IPB

Selamat datang Tetamu ( Masuk | Daftar )

2 Mukasurat V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Harga tiket bas naik, setujukah anda?, Harga tiket bas dinaikkan..Komen anda..
Harga tiket bas naik, setujukah anda?
Harga tiket bas naik, setujukah anda?
Setuju [ 2 ] ** [20.00%]
Tidak setuju [ 7 ] ** [70.00%]
No komen [ 1 ] ** [10.00%]
Jumlah Undi: 10
Tetamu tidak boleh undi 
wanmus
kiriman Sep 12 2008, 09:59 PM
Kiriman #1


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



Kawan..terutama yang duk jauh dan merantau tu dari kampung halaman, anda bersetuju dengan kenaikkan harga tiket bas? rasanya bukan untuk raya jer kot, untuk selamanya pasnih kot..dahlah kerajaan bagi kenaikkan surcaj 30%, tambah pulak dengan kenaikkan penjual tiket tu yang ngada2 nak naikkan, fuuhhh..jawabnya ramai fikir dua tiga kali nak balik..tapi macamana pun, akan habis tiket ni, sebab siapa xnk balik raya..ni kat bawah ni keratan akhbar hari ni..cuba fikir kalau dari JB ke KB dulunya harga RM48.20. sekarang tambah 30% surcaj RM14.46=RM62.66!!! tu belum campur lagi dengan caj yang saja2 dikenakan oleh kaunter tiket...memang rakyat jugak teraniaya..yang kaya bertambah kaya, yang miskin melarat.

QUOTE
Ulat tiket bas didenda RM10,000

KUALA LUMPUR: Seorang warganegara Indonesia hari ini dijatuhi hukuman denda RM10,000 atau penjara 11 bulan oleh Mahkamah Majistret Trafik di sini kerana menjalankan kegiatan "ulat" tiket bas.

Saiful Mukhtar dari Aceh, Indonesia mengaku bersalah menawarkan tiket bas kepada orang ramai tanpa kuasa yang sah di Hentian Pudu Raya di sini ketika ditahan pihak berkuasa pada jam 12.30 tengah hari semalam.

Saiful Mukhtar, 38, merupakan "ulat" tiket bas pertama yang didakwa di mahkamah menjelang perayaan Hari Raya Aidilfitri awal bulan depan.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ijamidayu
kiriman Sep 13 2008, 03:27 PM
Kiriman #2


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 56
Sertai: 10-September 08
No. Ahli: 23



Memang nak ditimpak bala depa nie.. Nak jaga kantung sendiri ja.. Minyak depa tak isi.. camna nak rasa...

Serba serbi duit rakyat... Mana nak turun padang betul2 tgk keadaan rakyat.. Turun dengan press mau la.. Dah la tak pernah tepati masa langsung..


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
richzuan
kiriman Sep 15 2008, 05:30 PM
Kiriman #3


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 31
Sertai: 14-September 08
Daripada: Seremban
No. Ahli: 36



Sangat-sangat tak bersetuju...haritu masa kenaikan minyak , syarikat syarikat pengangkutan bas takde pun yang
menaikkan harga tambang..boleh je diorang bertahan..boleh je diorang survive..boleh je diorang hidup..
boleh je diorang untung..ni tiba-tiba pulak nak naik harga..apa pasal ni jang oiii.....tadi pagi pagi aku dah terkejut
dengan kadar kenaikan tambang..aku dari seremban nak ke kuala lumpur..aku hari hari ke kuala lumpur
nak pergi college aku..company transnasioanal naikkan tambang dari rm4.70 ke rm6.00..kepala betul lah!!
masa nak balik pulak , aku bernasib baik sebab aku nai bus company lain..suasana edaran..diorang masih lagi mengekalkan
harga tambang mereka iaitu rm4.70..syabas diucapkan smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wanmus
kiriman Sep 15 2008, 06:28 PM
Kiriman #4


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



QUOTE (richzuan @ Sep 15 2008, 05:30 PM) *
Sangat-sangat tak bersetuju...haritu masa kenaikan minyak , syarikat syarikat pengangkutan bas takde pun yang
menaikkan harga tambang..boleh je diorang bertahan..boleh je diorang survive..boleh je diorang hidup..
boleh je diorang untung..ni tiba-tiba pulak nak naik harga..apa pasal ni jang oiii.....tadi pagi pagi aku dah terkejut
dengan kadar kenaikan tambang..aku dari seremban nak ke kuala lumpur..aku hari hari ke kuala lumpur
nak pergi college aku..company transnasioanal naikkan tambang dari rm4.70 ke rm6.00..kepala betul lah!!
masa nak balik pulak , aku bernasib baik sebab aku nai bus company lain..suasana edaran..diorang masih lagi mengekalkan
harga tambang mereka iaitu rm4.70..syabas diucapkan smile.gif



hangin..hangin..memang aku dah lama hangin ngan bas transnasional..kalau korang pernah baca dalam beriata harian dalam bulan julai atau ogos, aku hantar surat luahan rasa tak puas hati ni..sape x geram..ok criternye cmni, malam tu ada 3 buah bas transnasional dari KB ke JB.sampai di Dungun baru 30% perjalanan, tayar belakang pecah, mujur ada sebijik lagi tayar..then merangkaklah nak ke Kuantan untuk tukar bas..pastu sampai kat mane2 ntah, berenti sekali lagi tolong bas yang satu lagi rosak xleh hidup. dah berjam2 kat situh, gerak lah ke JB. so tinggal lh 2 buah ke JB. sampai di Tangkak, bas sebijik lagi rosak, katanya bateri rosak..nahhh..maknanya dalam semua 3 bas, semua rosak dan bas aku jer sampai ke JB tapi lambat nak mampus..biasanya sampai dalam pkl 7.30-8.00pg kt Skudai, tapi hari tuh pkl 11 lebih baru sampai..hangin betul aku...nih nak naikkan harga???????tapi kualiti??hampeh nak mampus..geram betul aku..nak naik bas lain pun xleh sebab hanya ada 3 syarikat wat ke KB-JB..dua selain transnasional tu ada satu trip jer..so fikir2kanlah...sedih giler..


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
nick sparrow
kiriman Sep 16 2008, 11:02 AM
Kiriman #5


Percubaan


Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 5
Sertai: 15-September 08
No. Ahli: 40



setisp tahun mcm ni la jdnya... setiap kali nak raya diaorg nak naikan tambang... diaorg selalu nak ambik kesempatan... tp x nak pulak ambik kesempatan utk tingkatkan quality perkhidmatan tuh angry.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
CekDet
kiriman Sep 19 2008, 04:53 AM
Kiriman #6


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 150
Sertai: 9-September 08
Daripada: www.SyedHafidz.com
No. Ahli: 21



dah tentu tak setuju...
harga barang dah la naik..
macam2 naik...takkan harga tiket pun nak naik
smile.gif
hujan jela yang turun!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
CekDet
kiriman Sep 19 2008, 04:56 AM
Kiriman #7


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 150
Sertai: 9-September 08
Daripada: www.SyedHafidz.com
No. Ahli: 21



setiap kali perayaan, memang ada sesetengah pengusaha bas yang cuba mengambil kesempatan dengan menaikkan tambang dengan tinggi...
Kadang2 tiket harga rm35 boleh jadi rm50...memang dasat dorang nie..mentang2la orang tengah sesak, dia amik kesempatan atas kesempitan orang lak..
kalau service bagus takpe jugak, kadang2 hampeh...main sumbat je naik untung lebih...


QUOTE (nick sparrow @ Sep 16 2008, 11:02 AM) *
setisp tahun mcm ni la jdnya... setiap kali nak raya diaorg nak naikan tambang... diaorg selalu nak ambik kesempatan... tp x nak pulak ambik kesempatan utk tingkatkan quality perkhidmatan tuh angry.gif



--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wanmus
kiriman Sep 19 2008, 06:09 AM
Kiriman #8


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



QUOTE (CekDet @ Sep 19 2008, 04:56 AM) *
setiap kali perayaan, memang ada sesetengah pengusaha bas yang cuba mengambil kesempatan dengan menaikkan tambang dengan tinggi...
Kadang2 tiket harga rm35 boleh jadi rm50...memang dasat dorang nie..mentang2la orang tengah sesak, dia amik kesempatan atas kesempitan orang lak..
kalau service bagus takpe jugak, kadang2 hampeh...main sumbat je naik untung lebih...


tu x cukup tinggi lagi..yang paling tinggi pernah dengar tahun lepas...tiket dari JB nak ke Perlis..biasa harganya RM65 kalau x silaplah...tapi time tu, harga ada naik sampai RM120++..memang melampau..harga pada tiket sama jer ngan harga asal iaitu 65, tpi dijual ngan 120 lebih..so sape yang bersalah dalam hal ni? ni mesti kaunter ejen yang naikkan harga sesuka hati..kalau ulat jual mahal2 tu benda biasa,tapi jgnlh beli dari ulat plk..tapi masalahnya, ni kaunter ejen sendiri yang jual mahal nak mampus...


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Clement
kiriman Sep 19 2008, 11:37 AM
Kiriman #9


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 151
Sertai: 19-September 08
No. Ahli: 49



QUOTE (wanmus @ Sep 12 2008, 09:59 PM) *
Kawan..terutama yang duk jauh dan merantau tu dari kampung halaman, anda bersetuju dengan kenaikkan harga tiket bas? rasanya bukan untuk raya jer kot, untuk selamanya pasnih kot..dahlah kerajaan bagi kenaikkan surcaj 30%, tambah pulak dengan kenaikkan penjual tiket tu yang ngada2 nak naikkan, fuuhhh..jawabnya ramai fikir dua tiga kali nak balik..tapi macamana pun, akan habis tiket ni, sebab siapa xnk balik raya..ni kat bawah ni keratan akhbar hari ni..cuba fikir kalau dari JB ke KB dulunya harga RM48.20. sekarang tambah 30% surcaj RM14.46=RM62.66!!! tu belum campur lagi dengan caj yang saja2 dikenakan oleh kaunter tiket...memang rakyat jugak teraniaya..yang kaya bertambah kaya, yang miskin melarat.



kenapa poll tu ramai org tak setuju harga tiket naik?
aduh...apa pula tak naik....penang ke KL da RM36 seorg (dulu boleh beli RM20) angry.gif
Saya percaya negeri lain pun naik.....
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wanmus
kiriman Sep 19 2008, 11:53 PM
Kiriman #10


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



Clement..kami sebenarnya bukan tak setuju 100% kenaikan harga tambang ni..cuma ianya terlalu mendadak dan melampau.. ditambah pulak dengan kesan kenaikkan harga minyak dan harga barang, lagilah kami tak sokong..mungkin naik bas tu jarang2 n paling kurang 2 bulan sekali, tapi fikirlah kalau JB-KB dan tiket sehala RM62, so kalau pergi balik dah RM122..fuyyoo..kalau gaji mahal mungkin xder masalah. tapi kalau pekerja kilang? gaji bulanan pun just RM800-900? pastu ngan gaji tulah nak wat semua..nak bayar bil, nak beli makanan, nak bayar sewa rumah..huhu..mungkin nazak jugak bulan tu. satu lagi disebabkan kualiti perkhidmatan diorang ni.. kalau tambang naik, servis pun bertambah bagus oklah jugak..ni x, tambang naik tapi servis tetap pada takuk yang sama..


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Geekspro
kiriman Sep 20 2008, 07:20 AM
Kiriman #11


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 56
Sertai: 20-September 08
Daripada: Bangi
No. Ahli: 67



Membebankan...
Dulu Tiket p Balik dr Tempat aku lbh kurang RM 70
Sekarang dah cecah RM 100


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
taukey
kiriman Sep 20 2008, 12:29 PM
Kiriman #12


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 194
Sertai: 14-September 08
No. Ahli: 38



ho ho ho. aku kurang setuju jugak. aku rasa pengusaha bas ni dapat subsidi lebih utk minya bukan? jadi rasanya mereka tak perlu la naikkan tambang. sebenarnya mereka ini mengambil kesempatan. disebabkan byk permintaan dan mereka tahu byk duit dapat buat kat situ. sebab kalau semua bas tu naikkan harga mereka, nak tak nak kita guna jugak la. jadi akhirnya menyebabkan kita menjadi sengsara


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wanmus
kiriman Sep 20 2008, 01:01 PM
Kiriman #13


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



betullaku rasa yang ramai guna perkhidmatan bas ni adalah golongan bawahan dan sederhana..sebab yang golongan tinggi ni takkan nak naik bas, baik diorang guna bas terbang (Air Asia) atau pun MAS..atau pun guna jer kereta mewah diorang, lagi laju..sebab baru kene ngan standard diorang..kita yang bawahan ni jugaklah yang tertindas akhirnya..sungguh menyedihkan dunia sekarang..masing2 pentingkan diri sendiri, x fikir dah untuk berjasa kepada masyarakat skit.ape2 pun mereka dah untung ngan harga tu, cuma untuk tu x banyaklah..


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
abdfatah
kiriman Sep 20 2008, 01:22 PM
Kiriman #14


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 67
Sertai: 20-September 08
No. Ahli: 70



QUOTE (wanmus @ Sep 20 2008, 01:01 PM) *
betullaku rasa yang ramai guna perkhidmatan bas ni adalah golongan bawahan dan sederhana..sebab yang golongan tinggi ni takkan nak naik bas, baik diorang guna bas terbang (Air Asia) atau pun MAS..atau pun guna jer kereta mewah diorang, lagi laju..sebab baru kene ngan standard diorang..kita yang bawahan ni jugaklah yang tertindas akhirnya..sungguh menyedihkan dunia sekarang..masing2 pentingkan diri sendiri, x fikir dah untuk berjasa kepada masyarakat skit.ape2 pun mereka dah untung ngan harga tu, cuma untuk tu x banyaklah..


nampak membebankan kepada golongan yang sederhana. Kalo baru satu tiket nak kena beli, berapa kena bayar? Kalo tiket pergi balik dah berapa nak kena bayar.

Sudah tentunya ramai yang naik bas sehinggakan bas tambahan terpaksa digunakan seiring dengan tempahan tiket untuk pengangkutan pulang ke kampung. Seandainya satu keluarga terpaksa naik bas untuk pulang ke kampung...? Banyak belanja jugak yang perlu dikeluarkan. Takkan nak hambik kesempatan menaikkan harga tiket sesuka hati aje... biar ler berpada-pada kalo nak naik...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Clement
kiriman Sep 20 2008, 09:45 PM
Kiriman #15


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 151
Sertai: 19-September 08
No. Ahli: 49



QUOTE (wanmus @ Sep 19 2008, 11:53 PM) *
Clement..kami sebenarnya bukan tak setuju 100% kenaikan harga tambang ni..cuma ianya terlalu mendadak dan melampau.. ditambah pulak dengan kesan kenaikkan harga minyak dan harga barang, lagilah kami tak sokong..mungkin naik bas tu jarang2 n paling kurang 2 bulan sekali, tapi fikirlah kalau JB-KB dan tiket sehala RM62, so kalau pergi balik dah RM122..fuyyoo..kalau gaji mahal mungkin xder masalah. tapi kalau pekerja kilang? gaji bulanan pun just RM800-900? pastu ngan gaji tulah nak wat semua..nak bayar bil, nak beli makanan, nak bayar sewa rumah..huhu..mungkin nazak jugak bulan tu. satu lagi disebabkan kualiti perkhidmatan diorang ni.. kalau tambang naik, servis pun bertambah bagus oklah jugak..ni x, tambang naik tapi servis tetap pada takuk yang sama..



ya betul juga kenaikan tu perlu...tapi agak mahal. Tiba2 lagi tu.... ohmy.gif
Tunggu PR memerintah lah ni laugh.gif kata turun 70sen...tak tau betul atau tidak dry.gif
Harap betul..... smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wanmus
kiriman Sep 21 2008, 01:49 AM
Kiriman #16


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



tulah hasilnya..yang miskin bertambah tersepit dan yang kaya atau tokey2 bertambah kaya raya..so apa nak jadi dengan negara kita ni?? kalau tokey2 ramai bumi xperlah, nih ramai yang bekulit cerah dan cakap pelat tuh. so bumiputra nak keje ape nanti? nak jadi pengikut jer?? pengikut di bumi asal kita sendiri? bumi nenek moyang kita sendiri? kita perlu berubah. bukan sahaj kerajaan perlu ubah, tapi pemikiran kita pun perlu ubah..baru sama2 maju


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Geekspro
kiriman Sep 21 2008, 05:35 AM
Kiriman #17


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 56
Sertai: 20-September 08
Daripada: Bangi
No. Ahli: 67



Harga tiket pun berbeza antara pengusaha sebuah bas dgn pengusaha bas yg lain..pelik betul..


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
taukey
kiriman Sep 21 2008, 11:35 AM
Kiriman #18


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 194
Sertai: 14-September 08
No. Ahli: 38



masa musim perayaan ni memang banyak orang ambil kesempatan. tapi masih ada juga orang yang tak ambik kesempatan. macam yang geekspro kata harga tambang berlainan dari satu sama lain. sebab itula kita juga mestila bijak membuat pilihan. Pilihan sememangnya berada di tangan kita. tak dinafikan ada kalanya kita terpaksa juga berbelanja lebih juga.

perkara macam ini kalau kita lihat dari sudut ekonomi kemungkinan harga naik tersebut adalah disebabkan oleh peningkatan permintaan. jadi apabila pengeluaran kurang dan permintaan tinggi harga akan turut naik. itu hukum ekonomi. tapi perkara sebegini bagi saya ia nya menyumbang ke arah inflasi juga


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wanmus
kiriman Sep 21 2008, 09:52 PM
Kiriman #19


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



Ni contoh tiket bas balik raya yang diwar-warkan tuh..tuh cuba tengok..siap tulis surcaj 30%..harga tiket asal RM24 jer kalau hari biasa.. kalau 130% darab RM24 memanglah harganya RM31.20..mahal giler..cube fikir kalau pakat 4 orang naik satu kereta. TOl RM49 ditambah dengan minyak lebih kurang RM30-40 ikut atas jenis kereta yang korang pakai..so hrganya RM 79-89 jer.. boleh jimat dalam RM40 atau kira2 RM10 sorang..banyak dah tu..huhu..so kalau korang, pilih naik bas atau naik kereta?



--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
rajakamil
kiriman Sep 25 2008, 01:32 AM
Kiriman #20


Bukan Eksekutif
*

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 68
Sertai: 9-September 08
No. Ahli: 18



harga naik sape stuju kan??? memang xlogik la...sape yang sanggup nak bayar lebih...tapi ade beb org yang ske camtu...MR OS(baru tgk citer os semalam kat astro) hahaha.. tapi kita xleh jgk nak salah kan syrikat bas bila diorg naikkan harga minyak.. yela diorg pon terasa bebanan dari kos sbb harga minyak naik..subsidi minyak plak xdapat..tapi yang paling bagus biasanya syrikat bas trans.... tu pendapat aku la sebb diorg xkan naikkan harga bas sesuka hati..ni aku bercakap trans kat area aku...kat tempat korang aku xtau la kan


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Mukasurat V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 pengguna membaca topik ini (1 Tetamu dan 0 Pengguna tidak dikenali)
0 Ahli:

 



Versi Ringkas Masa sekarang: 22nd August 2014 - 11:55 AM