IPB

Selamat datang Tetamu ( Masuk | Daftar )

 
Reply to this topicStart new topic
> Penyejuk mata
kakaroct
kiriman Sep 17 2008, 08:33 AM
Kiriman #1


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 26
Sertai: 12-September 08
No. Ahli: 34



SUASANA laman lebih kelihatan hijau dengan kehadiran hamparan indah rumput hiasan yang menyejukkan lagi persekitaran.

Latar laman tetap mempamerkan nilai visual tersendiri biarpun kemasan lantai berasaskan pilihan jubin, marmar atau simen mahal kerana apabila tiba cuaca panas atau bahang, kehadiran rumput hijau lebih menyejukkan pandangan mata.

Menanam rumput hiasan bukan sekadar mampu mengubah suasana menjadi lebih semula jadi, malah pelbagai faedah boleh dimanfaatkan.

Bertindak sebagai penapis air, rumput yang tumbuh segar dapat mengawal aliran air ke dalam tanah, tasik atau sungai.

Langkah menanam rumput pada laman rumah juga dapat mengatasi masalah larian permukaan tanah.

Aliran air hujan yang terlalu banyak pada permukaan tanah yang tidak ditanam rumput menyumbang kepada pembawaan tanah, debu atau sampah bersamanya.

Pada masa sama, ia boleh menghalang hakisan tanah berbanding kawasan tanah kosong tidak ditanam rumput.

Kawasan yang ditanam rumput juga membantu pengaliran udara segar selain menyejukkan kawasan berhampiran berbanding laman yang dilitupi simen konkrit.

Secara tidak langsung laman yang ditanam rumput dapat mengelakkan habuk atau debu terutama ketika cuaca panas dan kering.

Seterusnya pencemaran udara juga dapat dielakkan kerana permukaan daun rumput memerangkap sebahagian pencemaran yang berlaku di sekitarnya.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mat.g™
kiriman Nov 2 2008, 05:42 PM
Kiriman #2


Eksekutif
***

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 742
Sertai: 2-June 08
Daripada: Saujana Putra
No. Ahli: 4







kombinasi pkok menghijau dgn perabot dan aksesori kayu mmg menyejukkan mata memandang.. menenangkan hati 105.gif


--------------------
matg.net
My Focal 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
sHäm
kiriman Nov 7 2008, 11:17 PM
Kiriman #3


Eksekutif Senior
****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 1,147
Sertai: 7-November 08
Daripada: Utara
No. Ahli: 175



Aku masih tinggal di kampung .. masih ada permandangan sebegini .. tapi makin kurang
la .. banyak pokok ditebang , sawah padi ditebus guna (buat perumahan) .. cuaca pun berubah .. dah makin panas , mungkin sebab pokok2 semakin berkurangan .. kadangkala aku imbau kembali kenangan waktu aku budak2 dulu .. indah sungguh panorama .. segar suasana .. hmmm.. wub.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
bakteria
kiriman Nov 22 2008, 01:32 AM
Kiriman #4


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 159
Sertai: 18-November 08
No. Ahli: 273



ha btl ckp e_sentinel tu...dlu wktu kecik mmg best...pokok bnyk...bgn pagi pn hirup udara mmg segar..tp skrg...mmmm...

aku cadangkan setiap penghuni rumah mesti mempunyai laman yg ditanam dengan pokok2...tk kisah la pokok apa pn...tp jgn tanam pokok durian lak...ngamuk jiran kang...

apa kata kalau buat rak bertingkat (kalau boleh buat guna aluminium - tak karat) pstu letak la pasu ctu...boleh gak tanam cili, kucai, serai atau pn tumbuhan2 bunga...lagi bagus buat dua2 jenis tanaman ni...

bgn pagi tgk pokok sejuk ja mata memandang...siram pokok...eksesais tu...

RAMAI2 KAN LAH MENGHIJAUKAN BUMI INI SEMULA


--------------------
Good 2 View Nice 2 Imagine

Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 pengguna membaca topik ini (1 Tetamu dan 0 Pengguna tidak dikenali)
0 Ahli:

 



Versi Ringkas Masa sekarang: 10th August 2022 - 10:52 PM