Bantuan - Carian - Ahli-ahli - Kalendar
Versi Penuh: cakap cakap mengenai COOLANT
CAKAP.Net > Cakap Santai > Cakap Dunia Automotif
padaiyappa©
cakap-cakap mengenai COOLANT,

1. Fungsi dia untuk menjadi pemangkin bagi menyejukkan enjin. Pasal kalau pakai air biasa. Air tu cepat panas macam kita masak air sekejap je mendidih. Kalau pakai coolant dia mengekalkan tahap sejuk tu dengan lebih lama. Tidak orang tak panggil coolant.

2. Pakai coolant yang di rekomenkan untuk kereta anda SAHAJA. Coolant ni terdapat banyak di pasaran. Dan isipadu bahan yang di gunakan berlainan di antara satu sama lain. Masalah yang akan timbul nanti kadang kadang bukan pada coolant tapi pada jenis radiator kita. Ada radiator yang tidak tahan dengan coolant yang tertentu dan boleh menyebabkan perkara perkara seperti kakisan berlaku di dalam radiator yang mana akan mengundang kepada kerosakan lainlah. . bocor. . . sumbat. . . rosak sana. . . rosak sini. . . head radiator crack tak pon bocor dan macam macam lagi.

3. Dengan coolant yang sesuai. . . dia sebenarnya menjaga radiator di sebalik mengawal suhu. . . kadang kadangn air biasa ni boleh bawak pada karat atau oxidization.

Antara Tips menggunakan coolant. Selepas dah layan sekali coolant tu. . . kan macam standard kaler dia hijau ( ni ikut warna kat kete aku je ni Very Happy ). Kalau ada air kurang ke apa lepas tu aku top up pakai air bertapis je selagi ada kaler tu. pasal dah confirm coolant tu ada lagi ngan kaler tak berubah. melainkan kaler dia dah bertukar dah takde kaler hijau tu. . . barulah top up ngan coolant sekali. pastu maintain je ngan air bertapis untuk masa seterusnya.

p/s: ni aku je buat macam ni. . . . untuk tips yang lebih hebat . . . di minta otai otai sekalian berikan tips dan ilmu mengenai coolant. terima kasih hface.gif hface.gif
B@zSh™
Nice tips
Tp aku just guna coolant yang digunakan kat pusat servis kereta aku
Yang aku perasan diaorang tukar setiap 40k
Alhamdulillah sampai skang dah 3 tahun lebih aku guna kereta aku ni xder lg memberikan masalah
Ini ialah versi "lo-fi" kepada versi utama. Untuk paparkan versi penuh dengan lebih informasi, format dan imej, sila klik disini.
Cakap.Net © 2024