IPB

Selamat datang Tetamu ( Masuk | Daftar )

 
Reply to this topicStart new topic
> kereta untuk situasi2 cemas
john77
kiriman Nov 28 2019, 04:35 PM
Kiriman #1


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 36
Sertai: 13-March 17
Daripada: shah alam
No. Ahli: 2,702



teknologi automotive skrang memang banyak dah dipertingkatkan.. cuma kan bagus kalau ada kereta yg boleh memandu sendiri masa situasi2 cemas atau bahaya.. mungkin kereta tu semi autonomous, so bila ada bahaya kt depan, dia boleh detect dan bagi isyarat kt kita utk kereta tu jadi autonomous so dia yg drivekan dgn cara yg betul.. sebab kdg2 ada org yg bila cuak, atau cepat gelabah, dia jadi tak tentu arah kalau ada apa2 bahaya atas jalan dll, sebab tu functionnya kereta mcm ni kalau wujud..
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cyclebin10
kiriman Dec 2 2019, 11:09 PM
Kiriman #2


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 78
Sertai: 7-June 13
No. Ahli: 2,468



QUOTE (john77 @ Nov 28 2019, 04:35 PM) *
teknologi automotive skrang memang banyak dah dipertingkatkan.. cuma kan bagus kalau ada kereta yg boleh memandu sendiri masa situasi2 cemas atau bahaya.. mungkin kereta tu semi autonomous, so bila ada bahaya kt depan, dia boleh detect dan bagi isyarat kt kita utk kereta tu jadi autonomous so dia yg drivekan dgn cara yg betul.. sebab kdg2 ada org yg bila cuak, atau cepat gelabah, dia jadi tak tentu arah kalau ada apa2 bahaya atas jalan dll, sebab tu functionnya kereta mcm ni kalau wujud..


mmg patut ada kereta yg mcm ni. sebab nya jumlah kemalangan kat ngara kita sentiasa meningkat nak2 time raya.. sensor kereta shj tak cukup sleep.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
bazaoyu
kiriman Dec 3 2019, 06:19 PM
Kiriman #3


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 99
Sertai: 17-March 13
No. Ahli: 2,436



bukan situasi cemas je. Bygkan ramai yg terkorban sbb memandu dlm keadaan mengantu. yg mabuk pun tak kurang juga tu. Tapi tu la... kat malaysia ada ke sistem autonomous ni. Rasanya mcm negara luar da ada da kan..
Go to the top of the page
 
+Quote Post
bazaoyu
kiriman Dec 3 2019, 08:57 PM
Kiriman #4


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 99
Sertai: 17-March 13
No. Ahli: 2,436



QUOTE (john77 @ Nov 28 2019, 04:35 PM) *
teknologi automotive skrang memang banyak dah dipertingkatkan.. cuma kan bagus kalau ada kereta yg boleh memandu sendiri masa situasi2 cemas atau bahaya.. mungkin kereta tu semi autonomous, so bila ada bahaya kt depan, dia boleh detect dan bagi isyarat kt kita utk kereta tu jadi autonomous so dia yg drivekan dgn cara yg betul.. sebab kdg2 ada org yg bila cuak, atau cepat gelabah, dia jadi tak tentu arah kalau ada apa2 bahaya atas jalan dll, sebab tu functionnya kereta mcm ni kalau wujud..


jap, tapi pernah tgok jugak ada satu cerita mat salleh tu yang boleh buat kereta jadi rendah bila kereta tu hampir nk langgar lori. siap boleh selamat masuk bawah lori. tk tau laa kot certa jaa. hahha. ni teknologi 10g kot. haha
Go to the top of the page
 
+Quote Post
melindaapang
kiriman Dec 3 2019, 09:22 PM
Kiriman #5


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 54
Sertai: 7-May 13
No. Ahli: 2,455



QUOTE (john77 @ Nov 28 2019, 04:35 PM) *
teknologi automotive skrang memang banyak dah dipertingkatkan.. cuma kan bagus kalau ada kereta yg boleh memandu sendiri masa situasi2 cemas atau bahaya.. mungkin kereta tu semi autonomous, so bila ada bahaya kt depan, dia boleh detect dan bagi isyarat kt kita utk kereta tu jadi autonomous so dia yg drivekan dgn cara yg betul.. sebab kdg2 ada org yg bila cuak, atau cepat gelabah, dia jadi tak tentu arah kalau ada apa2 bahaya atas jalan dll, sebab tu functionnya kereta mcm ni kalau wujud..


skrg ni pn dh ada kereta yg boleh pandu sndiri. mcm susah je nk buat bila kecemasan tu. yelah kdg ada je yg salah gunakan sbb nye nak cepat. hahha. asyik cakap psal kereta pandu sndiri, kat Belanda bas pn dh pandu sndiri. hahha. smuanya lagi canggih sbb adanya 5g
Go to the top of the page
 
+Quote Post
sunflo0303
kiriman Dec 4 2019, 05:42 PM
Kiriman #6


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 79
Sertai: 4-June 13
No. Ahli: 2,465



QUOTE (john77 @ Nov 28 2019, 04:35 PM) *
teknologi automotive skrang memang banyak dah dipertingkatkan.. cuma kan bagus kalau ada kereta yg boleh memandu sendiri masa situasi2 cemas atau bahaya.. mungkin kereta tu semi autonomous, so bila ada bahaya kt depan, dia boleh detect dan bagi isyarat kt kita utk kereta tu jadi autonomous so dia yg drivekan dgn cara yg betul.. sebab kdg2 ada org yg bila cuak, atau cepat gelabah, dia jadi tak tentu arah kalau ada apa2 bahaya atas jalan dll, sebab tu functionnya kereta mcm ni kalau wujud..


Haa skong sgt.. Ada haritu kwn dia memang jenis yg cepat gelabah.. Nak drive kreta je pun, dia punya tangan berpeluh2.. Ada kereta cilok sikit dia dah cuak.. Ada penah dia almost nak accident sebab dia cepat gelabah sebab Nampak ada dahan atas jalan.. Nak marah dia tak de guna juga sebab itu lumrah dia, memang dia mcm tu.. Kalau betul ada kereta mcm ni memang membantu sgt lah utk dia..
Go to the top of the page
 
+Quote Post
sunflo0303
kiriman Dec 4 2019, 05:43 PM
Kiriman #7


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 79
Sertai: 4-June 13
No. Ahli: 2,465



QUOTE (cyclebin10 @ Dec 2 2019, 11:09 PM) *
mmg patut ada kereta yg mcm ni. sebab nya jumlah kemalangan kat ngara kita sentiasa meningkat nak2 time raya.. sensor kereta shj tak cukup sleep.gif

Semua masa raya berebut nak balik.. Dah tahu jem pegi tekan lagi minyak tu.. Jarak kreta bukannya jauh pun mcm time2 biasa.. Kita yg dduk blkg dia pun stress sgt nengok ishhh..
Go to the top of the page
 
+Quote Post
FattahAmin
kiriman Dec 5 2019, 09:53 PM
Kiriman #8


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 34
Sertai: 15-March 17
Daripada: Shah Alam
No. Ahli: 2,703



QUOTE (melindaapang @ Dec 3 2019, 09:22 PM) *
skrg ni pn dh ada kereta yg boleh pandu sndiri. mcm susah je nk buat bila kecemasan tu. yelah kdg ada je yg salah gunakan sbb nye nak cepat. hahha. asyik cakap psal kereta pandu sndiri, kat Belanda bas pn dh pandu sndiri. hahha. smuanya lagi canggih sbb adanya 5g


mmg patut ada kereta yg mcm ni. sebab nya jumlah kemalangan kat ngara kita sentiasa meningkat nak2 time raya.. sensor kereta shj tak cukup sleep.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tennyliew
kiriman Kelmarin, 09:38 AM
Kiriman #9


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 52
Sertai: 3-June 13
No. Ahli: 2,461



QUOTE (FattahAmin @ Dec 5 2019, 09:53 PM) *
mmg patut ada kereta yg mcm ni. sebab nya jumlah kemalangan kat ngara kita sentiasa meningkat nak2 time raya.. sensor kereta shj tak cukup sleep.gif

sensor sedia ada tak cukup mmbantu meh.. kadang kadang bunyi itu dtg lambat. Minta bina satu sensor yang lebih canggih taraf kelajuan 5G boleh detect seawal 5saat atau jarak 500m. Atleast kita semua masih sempat mahu mengubah keadaan buruk yang bakal belaku.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tennyliew
kiriman Kelmarin, 09:42 AM
Kiriman #10


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 52
Sertai: 3-June 13
No. Ahli: 2,461



QUOTE (sunflo0303 @ Dec 4 2019, 05:42 PM) *
Haa skong sgt.. Ada haritu kwn dia memang jenis yg cepat gelabah.. Nak drive kreta je pun, dia punya tangan berpeluh2.. Ada kereta cilok sikit dia dah cuak.. Ada penah dia almost nak accident sebab dia cepat gelabah sebab Nampak ada dahan atas jalan.. Nak marah dia tak de guna juga sebab itu lumrah dia, memang dia mcm tu.. Kalau betul ada kereta mcm ni memang membantu sgt lah utk dia..


bahaya ada driver begini takut orang yang lain pula menjadi mangsa keadaan. Waze gps tak mampu nak detect awal. Minta pihak TM percepatkan pemasangan 5g di jalan raya supaya kita boleh kurangkan jumlah org exciden. Auto connect dgn traffic light.Semoga kereta auto stop dan reduce speed bila lampu isyarat mula kuning.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
melindaapang
kiriman Kelmarin, 12:32 PM
Kiriman #11


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 54
Sertai: 7-May 13
No. Ahli: 2,455



QUOTE (FattahAmin @ Dec 5 2019, 09:53 PM) *
mmg patut ada kereta yg mcm ni. sebab nya jumlah kemalangan kat ngara kita sentiasa meningkat nak2 time raya.. sensor kereta shj tak cukup sleep.gif


yup, kalau skrg 5g dh pakai kereta terbang tu. mgkin lpas ni mcmc mcm lagi nak buat. karang naik 6g plak. hahha
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 pengguna membaca topik ini (1 Tetamu dan 0 Pengguna tidak dikenali)
0 Ahli:

 



Versi Ringkas Masa sekarang: 7th December 2019 - 11:14 PM