IPB

Selamat datang Tetamu ( Masuk | Daftar )

2 Mukasurat V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Lelaki Perokok?!
CekDet
kiriman Sep 9 2008, 05:32 PM
Kiriman #1


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 150
Sertai: 9-September 08
Daripada: www.SyedHafidz.com
No. Ahli: 21



Walaupun ni merupakan perkara yang common bagi seorang lelaki (dengan alasan mahu kelihatan macho)...
Saya bukan perokok..secara peribadi saya tak suka orang merokok..tak kirala samada laki or pompuan..
dorang ni bukan setakat merosakkan diri sendiri, tapi jugak menyesakkan nafas orang lain yang tak merokok..
betul tak?
ape pendapat anda?


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
surfaddict
kiriman Sep 9 2008, 05:38 PM
Kiriman #2


Percubaan


Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 4
Sertai: 8-September 08
No. Ahli: 10



Betul tu cekdet, lebih2 lagi perokok tegar..tp biasanya sy respek jerk mereka merokok ni malas nak tegur kang jadi gaduh..Unless kalau waktu tu sy tak berapa sihat..mmg kena terajanglah kengkawan yg merokok ni.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wanmus
kiriman Sep 10 2008, 01:42 AM
Kiriman #3


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



Masalahnya siapa berani tegur kawan sendiri? tegur2 atau sound2 biase tu biaselah..nih tegur sampai marah2, sy x pernah tengok lagi. Bagi saya diorg nak merokok tu lantaklah, yg penting jangan ganggu laluan udara bersih masuk ke hidung sy nih..kalau halang ngan bau rokok, konfirm kene halau merokok jauh2..bukan ape, dahlah bau busuk, bahaya pulak tu asap rokok..


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
taukey
kiriman Sep 15 2008, 06:15 PM
Kiriman #4


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 194
Sertai: 14-September 08
No. Ahli: 38



aku rasa kalau ditegur sekalipun si perokok ni tak dengar. Masuk telinga kiri keluar telinga kanan. kau cakap bagaimana sekalipun. Bahkan kalau kita lihat harga rokok meningkat setiap tahun, tapi masih ramai lagi yang membelinya. Kesimpulan kat sini sebenarnya perokok blh berhenti dari merokok dengan syarat mereka sendiri yang inginkan. kalau setakat disuruh mmg tidak kot. kalau dipaksa mungkin berenti juga. biggrin.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
rajakamil
kiriman Sep 17 2008, 12:40 AM
Kiriman #5


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 68
Sertai: 9-September 08
No. Ahli: 18



QUOTE (CekDet @ Sep 9 2008, 05:32 PM) *
Walaupun ni merupakan perkara yang common bagi seorang lelaki (dengan alasan mahu kelihatan macho)...
Saya bukan perokok..secara peribadi saya tak suka orang merokok..tak kirala samada laki or pompuan..
dorang ni bukan setakat merosakkan diri sendiri, tapi jugak menyesakkan nafas orang lain yang tak merokok..
betul tak?
ape pendapat anda?

Salam CekDet,

Ada ke cara nak berhenti merokok? Memang merokok tak berfaedah langsung, infact kerajaan pun naikkan harga setinggi manapun, mereka tetap membeli. laugh.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wanmus
kiriman Sep 17 2008, 07:56 AM
Kiriman #6


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



QUOTE (rajakamil @ Sep 17 2008, 12:40 AM) *
Salam CekDet,

Ada ke cara nak berhenti merokok? Memang merokok tak berfaedah langsung, infact kerajaan pun naikkan harga setinggi manapun, mereka tetap membeli. laugh.gif



yerlh..kita nak cakap lebih2 pun sebab family kita pun mesti ade yang merokok kan? x family dekat, fmily jauh pun mesti ada sorang..x kira yang besar, kecik, tua ataupun muda..yang dahsyatnye, pompuan pun ada..tapi mintak jauh sangat2 dari keluarga kita kan? alhamdulillah sebenarnya fmily saya nih xder lagi yang merokok tapi sepupu n pak saudara adalah yg merokoknya..ni sebab ayah dah ajar dari dulu yg rokok ni bukan teman tapi musuh kita. walhal sapa2 nak merokok kat umah pun, kene rokok kat luar..sebab ayah saya memang pantang asap rokok..so..tunjukkanlah tauladan yang baik pada anak2


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
taukey
kiriman Sep 17 2008, 11:26 AM
Kiriman #7


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 194
Sertai: 14-September 08
No. Ahli: 38



Dulu masa sekolah menengah ada seorang "kawan" tu merokok dan kantoi. Cikgu letak 2 batang rokok dalam mulut dan tak boleh keluarkan selagi tak disuruh. Rasakan kepahitan. hehe. tatau berkesan ke tidak. Blh cuba.

lagi satu terus berhenti dan jangan buat perlahan lahan. asal nak merokok g mandi ke , g minum air ke, g makan ke. aku rasa mmg boleh berhenti merokok


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wanmus
kiriman Sep 17 2008, 05:08 PM
Kiriman #8


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



QUOTE (taukey @ Sep 17 2008, 11:26 AM) *
Dulu masa sekolah menengah ada seorang "kawan" tu merokok dan kantoi. Cikgu letak 2 batang rokok dalam mulut dan tak boleh keluarkan selagi tak disuruh. Rasakan kepahitan. hehe. tatau berkesan ke tidak. Blh cuba.

lagi satu terus berhenti dan jangan buat perlahan lahan. asal nak merokok g mandi ke , g minum air ke, g makan ke. aku rasa mmg boleh berhenti merokok


susah sebenornye..bukan semudah yang dikatakan nak tinggalkan rokok ni..ala2 macam nk tinggalkan kekasih yang ama disygi n cintailah..meronta2 xnk..hehhe..tapi kalau nak seribu day, xnk pulak boleh jer bagi seribu alasan..sebab ape2 pun datang dari diri..kalau diri kita nak, insyallah kita mampu..x ada yang x mampu kita lakukan di dunia ni kecuali melawan takdir ilahi.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
richzuan
kiriman Sep 17 2008, 07:53 PM
Kiriman #9


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 31
Sertai: 14-September 08
Daripada: Seremban
No. Ahli: 36



ya aku pun sokong dengan korang semua tu..
merokok ni takde faedah pun..hisap hisap je..baik aku hisap benda lain..
hisap straw air oren jus lagi bagus..haha..dah lah rokok ni sekarang makin mahal..tapi diorang masih lagi
beli untuk 20 batang pembalut yang berisi tembakau ini..ntah apa tah rasanya..
masalhanya , ramai di anatara kawan kawan kita yang merokok bukan?
macam mana korang nasihat diorang? pernah tak cuba nasihat?
aku selalu provoke diorang yang rokok ni buat diorang pokai ja..haha
nak belanja awek pun tak lepas..haha...bayangkan sekotak rm8...
ade orang gila yang amalkan dua kotak sehari..memang gila..
baik kumpul duit buat beli ebook..tak gitu?hehe
Go to the top of the page
 
+Quote Post
taukey
kiriman Sep 18 2008, 09:45 AM
Kiriman #10


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 194
Sertai: 14-September 08
No. Ahli: 38



nak provoke atau macam mana nasihat susah nak dengar. mereka kena sedar yang merokok ni bukan sahaja membahayakan kesihatan mereka tapi mereka boleh dapat duit lebih. contoh ni.

seminggu = 3 kotak rokok
sekotak = lebih kurang RM 8.00
so dalam seminggu dia habiskan sebanyak RM24.00 utk beli rokok.

dalam sebulan dekat nak RM100. belanja minyak kereta atau motosikal atau belanja makan silap silap boleh lepas seminggu. Byk tu. hehehe. tak pun blh guna utk bayar bile elektrik dan air.

masalah mereka ni sebenarnya mereka memang tiada niat utk berhenti. Niat kenalah ada sebelum kita ingin membuat sesuatu


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
rajakamil
kiriman Sep 18 2008, 01:37 PM
Kiriman #11


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 68
Sertai: 9-September 08
No. Ahli: 18



I bet, all the repliers here are not a smoker (at least me myself)


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wanmus
kiriman Sep 18 2008, 07:48 PM
Kiriman #12


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



bukan bet lagi..tapi aku rasa konfirm..sebab kalau sesiapa yang perokok dan jawab kat sini, memang dialah manusia paling tebal jiwa raga sebab ayat2 kat sini semua x suka kat orang perokok..betul x?so sape2 yang hisap rorkok atau perokok dan stay boleh jawab kat post ni, memanglah dia kental kecuali dia balas balik ayat2 yang diberikan ni..


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
taukey
kiriman Sep 19 2008, 03:01 PM
Kiriman #13


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 194
Sertai: 14-September 08
No. Ahli: 38



kalau dulu perokok lepas tu berhenti boleh tak jawab? hehehe. sebab tak salah kan menjawab. sekurang-kurangnya orang yang dah merokok tu dah ada pengalaman semasa jadi perokok ni. nak saya kata tak suka dengan orang yang merokok pun saya tak. saya biasa jer. tak kisah sangat. cuma kesedaran perlu ada dalam diri mereka kalau mereka nak berheni. biarpun kita tumbuk mereka sekali pun blm tentu mereka akan berhenti. jadi tak salah.

p/s : jadi sekurang-kurangnya anda semua tahulah maksud saya ni yer. hehe. harap jgn salah faham pula


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wanmus
kiriman Sep 20 2008, 04:08 AM
Kiriman #14


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



taukey..macam ada pengalaman jer? hehehehe..story lah skit taukey..kita kongsi bersama..sebab dulu ada kawan kosmate saya..dia dah berenti merokok lebih kurang sebulan sebab berjauhan ngan member perokok. pastu jumpe kejap jer ngan geng2 perokok, tengok n hidu jer asap rokok terus jer dia pau dan hisap rokok balik..huhu..dia cakap memang xleh tahan bila tgk org lain merokok depan dia atau bau asap rokok..jadi gian tu datang balik..so sape2 nak berenti merokok tu mungkin boleh berjauhan dari kawan2 merokok..


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
abdfatah
kiriman Sep 20 2008, 04:02 PM
Kiriman #15


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 67
Sertai: 20-September 08
No. Ahli: 70



QUOTE (taukey @ Sep 15 2008, 06:15 PM) *
aku rasa kalau ditegur sekalipun si perokok ni tak dengar. Masuk telinga kiri keluar telinga kanan. kau cakap bagaimana sekalipun. Bahkan kalau kita lihat harga rokok meningkat setiap tahun, tapi masih ramai lagi yang membelinya. Kesimpulan kat sini sebenarnya perokok blh berhenti dari merokok dengan syarat mereka sendiri yang inginkan. kalau setakat disuruh mmg tidak kot. kalau dipaksa mungkin berenti juga. biggrin.gif


depa nak berhenti dah tentunya dari kerelaan diri mereka sendiri. kalo nak paksa pun boleh jugak. cuma kena betul2 paksa laa sehingg berhenti mereka. kalo nak kena suruh berhenti merokok setiap hari dah tentunya dah tak larat nak suh derang berhenti.... derang tetap akan menjadi prokok setia setiap hari menghabiskan wang berkepul2 demi untuk sekotak rokok...

mahu berhenti merokok? berusaha ler untuk berhenti... sekadar cakap nak berhenti memang takkan menjadi apa-apa... rokok memang membazirkan wang masa dan tenaga serta usaha kewangan setiap bulan..... tabung rokok pun dah tentunya ada untuk siap sedia beli rokok...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
WebZone-_-Attack
kiriman Sep 20 2008, 06:03 PM
Kiriman #16


Eksekutif Senior
****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 1,951
Sertai: 19-September 08
Daripada: ۞-> In Your DŽEamS ۩ <-l
No. Ahli: 51



Nasib baik aku tak hisap rokok. Banyak betul kelebihan aku dapat. Dalam keluarga aku, aku sorang je yg mengikut jejak langkah ayah aku, Abang aku semua hisap rokok .Adik aku ada sorang lagi yg lelaki, baru nak masuk tingkatan 3 . Setakat ni ok lagi, Harap dia pun turut mengikut jejak langkah ku. Haha.

MEROKOK MENBAHAYAKAN KESIHATAN,
KALAU TAK SEKARANG PUN PASTI MASA AKAN DATANG.

Terpulangla pada budi bicara anda. Janji bahagia. laugh.gif


--------------------

~If LiFe iS A gaMe, I Wish U Will Always WiN~
~If Life Is A journey, I Wish U Will WalK On RoseS~
~If LiFe Is A JoY, I Wish U AlwaYs Smile~
~MaY EverY DaY BrinG U HappinesS & PeacE In YouR HearT~
Go to the top of the page
 
+Quote Post
abdfatah
kiriman Sep 21 2008, 11:04 AM
Kiriman #17


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 67
Sertai: 20-September 08
No. Ahli: 70



QUOTE (webzomAttack @ Sep 20 2008, 06:03 PM) *
Nasib baik aku tak hisap rokok. Banyak betul kelebihan aku dapat. Dalam keluarga aku, aku sorang je yg mengikut jejak langkah ayah aku, Abang aku semua hisap rokok .Adik aku ada sorang lagi yg lelaki, baru nak masuk tingkatan 3 . Setakat ni ok lagi, Harap dia pun turut mengikut jejak langkah ku. Haha.

MEROKOK MENBAHAYAKAN KESIHATAN,
KALAU TAK SEKARANG PUN PASTI MASA AKAN DATANG.

Terpulangla pada budi bicara anda. Janji bahagia. laugh.gif


memang bahaya untuk kesihatan. kesihatan takkan terjejas dengan begitu cepat kalo dah merokok. kesannya akan dapat dilihat selepas beberapa lama merokok. berapa banyak belanja yang perlu dikeluarkan untuk sekotak rokok setiap hari. kalo berkatun2 rokok dah banyak boleh buat duit dengan lebih bermanfaat untuk masa depan. kalo simpan dalam tabung kecemasan lagi baik untuk masa depan yang lebih terjamin...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hexagold
kiriman Sep 21 2008, 11:32 AM
Kiriman #18


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 48
Sertai: 20-September 08
No. Ahli: 65



Tapi kawan-kawan aku, bila aku tegur diaorang memang bersetuju bahawa merokok ni membahayakan kesihatan dan nak berhenti. Tapi mereka tak boleh berhenti, bila berhenti je, kepala diorang sakit. Mungkin pengaruh bahan-bahan kimia dalam rokok tu yang jadi cam tu. Aku tak merokok, dulu masa sekolah adalah member ajak, tapi tak boleh nak tarik, bila tarik je nak pitam aku rasa, terus malas nak mencuba lagi.


--------------------
Blog Rasmi saya-klik sini[/size]
Go to the top of the page
 
+Quote Post
taukey
kiriman Sep 21 2008, 12:09 PM
Kiriman #19


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 194
Sertai: 14-September 08
No. Ahli: 38



nak berhenti tu boleh. korang beli gula batu hacks tu byk byk. simpan dalam kocek. kalau ada perasaan nak merokok tu korang makan gula batu hacks tu. perasaan rasa nak merokok akan kuat pada hari ketiga dan keempat. pastu ada okay sikit. satu lagi kalau dapat dalam tempoh tu jgn dekat dekat dgn orang yang merokok. nanti terhisap jugak la akhirnya. cukup sebulan aku rasa semua orang akan okay.

tau tak apa nikmat selepas berhenti merokok. Nafas ko akan rasa macam lebih segar. apabila ko makan semua benda akan rasa sedap. memang best beb. tak akan berhenti makan nyer. satu sahaja berat badan akan meningkat sedikit. hehehe. ada orang tu meningkat dengan byk


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
CekDet
kiriman Sep 29 2008, 01:37 AM
Kiriman #20


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 150
Sertai: 9-September 08
Daripada: www.SyedHafidz.com
No. Ahli: 21



So far takde la tips untuk berhenti merokok..
coz merokok pun takp pernah..
hehehe


QUOTE (rajakamil @ Sep 17 2008, 12:40 AM) *
Salam CekDet,

Ada ke cara nak berhenti merokok? Memang merokok tak berfaedah langsung, infact kerajaan pun naikkan harga setinggi manapun, mereka tetap membeli. laugh.gif



--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Mukasurat V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 pengguna membaca topik ini (1 Tetamu dan 0 Pengguna tidak dikenali)
0 Ahli:

 



Versi Ringkas Masa sekarang: 17th October 2019 - 01:21 AM