IPB

Selamat datang Tetamu ( Masuk | Daftar )

 
Reply to this topicStart new topic
> Bahaya Klorin bagi Anak-anak
padaiyappa©
kiriman Jun 30 2009, 03:08 PM
Kiriman #1


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 392
Sertai: 8-October 08
Daripada: India
No. Ahli: 103



Dr. Alfred Bernard dari Belgia meneliti dampak klorin terhadap anak-anak. Studi ini melibatkan 341 anak berusia 10 hingga 13 tahun, 43 anak di antaranya pernah mengikuti kursus renang bayi dan balita.

Informasi mengenai kesehatan pernafasan anak (gejala pernafasan selama 12 bulan, diagnosa asma oleh dokter serta kejadian bronkhitis berulang), paparan anak terhadap resiko asma dan alergi diperoleh dari kuestioner yang diisi oleh para orangtua. Mereka juga menjalani pemeriksaan medis dan skrining asma.

Hasilnya, anak-anak yang rutin berenang semasa kecil menunjukkan penurunan protein sel (serum Clara) yang signifikan - rata-rata 20%. Kondisi ini dihubungkan dengan resiko asma dan bronkhitis berulang yang tingggi bisa disetarakan dengan yang terjadi pada orang dewasa akibat rokok dan zat kimia industri.

Dr. Bernard dan tim menyimpulkan latihan renang pada anak kecil terutama di kolam renang indoor diasosiasikan dengan perubahan jalan nafas (bersama dengan faktor-faktor lainnya) dapat membuat anak rentan mengalami asma dan bronkhitis.

Apa yang membuat bayi lebih rentan ?

Usia menjadi faktor yang ikut berperan. Resiko berkembangnya asma atau peradangan paru tampak paling tinggi saat anak secara teratur berlatih renang di bawah usia 7 tahun.

Para ahli menduga kepekaan yang lebih tinggi akan klorin pada anak disebabkan karena sebelum berusia 6 hingga 7 tahun, anak biasanya belum mahir berenang sehingga mereka terpaksa berenang di kolam kecil yang padat dan terpolusi.

Anak kemungkinan besar menghirup lebih banyak aerosol dan menelan banyak air yang mengandung klorin saat blajar atau bermain air.

Penjelasan lainnya, kemungkinan paru-paru anak belum berkembang, sehingga mereka rentan terhadap efek iritasi klorin dan turunannya. Walaupun mereka hanya sebentar berada di dalam kolam (sekitar 20 hingga 30 menit setiap kali).

Selain itu, para peneliti menduga bahwa klorin (terutama trikloramin) yang dihirup anak-anak secara berulang dapat merusak jaringan epitel jalan nafas.

Kadar klorin pada kolam renang yang diteliti berada di bawah batasan WHO, yaitu 500 g/m3 per 2 jam. Namun dari hasil penelitian di Belgia, tampak bahwa kadar yang lebih rendah dapat mengganggu kesehatan pernafasan.

Tidak apa sesekali membawa Si Kecil berenang. Namun seringnya frekuensi dapat membuat pernafasan dan kulit anak terpapar klorin yang berlebih. Para peneliti menyarankan kepada orangtua untuk lebih berhati-hati membawa anak berenang, khususnya di kolam renang yang tidak terawat dengan baik.

Waspadalah terhadap kolam renang dengan bau kaporit yang mencolok. Kemungkinan air dan udara di sekitar kolam mengandung kadar klorin yang tinggi. Anda juga bisa mengatur agar jadwal renang anak tidak terlalu padat untuk menghindari meiningkatnya kadar trikloramin yang dilepaskan ke udara.

Klorin efektif menjaga kebersihan air. Tapi mengingat bahayanya, belakangan ini mulai dikombinasikan dengan metode ionisasi, hidrogen peroksida, sinar UV, atau dengan kombinasi potassium monopersulfate serta ionisasi.

Semua itu dilakukan untuk mengurangi kadar klorin secara signifikan dalam kolam renang dengan fungsi yang sama efektif.



cuba tengok berapa kotornya air yang kita minum tanpa ditapis


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
B@zSh™
kiriman Jul 1 2009, 12:01 AM
Kiriman #2


Eksekutif Senior
****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 1,830
Sertai: 19-September 08
Daripada: New Castle
No. Ahli: 54



Mai la kita sama2 guna Bio Aura biggrin.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
padaiyappa©
kiriman Jul 1 2009, 10:54 AM
Kiriman #3


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 392
Sertai: 8-October 08
Daripada: India
No. Ahli: 103



ada 1 lagi stock last nie,,, siapa nak beli ... harga RM800


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ganazz
kiriman Jul 1 2009, 05:34 PM
Kiriman #4


Pengurus Junior
******

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 3,780
Sertai: 12-November 08
Daripada: aku worang K.L (kg limbong daa)
No. Ahli: 223



QUOTE (padaiyappa© @ Jul 1 2009, 10:54 AM) *
ada 1 lagi stock last nie,,, siapa nak beli ... harga RM800

ko memang ler....


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
padaiyappa©
kiriman Jul 2 2009, 12:58 PM
Kiriman #5


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 392
Sertai: 8-October 08
Daripada: India
No. Ahli: 103



mahu ke ? kawe ada budak Hai-O yang nok jual bondo nie .....


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mat.g™
kiriman Jul 2 2009, 02:35 PM
Kiriman #6


Eksekutif
***

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 740
Sertai: 2-June 08
Daripada: Saujana Putra
No. Ahli: 4



kawe pon beli 4 bijik set Bio Aura ni dgn harga RM800 saja seunit utk sedara mara... budak2 Hai-O kasik lelong.. harga retails RM2080.


--------------------
www.matg.org
Just About Something 1.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
padaiyappa©
kiriman Jul 2 2009, 05:17 PM
Kiriman #7


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 392
Sertai: 8-October 08
Daripada: India
No. Ahli: 103



siapa mahu beli ,,, harga murah je RM800


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jiwakukacaulagi
kiriman Jul 15 2009, 11:18 AM
Kiriman #8


Percubaan


Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 2
Sertai: 15-July 09
Daripada: Kuala Lumpur
No. Ahli: 1,644



saya mahu. PM me best price. 2 units. parents i pon nak


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
padaiyappa©
kiriman Jul 15 2009, 12:36 PM
Kiriman #9


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 392
Sertai: 8-October 08
Daripada: India
No. Ahli: 103



bagus bagus,,, cepat sebelum terlambat


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
sHäm
kiriman Jul 16 2009, 02:05 PM
Kiriman #10


Eksekutif Senior
****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 1,147
Sertai: 7-November 08
Daripada: Utara
No. Ahli: 175



Lorr .. dari fakta kesihatan dah jadi urusan jualbeli .. iskh3
Go to the top of the page
 
+Quote Post
aina_sara
kiriman Jul 16 2009, 02:45 PM
Kiriman #11


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 418
Sertai: 12-July 08
No. Ahli: 5



jual 800 je? makap la jdkan 1,000. dah dpt untung 200. huhu..


--------------------
www.tupperclick.com
Simply good living solutions!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
padaiyappa©
kiriman Jul 16 2009, 04:25 PM
Kiriman #12


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 392
Sertai: 8-October 08
Daripada: India
No. Ahli: 103



tak main makup,,,, kesian kat jutawan hai-o tu, dah lah bulan bulan kena bayar 3 ratus selama 10 tahun
lepas tu makup lagi untuk ambil untung ...ish ishh


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 pengguna membaca topik ini (1 Tetamu dan 0 Pengguna tidak dikenali)
0 Ahli:

 



Versi Ringkas Masa sekarang: 26th June 2017 - 09:57 AM