IPB

Selamat datang Tetamu ( Masuk | Daftar )

 
Reply to this topicStart new topic
> Baharu atau baru?
eskep
kiriman Feb 10 2010, 11:42 AM
Kiriman #1


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 439
Sertai: 18-November 08
Daripada: Petaling Jaya, Selangor
No. Ahli: 269



Kebelakangan ni, aku perasan banyak perkataan 'baharu' digunakan kat TV. Contohnya kat iklan macam DIGI broadband tak silap aku. Adakah diorang tersilap buat, nak taip 'baru' tapi tertaip 'baharu'. Atau aku sendiri yang perasan, tak tahu tentang ni, atau... blink.gif

Apa komen korang?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mat.g™
kiriman Feb 10 2010, 12:34 PM
Kiriman #2


Eksekutif
***

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 742
Sertai: 2-June 08
Daripada: Saujana Putra
No. Ahli: 4



baharu tu ejaan zaman dolu2... ada juga yg eja johor bahru atau kota bharu


pendek kata perkataan ni pon mcm fesyen gak la.. dia ada cederung utk kembali ke zaman dolu2.


--------------------
www.matg.org
Just About Something 1.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
eskep
kiriman Feb 11 2010, 12:21 AM
Kiriman #3


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 439
Sertai: 18-November 08
Daripada: Petaling Jaya, Selangor
No. Ahli: 269



Yep, ramai orang dolu2 eja baharu, tapi sekrang ni dah ada yang yang eja camtu balik. saja nak eja balik cam dulu2 balik kot?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
acik987
kiriman Feb 11 2010, 11:18 PM
Kiriman #4


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 28
Sertai: 11-December 09
No. Ahli: 1,904



QUOTE (eskep @ Feb 11 2010, 12:21 AM) *
Yep, ramai orang dolu2 eja baharu, tapi sekrang ni dah ada yang yang eja camtu balik. saja nak eja balik cam dulu2 balik kot?



huhuuuuu luar biase btul ayat tu...setahu aq baharu tu ayat zaman2xx toki n nenek aq lu.....yg aq perasaan ayat tu kt tv rtm..... rclxm9.gif


owg mai moden ke depan tp depa yg berkenaan nok undur ke blkg.. ishh...ish.....ajaib.......kan zaman dah berubah.....nok cari kelainan pon biar lah kedepan....bru maju jaya.....

BETUL X KAWAN2XXX...?????

tgk hardware makin hari makin canggih huhuuuuuu

Go to the top of the page
 
+Quote Post
B@zSh™
kiriman Feb 12 2010, 04:24 PM
Kiriman #5


Eksekutif Senior
****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 1,830
Sertai: 19-September 08
Daripada: New Castle
No. Ahli: 54



Sepatutnya pihak yang menyiarkan iklan tu kena peka pada penggunaan perkataan
Dulu selalu gak kuar dalam berita ada kedai yg kena saman sebab guna ejaan lama
Sekarang senyap jer


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
♦محمد أفيق♦
kiriman Feb 16 2010, 01:16 PM
Kiriman #6


Timbalan Pengurus
*****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 2,582
Sertai: 28-November 08
Daripada: FKEKK
No. Ahli: 373



kadang2 benda tu tak diamik berat. hangat sekejap lepas tu senyap...tutup kes


"sy BAHARU kahwin"
"sy BARU kahwin"

yang mane 1 betul??ejaan kahwin pon aku ade masalah..aku ingat lagi aku eja kahwin dalam karangan f5..cikgu ajak jumpe ajar aku ejaan blk...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
B@zSh™
kiriman Feb 16 2010, 06:24 PM
Kiriman #7


Eksekutif Senior
****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 1,830
Sertai: 19-September 08
Daripada: New Castle
No. Ahli: 54



Dah tentu la BAHARU tu salah
Perkataan yang betul adalah BARU smile.gif
Mcm cikgu bahasa lak
Tp mmg betul...pihak yg berwajib kena tegas dalam perkara ni
Nnt mesti kalo x di ambil berat keliru budak2 yg baru nak belajar


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
eskep
kiriman Feb 17 2010, 01:36 PM
Kiriman #8


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 439
Sertai: 18-November 08
Daripada: Petaling Jaya, Selangor
No. Ahli: 269



Lega rasanya bila ramai yang tak sokong perkataan 'baharu' ni digunakan. Pelik jugak bila iklan2 camni terus disiarkan, takde ke pihak2 yang sepatutnya tapis, semak apa yang nak diiklankan kat TV. Ke diorang ni buta bahasa... tangkap muat jer apa yang diterima, janji cukup bulan, gaji masuk. isk..
Go to the top of the page
 
+Quote Post
B@zSh™
kiriman Feb 17 2010, 06:24 PM
Kiriman #9


Eksekutif Senior
****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 1,830
Sertai: 19-September 08
Daripada: New Castle
No. Ahli: 54



Diaorang ni kena masuk dalam Aduan Rakyat baru la nak bergegas ambil tindakan smile.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 pengguna membaca topik ini (1 Tetamu dan 0 Pengguna tidak dikenali)
0 Ahli:

 



Versi Ringkas Masa sekarang: 18th November 2018 - 01:42 AM