Bantuan - Carian - Ahli-ahli - Kalendar
Versi Penuh: TAK SALAH PERIGI CARI TIMBA
CAKAP.Net > Cakap Umum > Cakap Keluarga & Rumahtangga
Mukasurat: 1, 2
missnariza
Dr Robiah Kulup Hamzah, pakar motivasi RKH Motivasi Services Sdn Bhd menyatakan wanita memang wajar meluahkan rasa hati tetapi dengan cara beradab. Ia merujuk pada kisah Siti Khadijah r.a yang meminang rasulullah S.A.W. Jika masa dulu masyarakat kita dahulu mengangap wanita memikat lelaki dikatakan perigi cari timba, tetapi pada zaman sekarang kata bidalan itu tidak begitu sesuai kerana kini ramai wanita yang sudah berkerjaya, berfikiran terbuka dan punyai kedudukan. Sekiranya wanita mengambil langkah pertama untuk mendekati si lelaki, maka ia mengurangkan masalah lambat kahwin atau skandal yang tidak halal.

Apa bila timbul perasaan atau desakan mencari pasangan, gunakanlah adab-adab yang baik termasuk penggunaan bahasa yang sesuai, cara penyampaian ayng baik, suasana persekitaran dan penampilan diri menarik. Contohnya, jika anda suka dengan teman sepejabat, tidak perlu terlalu terbuka sehingga orang yang disukai rasa terkejut dan menggelabah.

Elakkan perangai mabuk cinta seperti perbuatan merayu dan memujuk agar lelaki itu menerima cinta anda. Ataupun dia sanggup datang ke rumah lelaki itu demi menunjukkan dia benar-benar sukakannya. Kena ingat, tidak semestinya anda cakap suka, orang itu boleh terima. Oleh itu jangan terlalu mengharap.

Dr. Robiah menyatakan apabila cinta itu ditolak, jangan rasa malu, rasa terhina atau rendah diri. Anggaplah ianya normal. Bersabarlah, beristiqamah dan jangan putus asa. Mungkin pertama kali ditolak tetapi usaha kedua atau seterusnya mungkin berjaya. Orang yang jenis pemalu dan lembut tidak kira lelaki ataupun perempuan yang tidak berani bersemuka boleh minta pihak ketiga untuk mencantumkan dua hati. Cumanya orang ketiga itu hendaklah orang yang boleh dipercayai, pegang amanah, berwibawa, ikhlas dan bukannya secara rasuah.

Cara menggunakan SMS dan surat layang pun boleh digunakan untuk menyampaikan maksud hatinya. SMS merupakan medium yang paling berkesan, cepat dan rahsia. Cumanya perlu berhati-hati dengan penggunaan perkataan supaya wanita itu tidak menampakkan mabuk cinta dan imej peribadi murahan.

Untuk memilih pasangan, pilihlah yang lelaki mempunyai personaliti yang baik dan diyakini. Wanita perlu lihat kekuatan diri dan buat kajian terhadap orang yang disukai sebelum melontarkan perasaannya. Mungkin apabila sudah mengenali lebih dekat, wanita itu tidak suka atau berasa tidak serasi dengan personaliti lelaki itu sebenarnya.

Terdapat 3 jenis cinta iaitu:
1. Cinta nafsu.
Lelaki menyukai wanita kerana kecantikan fizikal.
2. Cinta nak guna
Llelaki mahukan wanita itu kerana kedudukan, kecantikan untuk kepentingan dirinya.
3. Cinta ikhlas
Datang dari hati. Cinta ikhlas ini mewujudkan perasaan debar dan ada kalanya berpeluh-peluh apabila berjumpa, tidak berani bertentang mata dan perbuatan menjadi tidak tentu hala. Ini kerana wujudnya getaran antara dua jiwa.

JANGAN TERLALU MENUNJUK
Dr Ridzuan Noor, pakar terapi aura dan pengasas Aura Harmoni berpendapat sebelum meluahkan perasaan cintanya, wanita perlu lihat pihak lelaki itu. Tidak salah jika wanita memulakan langkahnya memikat lelaki yang disukai kerana ada orang yang tidak tahu dirinya diminati atau tidak berani mengemukakan perasaannya.

Bagi saya, wanita boleh menyatakan perasaannya tetapi tidaklah sehingga dirinya nampak murahan. Kita masih berpegang kepada budaya ketimuran iaitu wanita punya sikap malu dan lemah lembut. Apabila suka dengan si dia, janganlah terlalu menunjuk sangat sebaliknya jaga imej dan maruah diri. Tidak semestinya wanita perlu mulakan bicara cinta agar lelaki itu tahu perasaan yang bersarang di hatinya.

Sebaliknya wanita boleh menggunakan pendekatan seperti mengambil berat dan menunjukkkan kecenderungan minat yang sama terhadap lelaki itu. Apabila sudah rapat dan minda jadi terbuka, lalu mudah untuk bercakap dari hati ke hati. Wanita yang ditolak cintanya perlu berfikiran positif. Biarpun tidak menjadi pasangan, teruskan perhubungan sebagai rakan. Secara tidak langsung lelaki itu akan hormat kepada wanita yang bersikap matang. Mungkin satu hari nanti lelaki itu terbuka hati untuk menerima wanita itu. Hati manusia bukanlah hati batu, lambat laun ia akan cair juga. Jika ada jodoh, tidak kemana, ujar Dr Ridzuan.

Kebanyakan lelaki tidak memilih pasangan disebabkan kecantikan fizikal semata-mata kerana ia tidak akan kekal. Mereka lihat wanita dari segi hati budi dan sikap. Kita kenal dia cara matang dan bukannya cinta monyet. Biarlah perkahwinan yang dibina berkekalan. Lelaki yang matang akan memilih wanita dari segi personalitinya. Kita perlu faham untuk memikat seseorang untuk sementara atau selamanya.

Lelaki biasanya terpikat kepada wanita yang lemah lembut, berbudi bahasa, pemikiran matang. Wanita jenis ini boleh dijadikan kawan dan kekasih. Jika lelaki itu terpikat dengan wanita kerana seksinya, lama kelamaan ia akan menjadi seksa. Ini kerana suami tidak suka isterinya kelihatan seksi di luar rumah. Ia boleh menimbulkan penceraian, ujar Dr Ridzuan yang turut menyatakan selain fahami kelebihan dan kesukaan lelaki itu, wanita perlu minta hajatnya kepada Allah SWT.

SUMBER- respekss. blogspot. com

Ape pendapat korang ??? rolleyes.gif
♦محمد أفيق♦
pendapat saya..betul jugak tu..kalau kita suke kat seseorang..luahkan la dengan beradab..tak kira la lelaki dan perempuan..kadang2 perempuan ni malu nak ckp yg dia suke kat seseorang lelaki tu. segan kot.mane la tahu kot tak diterima.tapi..lelaki ni plak..kadang2 tak tahu malu ckp yang dia suke kat pompuan tu. dengan cara yang tak betul..buat perempuan tu rase menyampah.elok2 'cinta mu untuk ku' terus jadi 'cinta mu tidak ingin oleh ku'..

walau ape2 pon..kita kena la beradab..org melayu trekenal dengan adab sopannya..kalau dengan cara yang betul.
mane la tahu kot kita ni diterima..kalau baru mula nak bercinta tu..pilihlah cinta yang ikhlas..bukan cinta yang lain2 tu..tak boleh kekal..
aku pilih cinta ikhlas...insyallah kekal...yeeeehaaaaaa...... hface.gif
missnariza
QUOTE (missnariza @ Dec 27 2008, 08:31 AM) *
Biarpun tidak menjadi pasangan, teruskan perhubungan sebagai rakan.


ini...yang kekadang susah skit, almaklum la klu dah ada kenangan2 indah...
dan klu kawan tu dah ada pasangan lain.... dash.gif
mesti menyiksa perasaan juga...kan bye.gif
mat.g
saya setuju dgn artikel ni, zaman skng dah tak sesuai istilah 'perigi cari timba' sbb lelaki dan perempuan sama2 berkerjaya, sama2 boleh buat apa saja, lelaki pandai masak.. urus rumah tangga, perempuan pon ramai yg jadi boss, hobi lelaki pompuan sama sakng ni.. rock climbing.. etc...

lelaki pon ramai yg lebih pemalu drp perempuan, mcm ada minat pada seseorg atau suka sama suka tetapi si lelaki malu nak luahkan... jadi why not perempuan yg luahkan perasaan.. so setel leh tutup kes.

spt artikel ni cakap, leh guna media yg mudah dan praktikal spt SMS dan guna pihak ketiga yg boleh dipercayai.. so kpd perempuan2 diluar sana.. anda kena ingat 'perigi' dan 'timba' ada yg perempuan dan lelaki sakng ini... friends.gif
biey_ila
QUOTE (mat.g @ Dec 30 2008, 09:06 AM) *
saya setuju dgn artikel ni, zaman skng dah tak sesuai istilah 'perigi cari timba' sbb lelaki dan perempuan sama2 berkerjaya, sama2 boleh buat apa saja, lelaki pandai masak.. urus rumah tangga, perempuan pon ramai yg jadi boss, hobi lelaki pompuan sama sakng ni.. rock climbing.. etc...

lelaki pon ramai yg lebih pemalu drp perempuan, mcm ada minat pada seseorg atau suka sama suka tetapi si lelaki malu nak luahkan... jadi why not perempuan yg luahkan perasaan.. so setel leh tutup kes.

spt artikel ni cakap, leh guna media yg mudah dan praktikal spt SMS dan guna pihak ketiga yg boleh dipercayai.. so kpd perempuan2 diluar sana.. anda kena ingat 'perigi' dan 'timba' ada yg perempuan dan lelaki sakng ini... friends.gif



eemmm... kena tambah topik mencari jodoh niee... hehehhehehe.... hface.gif
B@zSh
Aku setuju ngan artikel ni
Skang kan ramai ANDARTU...so jangan la malu nak luahkan perasaan
Mungkin lelaki tu pun minat tp disebabkan kurang 'gentle man' so maybe dia malu nak luahkan
So kena la salah sorang mulakan dulu
missnariza
QUOTE (missnariza @ Dec 27 2008, 08:31 AM) *
Kebanyakan lelaki tidak memilih pasangan disebabkan kecantikan fizikal semata-mata kerana ia tidak akan kekal. Mereka lihat wanita dari segi hati budi dan sikap. Kita kenal dia cara matang dan bukannya cinta monyet. Biarlah perkahwinan yang dibina berkekalan. Lelaki yang matang akan memilih wanita dari segi personalitinya. Kita perlu faham untuk memikat seseorang untuk sementara atau selamanya.

Lelaki biasanya terpikat kepada wanita yang lemah lembut, berbudi bahasa, pemikiran matang. Wanita jenis ini boleh dijadikan kawan dan kekasih. Jika lelaki itu terpikat dengan wanita kerana seksinya, lama kelamaan ia akan menjadi seksa. Ini kerana suami tidak suka isterinya kelihatan seksi di luar rumah. Ia boleh menimbulkan penceraian, ujar Dr Ridzuan yang turut menyatakan selain fahami kelebihan dan kesukaan lelaki itu, wanita perlu minta hajatnya kepada Allah SWT.


lelaki macam nie...memang ada..
tapinya susah nak cari la..... unsure.gif

mat.g
QUOTE (missnariza @ Jan 9 2009, 10:32 AM) *
lelaki macam nie...memang ada..
tapinya susah nak cari la..... unsure.gif

nape, missnariza tgh cari2 ka? rolleye0012.gif
missnariza
QUOTE (mat.g @ Jan 9 2009, 10:47 AM) *
nape, missnariza tgh cari2 ka? rolleye0012.gif


mmm...tgh tercari2 la...
105.gif
mat.g
QUOTE (missnariza @ Jan 9 2009, 11:16 AM) *
mmm...tgh tercari2 la...
105.gif

Cisqo kan ada ni... dia pon tgh cari gak... friends.gif
♦محمد أفيق♦
QUOTE (mat.g @ Jan 9 2009, 11:23 AM) *
Cisqo kan ada ni... dia pon tgh cari gak... friends.gif

ehem..ehem..huk.huk..tersedak plak..
siapa la yg sebut2 name hamba ni 105.gif
missnariza
QUOTE (Cisqo87 @ Jan 9 2009, 11:56 AM) *
ehem..ehem..huk.huk..tersedak plak..
siapa la yg sebut2 name hamba ni 105.gif


ala....buat2 je tersedak tu....
malu2 kucing kot... 24.gif
mat.g
QUOTE (missnariza @ Jan 9 2009, 11:59 AM) *
ala....buat2 je tersedak tu....
malu2 kucing kot... 24.gif

Cisqo nak tapi malu2 tu... apa kata miss yg mulakan dulu seperti fokus dlm topik kita ni kan.... hehe

missnariza
QUOTE (mat.g @ Jan 9 2009, 11:23 AM) *
Cisqo kan ada ni... dia pon tgh cari gak... friends.gif

mat g. hang ni pepandai...je...
jgn la camtu....segan la aku... secret.gif



missnariza
QUOTE (mat.g @ Jan 9 2009, 12:05 PM) *
Cisqo nak tapi malu2 tu... apa kata miss yg mulakan dulu seperti fokus dlm topik kita ni kan.... hehe

aduh.... dah terkena la...plak...
mmm....ckp kat cisco nanti la....aku tak sedia nak mulakan lagi...
cv.gif
♦محمد أفيق♦
QUOTE (missnariza @ Jan 9 2009, 12:06 PM) *
mat g. hang ni pepandai...je...
jgn la camtu....segan la aku... secret.gif

ehem..ehem... rolleye0012.gif
npe segan plak..
♦محمد أفيق♦
QUOTE (missnariza @ Jan 9 2009, 12:08 PM) *
aduh.... dah terkena la...plak...
mmm....ckp kat cisco nanti la....aku tak sedia nak mulakan lagi...
cv.gif

meh sini meh...meh den mulokan ..
apo bondo eyh...
missnariza
QUOTE (Cisqo87 @ Jan 9 2009, 12:40 PM) *
meh sini meh...meh den mulokan ..
apo bondo eyh...


mmm...mana la aku...tau...
tanya la mat g. tongue0011.gif
member hang tu...

♦محمد أفيق♦
QUOTE (missnariza @ Jan 9 2009, 12:54 PM) *
mmm...mana la aku...tau...
tanya la mat g. tongue0011.gif
member hang tu...

mat ....oooo mat...
nak tanya ape kat dia???
missnariza
QUOTE (Cisqo87 @ Jan 9 2009, 12:57 PM) *
mat ....oooo mat...
nak tanya ape kat dia???

ala Cisqo, camni la,
mat g. kata hang dok tgh mencari2...
Sruh la dia carikan....
aku nie... sape la....kan blink.gif
biey_ila
QUOTE (missnariza @ Jan 9 2009, 01:15 PM) *
ala Cisqo, camni la,
mat g. kata hang dok tgh mencari2...
Sruh la dia carikan....
aku nie... sape la....kan blink.gif


buke topik cr jodoh... hahahhahaha... gedik.gif
♦محمد أفيق♦
QUOTE (biey_ila @ Jan 9 2009, 03:45 PM) *
buke topik cr jodoh... hahahhahaha... gedik.gif

mmg la masih mencari..erm..
siapa yang berminat??boleh aku bukak topik cari jodoh rolleyes.gif
Lady
QUOTE (Cisqo87 @ Jan 9 2009, 08:14 PM) *
mmg la masih mencari..erm..
siapa yang berminat??boleh aku bukak topik cari jodoh rolleyes.gif


Topik cari jodoh?
nanti ada member2 betemu jodoh kat cakap.net ni gedik.gif gedik.gif
♦محمد أفيق♦
QUOTE (Lady @ Jan 13 2009, 11:14 AM) *
Topik cari jodoh?
nanti ada member2 betemu jodoh kat cakap.net ni gedik.gif gedik.gif

kalau dah jodoh..nak buat lagu mana...
biaq pi la mereka....
mat nak cari jodoh ke???
mat.g
QUOTE (Cisqo87 @ Jan 13 2009, 12:38 PM) *
kalau dah jodoh..nak buat lagu mana...
biaq pi la mereka....
mat nak cari jodoh ke???

aku setuju je diadakan ruang carik jodoh ni... tambah berkat lagi cakap.net ni nanti.. tak gitu Cisqo 105.gif
♦محمد أفيق♦
QUOTE (mat.g @ Jan 13 2009, 12:46 PM) *
aku setuju je diadakan ruang carik jodoh ni... tambah berkat lagi cakap.net ni nanti.. tak gitu Cisqo 105.gif

betul tu...mengikut daripada undian yang telah dibuat..kita patut diadekan..
bile dah jumpe jodoh..close topic... hface.gif
Lady
QUOTE (Cisqo87 @ Jan 13 2009, 12:56 PM) *
betul tu...mengikut daripada undian yang telah dibuat..kita patut diadekan..
bile dah jumpe jodoh..close topic... hface.gif


aha,best juga...
nanti kita tgk sapa pasangan 1st ckap.net nih hface.gif
mat.g
QUOTE (Lady @ Jan 13 2009, 03:41 PM) *
aha,best juga...
nanti kita tgk sapa pasangan 1st ckap.net nih hface.gif

saya vote for Cisqo vs missnariza sbg 1st pasangan kelahiran cakap.net.. apa kata surveyy...... hehe jangan mare
♦محمد أفيق♦
QUOTE (mat.g @ Jan 13 2009, 03:44 PM) *
saya vote for Cisqo vs missnariza sbg 1st pasangan kelahiran cakap.net.. apa kata surveyy...... hehe jangan mare

tak marah la...
xpe..pas ni kita buat padaiyappa ngan lady plak..
mat ngan mami...ok???
missnariza
QUOTE (mat.g @ Jan 13 2009, 03:44 PM) *
saya vote for Cisqo vs missnariza sbg 1st pasangan kelahiran cakap.net.. apa kata surveyy...... hehe jangan mare


Ehemmm... mana ada mare pun....
suke ada la....
kan Cisqo....kan...
bq.gif
♦محمد أفيق♦
QUOTE (missnariza @ Jan 13 2009, 05:53 PM) *
Ehemmm... mana ada mare pun....
suke ada la....
kan Cisqo....kan...
bq.gif

no komen... wub.gif
xpe..nanti kita ade kan ruangan tu...
aina_sara
ehem..ehem.. aku.. aku...ngan sape woi...aku pun nak gak woi.. kelip.gif
♦محمد أفيق♦
QUOTE (aina_sara @ Jan 13 2009, 09:03 PM) *
ehem..ehem.. aku.. aku...ngan sape woi...aku pun nak gak woi.. kelip.gif

topik ini sudah menjadi semakin hangat aq.gif
aina ngan bk la..dia pon lame tak nampak...
biey_ila
QUOTE (Cisqo87 @ Jan 13 2009, 09:06 PM) *
topik ini sudah menjadi semakin hangat aq.gif
aina ngan bk la..dia pon lame tak nampak...


hface.gif makin hangat nmpak.....
mat.g
QUOTE (biey_ila @ Jan 15 2009, 08:24 AM) *
hface.gif makin hangat nmpak.....

biey_ila kita mau gossip sama sape qisc ?? sama JJ ok... JJ jangan mare naa.... hehe

cabbutttttt... tomato.gif
♦محمد أفيق♦
QUOTE (mat.g @ Jan 15 2009, 08:38 AM) *
biey_ila kita mau gossip sama sape qisc ?? sama JJ ok... JJ jangan mare naa.... hehe

cabbutttttt... tomato.gif

mmg hangat...dah leh lagi cakap panas.net...
semua dah ade pasangan masing2....
meriah sungguh....
Lady
QUOTE (Cisqo87 @ Jan 13 2009, 03:46 PM) *
tak marah la...
xpe..pas ni kita buat padaiyappa ngan lady plak..
mat ngan mami...ok???



wah,apasal plak nama Lady tlibat sama nih,
♦محمد أفيق♦
QUOTE (Lady @ Jan 15 2009, 04:30 PM) *
wah,apasal plak nama Lady tlibat sama nih,

jgn marah..kita gurau2 aje..
ala..luaran marah..dlm hati siapa tahu... 105.gif
sHm
Heheheh ... ada yang menyamar ni , dah kawin pun ada ph34r.gif
♦محمد أفيق♦
QUOTE (e_sentinel @ Jan 15 2009, 08:30 PM) *
Heheheh ... ada yang menyamar ni , dah kawin pun ada ph34r.gif

ha..siapa dah kawin???
sila angkat tangan.... icon_idea.gif
Lady
QUOTE (Cisqo @ Jan 15 2009, 07:58 PM) *
jgn marah..kita gurau2 aje..
ala..luaran marah..dlm hati siapa tahu... 105.gif


huahuahau, x marah la.....
hface.gif hface.gif
biey_ila
QUOTE (mat.g @ Jan 15 2009, 08:38 AM) *
biey_ila kita mau gossip sama sape qisc ?? sama JJ ok... JJ jangan mare naa.... hehe

cabbutttttt... tomato.gif



amboiiiii.... sk la erk????
biey_ila
QUOTE (Cisqo @ Jan 15 2009, 10:32 AM) *
mmg hangat...dah leh lagi cakap panas.net...
semua dah ade pasangan masing2....
meriah sungguh....


nnt ramai2 pakat g kenduri lak... hehehhehe
aina_sara
QUOTE (Cisqo87 @ Jan 13 2009, 10:06 PM) *
topik ini sudah menjadi semakin hangat aq.gif
aina ngan bk la..dia pon lame tak nampak...


alaahaii.. ngan bk?? bk tu x silap aku baru 12 taun maa.... jenuh la aku menunggu 12 taun lagi..102.gif
♦محمد أفيق♦
QUOTE (aina_sara @ Jan 16 2009, 01:59 PM) *
alaahaii.. ngan bk?? bk tu x silap aku baru 12 taun maa.... jenuh la aku menunggu 12 taun lagi..102.gif

amboi...memilih..
pilih sendiri la senang...yg berkenan kat hati..
dah de pilihan bagitahu kt sini...kami semua berdebar2 menanti...
Carool_87
QUOTE (missnariza @ Jan 9 2009, 01:15 PM) *
ala Cisqo, camni la,
mat g. kata hang dok tgh mencari2...
Sruh la dia carikan....
aku nie... sape la....kan blink.gif



Salam..rendah dri knon..mau ckp mau..hehehehe cv.gif
cisqo pun pndai idup laaaaa..... bq.gif
WebZone-_-Attack
Lambat betul perigi bertemu dgn timba ni blink.gif

Harap2 perigi yg menemukan timba ni, perigi berkilau mcm MUTIARA lah rolleye0012.gif
ganazz
QUOTE (WebZone-_-Attack @ Mar 4 2009, 05:36 PM) *
Lambat betul perigi bertemu dgn timba ni blink.gif

Harap2 perigi yg menemukan timba ni, perigi berkilau mcm MUTIARA lah rolleye0012.gif


camner tak lambat, dah tukaq! PAIP CARI BALDI!
Carool_87
QUOTE (ganazz @ Mar 7 2009, 07:30 AM) *
camner tak lambat, dah tukaq! PAIP CARI BALDI!



bukan ke sekrg gurl cr boy?...cz skg nisbah boy n gurl 1:10..
so bg pluang gurl kt sni cr spe yg dorg berkenan...
bt undian..

1 cisqo

2 mat.g

3. adoi..spe boy kt snie korg msukan laa erk..byk nau lak..

ok..undian pertama?... 105.gif
♦محمد أفيق♦
QUOTE (Carool_87 @ Mar 25 2009, 02:04 AM) *
bukan ke sekrg gurl cr boy?...cz skg nisbah boy n gurl 1:10..
so bg pluang gurl kt sni cr spe yg dorg berkenan...
bt undian..

1 cisqo

2 mat.g

3. adoi..spe boy kt snie korg msukan laa erk..byk nau lak..

ok..undian pertama?... 105.gif

npe tak buh name ko???kelass tau...juara carta lagi name tu...
Ini ialah versi "lo-fi" kepada versi utama. Untuk paparkan versi penuh dengan lebih informasi, format dan imej, sila klik disini.
Cakap.Net © 2019