetamu ( Masuk | Daftar )

 
Reply to this topicStart new topic
> Cerpen, tunjukkan bakat anda bercerpen
Pernilaian 4 V
♦محمد أفيق♦
kiriman Jan 21 2009, 12:47 PM
Kiriman #1


Timbalan Pengurus
*****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 2,582
Sertai: 28-November 08
Daripada: FKEKK
No. Ahli: 373



salam..sekali lagi sy akan mulakan cerpen.tidak kira ape tajuknya..
anda2 boleh la menyambung cerita..
ia akan disambung oleh sy.setiap hari..
meh tunjukkan bakat anda..



Berat langkah ku untuk melangkah pergi ke pejabat pada pagi ini. Pagi ini mesti jalan raya agak sesak.
Maklumlah. Hari isnin. hhmm. Dengan ringkas sahaja aku mengikat tali leherku. Dihadapan cermin aku sisir rambut.
Dengan perasan hensem aku sikat dengan rapi. Bergaya jugak aku. Tidak ku sangka. Aku melangkah ke pintu.
Tiba-tiba telefon bimbit ku berbunyi....................
Go to the top of the page
 
+Quote Post
♦محمد أفيق♦
kiriman Jan 22 2009, 08:29 AM
Kiriman #2


Timbalan Pengurus
*****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 2,582
Sertai: 28-November 08
Daripada: FKEKK
No. Ahli: 373



Irama padang pasir berkumandang. Siapa pula menelefon aku pada pagi-pagi buat ini?. aku menyeluk saku dan mengeluarkan telefon bimbit. Cis! alarm berbunyi rupanya. Ku sangkakan Dania awek cantik dipejabat aku itu hendak tumpang kereta aku. Aku tutup pintu dan menguncinya. Dengan langkah kanan aku melangkah ke kereta. Titt titt kereta ku berbunyi. Aku masuk ke dalam kereta. Enjin di start. Dengan lafaz Bismillah aku undurkan kereta. BoooMMMM!!!!! bunyi apa itu???........
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mat.g
kiriman Jan 22 2009, 11:56 AM
Kiriman #3


Eksekutif
***

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 742
Sertai: 2-June 08
Daripada: Saujana Putra
No. Ahli: 4



Aku dengan penuh kelam kelibut dan rasa cemas bagaikan nak berdepan dengan "tok mudim" sewaktu ketika dulu, cepat-cepat meluru keluar daripada kereta kesayangan aku Mitsubishi Lancer Evolution X yang berharga RM322 K yang baru aku beli 3 bulan lepas hasil keuntungan perniagaan Internet dan MLM.

Arghhhh...!!! aku seakan separa menjerit.. aku tepuk dahi dan garu2 kepala tak gatal... 102.gif aku mundar mandir seketika.. alamak bumper pearl white EVO X aku sudah cakar terlanggar tong drum yang aku sendiri letak petang semalam.. aku lupa nak alihkan pulak... adussss sakit nya hati aku, rasa macam nak terajang je tong yang penuh dgn air itu. Tong drum tu aku gunakan untuk projek peternakan lintah aku.. dah makin besar lintahnya, lagi dua minggu boleh tuai untuk dijual kepada Mr Pang(pemborong lintah yang selalu beli lintah dengan aku).

Aku terus telefon ofis beritahu yang aku ambil EL sebab nak pergi cat bumber kereta aku terus hari ni jugak.. aku memang tak lalu makan selagi ada calar dekat kete berkuasa Turbo aku ni tidak dibaiki segara..

Tetiba angin bertiup kencang dan petir berdentum menyambar... hujan turun dengan lebatnya.. aku masih terpingga-pingga bersama EVO X dan lintah2 peliharaan aku.


--------------------
matg.net
My Focal 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
♦محمد أفيق♦
kiriman Jan 22 2009, 09:38 PM
Kiriman #4


Timbalan Pengurus
*****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 2,582
Sertai: 28-November 08
Daripada: FKEKK
No. Ahli: 373



"Ala kenapa hujan pulak ni. erm, lebih baik aku masuk bawak lintah-lintah ni sekali. Lintah tak boleh kena hujan. Nanti deman", bisikku sendiri dalam hati.

Pintu dibuka kembali. Kasut hitam ku yang berkilat telah basah kena air hujan. Dengan stokin tidakku buka. Aku terus berlari ke kamar tidur ku.
Dengan gaya terbang 'superman' aku meloncat ke katil.

"Ahhh. Sodapnyo dapek baring ni. Nak tidur kojap la. lotih," aku membetulkan bantal dikepalaku.

Nada lagu Pencinta wanita nyanyian Irwanshah berbunyi. Ada seseorang menelefonku.

"kacau la. Siapo pulak calling ni?" rungutku sendiri. Aku mengambil telefon soni ku yang dihadiahkan oleh bekas teman wanitaku dulu. Aku terus menjawab panggilan tanpa melihat siapa yang telefon.

"Hello!!! Siapa ni!!" aku meninggikan suara. Suara perempuan membalas.

"Sayang. U tak pergi keje ke?," teman wanitaku telefon rupanya.

Apa yang perlu aku cakap kat dia yang aku tidak pergi keje hari ni. Malas..............
Go to the top of the page
 
+Quote Post
eskep
kiriman Jan 29 2009, 04:14 PM
Kiriman #5


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 439
Sertai: 18-November 08
Daripada: Petaling Jaya, Selangor
No. Ahli: 269



Aku masih lagi membisu, selepas pertanyaan itu diajukan kepadaku.

"Apa yang harus ku jawab?" persoalan itu bermain di benakku.

Setelah beberapa ketika menanti jawapan dariku, Ina (panggilan manja kepada teman wanitaku itu) bertanya lagi,

"Apa yang U diam aje ni? U kat mana ni? Baik U berterus terang dengan I, kalau tidak.... !!" Ina mula menunjukkan sikap ketidaksabarannya.

Seperti biasa, aku menarik nafas panjang, untuk menenangkan keadaan yang mula tegang. "Ina, dengar sini... I kat rumah lagi ni." Aku memberi penjelasan.

"Kalau U kat rumah, kenapa U diam jer bila I tanya tadi?" Nada Ina semakin tinggi.

Aku terkedu dengan persoalan itu, haruskan ku terangkan apa yang terjadi tadi, yang disebabkan oleh lintah2 peliharaanku. Mahukah Ina percaya atau dia akan terus membebel seperti biasa. Aku buntu.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wandisini
kiriman Feb 5 2009, 07:25 PM
Kiriman #6


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 129
Sertai: 11-November 08
Daripada: Red Giant Selangor
No. Ahli: 217



bebelen ina mampu membuatkan telinga ku bernanah..
aku tak sanggup mendegarnya. tapi haruskah aku berterus terang kepadanya perihal lintah-lintah yg aku bawak masuk tadi. fahamkah ina bahwasanya lintah-lintah tu lebih berharga dari segalanya? fahamkah ina bahawa lintah-lintah itu la yang akan aku jual kepada Mr Pang demi mencukupkan wang untuk kami mendirikan masjid? fahamkah ina?

semua itu bermain di benak fikirankan ku...tapi alasan utama aku ialah malas nak pergi kerja...hujan ni sedap tido je

ina masih di talian

"i sakit perut la sayang, rasanya arini i nak EL, malam tadi makan apa ntah, tersalah makan kot"

"u sakit perut eh" suara ina mulai lembut dan menurun

"tak pa la, u rehat la, jgn lupa makan pil chike teck aun cap ianya mampu melegakan sakit dengan berkesan" kata-kata ina ibarat seorang umi yang menasihati anaknya yang sakit perut..that why aku sayang dia

"tapi ingat......." tetiba suara dia meninggi..terkejut dan terkentut aku mendegarnya suaranya berteriak

"petang ni amik i balik kerja, i nak gi sogo beli beg"

"ingat tau.." sekali lagi dia mengingatkan aku dengan nada suara yg hi-tone


--------------------
>>>>>>>>>>> www.wandisini.net <<<<<<<<<<<<<<
Go to the top of the page
 
+Quote Post
♦محمد أفيق♦
kiriman Feb 5 2009, 08:36 PM
Kiriman #7


Timbalan Pengurus
*****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 2,582
Sertai: 28-November 08
Daripada: FKEKK
No. Ahli: 373



"dia nak pergi sogo plak. Aduh!!mesti aku yang kena belanja lagi," aku cemas sendiri.

"beli beg. mkn malam. semua duit aku. Aduh!!!!," perut ku bertambah sakit walaupon tadi tidak sakit sebenarnya.

Mundar-mandir sendiri aku di dalam bilik air. Fikiran ku berkecamuk. Entah ape yang aku fikirkan. aku pon pelik. Lintah-lintak ku semua nampaknya sudah tidur. Maklumlah waktu hujan. Sejuk. terangkat.

Irama padang pasir berkumandang lagi. ade org menelefon. Nama osman tertera di skrin hp ku yg canggih itu.

"Ala. kenapa plak mamat ni call aku. bagitahu aje la kat boss aku sakit. tak pandai membohong la dia ni. lurus benor," nak angkat ke tak. 2 kebarangkalian bermain-main di celah-celah minda ku. angkat aje la

"haluuuu...." dengan nada yang agak pilu bercampur sedih.

"Halooo!!! ko kat mane!!!boss bising dah ni. longkang tu belum bersihkan lagi. ko nak keje ke tak?," suara osman bagaikan dentuman petir di langit.......ape alasan aku ni?

Go to the top of the page
 
+Quote Post
wandisini
kiriman Feb 5 2009, 10:02 PM
Kiriman #8


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 129
Sertai: 11-November 08
Daripada: Red Giant Selangor
No. Ahli: 217



otak ku ligat berfikir, alsan pa yg harus aku berikan di saat ini. ku tunggu2 bila lak mentol idea nak menyala ni

idea datang dgn tiba-tiba

"man, aku EL la arini, nak bawak ina pergi klinik, katanya demam, sebagai kekasih yang sangat baik dan penyanyang aku kena la menunaikan tanggungjawab aku. nak kena bawak di gi klinik. lagi pun ko tau je la dia man. kalu aku tak layan dia mau merjuknya 1 bulan"

"banyak la ko punya tanggungjawab, lantak ko la, pandai2 la ko jawap dengan bos esok" osman memberikan jawapan yang sekali lagi akan memaksa aku untuk memberikan jawapan yang terbaik kepada bos esok

tanpa melengahkan masa lagi, dengan pantas dan tuntasnya aku meng off kan hp aku. dengan tujuan keselamatan agar lena ku tidak diganggu gugat oleh sesiapa


--------------------
>>>>>>>>>>> www.wandisini.net <<<<<<<<<<<<<<
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Carool_87
kiriman Feb 7 2009, 04:23 AM
Kiriman #9


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 168
Sertai: 25-January 09
Daripada: Melaka
No. Ahli: 629



tp tbe2 aku rse xsedap ati ar nk offkn hp nie..aku pun "ON" smula hp..

"teEtTt,teEtTt,teEtTt,teEtTt,teEtTt" byknye msg m.cl aku...aduhh!!...pning kpla aku... rclxub.gif
nie no spe lak nie??? lawa lak tue no fn die...
aku kehairanan n kbingungan sorg2.. Erm...xperla test ar tanya..aku mendail no nie 0122222210....."tuUuUut...6x"

Hello, siapa nie? td der cl no sy..leh sy tau npe wk cl td?...
Owh yer...Encik Carool ke nie?...
Yer sy..knpa? awk knl ke sy??...
X lar..sy Encik Qifa dr khimat pelanggan Syrkt Automotif Mitsubishi..awk der blikan sebuah kereta Mitsubishi Lancer Evolution X no Plat MAK 5
(smpena nme arwah mk aku)di syrikat kmi?...
Owh yer ada Encik......
Awak der lg baki tetunggak lar sebanyak RM3 000 yg blum di jelaskan..
Ah'ah!!! doh.gif ....Maafla Encik, bley x bki tue sy byar dalam tgh bulan nie, cz bt mse skg sy tengah sesak n pam2 la ngan eknmi gwat lg..Bleh x Encik???..
Okay, tp pastikan byar yer Encik Carool cz nk percpatkan urusan jualan kmi,nt sy cl awk tgh blan nt., 3me ksih..titTt!!! terputus talian.

Alamak!! spe aku nk cl nie nk pinjam duit byr hutg kete???spe nie leh tlg aku........................................spe?????? 102.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
aina_sara
kiriman Feb 7 2009, 11:16 AM
Kiriman #10


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 418
Sertai: 12-July 08
No. Ahli: 5



ahhh..! takleh jadi ni.. siapa lak yg boleh pinjamkan aku duit sebanyak RM3k ni.. lantas mata ku terlihat lintah-lintah yang sedang diulit mimpi..

ting! terlintas idea yang begitu bernas.. terus ku bilang lintah2 tersebut.. satu..dua..tiga..bla..bla..seratus.. bla.bla. dua ratus.. banyak jugak nih.. tanpa berpikir panjang aku dail nombot cina lintah mr pang..

"allo mr pang! carool here..li haw maa..??? hepi new year.. hehehe"
"yaa..yaa.. mr carool..apa mau??"
"u lintah mau ka..?"
"mau..mau... "
"ok, ini petang i pegi kedai u kasik lintah..mau jual!"
"sikalang la u dtg kedai... ini customer ramai mau bili oooo"
"ayyaaa... tarak boleh la tokey.. pagi ni ada hujan.. susah aa.. lgpun kereta evo i ada eksiden skit la.. mau pigi ketuk dulu.. lepas tu i pigi u punya kedai k"
"ok..ok.. suka ati u lah.. babai!"

Aku pun melompat balik ke atas katil.. dan zzzzzzzzzzzzzz.....






--------------------
www.tupperclick.com
Simply good living solutions!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Carool_87
kiriman Feb 7 2009, 10:23 PM
Kiriman #11


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 168
Sertai: 25-January 09
Daripada: Melaka
No. Ahli: 629



aduhhhh.....xbley ar nk lelapkan mta
"fuHhhhhh!!!!.........cm2 mslh ar rinie.."
"muahzZZzzzz..3x..wangi jugk bantal busuk aku nie"..hahaaha (gelak kecil aku..)
"mcm2 bntuk peta aku da buat, termasuk ar peta minda"..hehe..gurau keciku sowg nie..smbil mmbelek aku pnye bntal.aku terkenang kenangan mnis and der gak x mnis aku ngan ina...

Yang mnisnya..
"First tym aku n ina dting,aku ngan segan yg teramat menegur ina yg sedang menunggu ketibaan aku.."
"Hai ina..da lme tggu.."
"ina menjeling aku dengan mata yg mnkutkan...". n berpaling smula....
" aku tau ina mre ngan aku cz dtang lewat sgt,hmpir 30min aku terlwat cz tym tue mklumla bru bli moto clutch, xgti sgt bw,asyik2 mti je..tu yg lmbt.."
"aku dgn sbslh dtg mghampiri ina n mmjuk ina...ttp ina senyp jer..aku kbingungan n rse nk je mrekan dri ni cz bt ina ttggu2..dgn suasna shpping kmpleks yg kecoh dengan aktiviti knk2 di pentas di hadapan kmi..
kebetulan pgcra pentas mbri pluang sspe nk bri komen pd aktivti diorg bt..so aku tnpa pkir pjg n xpk rsiko aku dgn selamba ku naik pentas n bri sedikit kmen tntg aktvit yg blnsug..ina ttggal seorgan d tpi tiang smbil mnyadar..
"aku dgn selamba pndg ke ina n brucp mmoon maaf atas pbuatan aku myebabkan ina mrjuk or mrekan aku.."
"Org rmi yg sedg bt kerja msig2, spti mjual brgan kluar dr gerai n mlihat ku brucap ke arah ina..aku rse len mcm apbila org rmi mlihatku spti aku ditengah2 pdg bola n pnuh stadium menonton kmi".
"Ina terperanjat dgn pbuaatan ku lalu lri ke arah ku n trus trik mic n ckp die maafkan ku..."
"Per lg stu shpping kompleks tue tepuk tgn...perRRrhhh...btapa mlu n sgan kmi lalu beredar dr situ...ina tersyum lebar mlihat ku...aku dgn rse bdan mnggil2 cz telalu sgan terseyum jua...hahahaahahah...

ktawa aku dalam blik sowg...hahahahaha

Yg xmnisnya pulak......................
Go to the top of the page
 
+Quote Post
♦محمد أفيق♦
kiriman Apr 28 2009, 05:00 PM
Kiriman #12


Timbalan Pengurus
*****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 2,582
Sertai: 28-November 08
Daripada: FKEKK
No. Ahli: 373



yang tak manis nya...

si ina ni kadang2 naik angin tak tentu pasal tiada hujan tiada ribut naik angin. habis semua org di marahnya. tak kira tua muda, duda mahupon janda. salah sikit. habis di tengkingnya..aku selalu terkena. bukan salah besar mane pon. kcik aje..cuma tidak cuci muke sebelum tido. dia punya marah sampai seminggu kat aku.alahai ina....

lagi..dia ni pantang tgk barang. bile time manja dia..semua dia nak..selimut., toto, kain batik, peti ais. adoi..kering poket aku dibuatnya. tak terdaya hendak memberi nafkah cam gitu. nampak itu nak itu nampak ini nak ini.pantang nampak budak comel mula la..."abang...nak baby..nak baby" aku hanya mampu tersenyum gatal..tunggu la nikah nanti abg kerja kan ini plak...
alahai ini..kenapa la engkau begitu...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ctz
kiriman Sep 4 2009, 03:23 PM
Kiriman #13


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 71
Sertai: 8-April 09
Daripada: k.Nerang
No. Ahli: 858



tapi aku tak kisah, walau camna pun sifatnya..aku sayangkan dia. aku bukanlah seorang lelaki yang suker berfoya2 ngn perempuan,cewah!
walapun ina tu adalah kekasihku yg ke...erm? tak pasti lak brapa digitnya..
mengorat skit2 tu biasala..adat..bkn sungguh2 pun..sekadar megisi masa terluang..heheh!

mengelamun aku sampai tertidur..
alamak! dah kul roper ni..dah zohor belum?
huh! baru kul 12, nmpaknya ujan dah reda..tiber2 jer ader bunyi berkeroncong...dari perutku..lapar daa...
tanpa menlengahkan masa, aku pun g dapor..panaskan krusty crab sejukbeku ni..mmg feveret aku di kala aku tidak ada mood utk masak
dlm menikmati feveret aku tu..henfon berbunyi lagi..nmpaknya aku lupa nk off semula sebelum tertidur tadi..
dgn style moonwalk aku ke bilik utk jawab call..ops! xsempat nk jwb..

'siapa pula yg call ni", kataku separa sedar.."byknya misscall?! " jeritan batinku...
nmpknya aku mmg tidur setidur tidurnya..tak sedar plak bunyi fon tadi..



--------------------
QUOTE
Aman for Peace!
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 pengguna membaca topik ini (1 Tetamu dan 0 Pengguna tidak dikenali)
0 Ahli:

 



Versi Ringkas Masa sekarang: 22nd November 2019 - 06:39 AM