Bantuan - Carian - Ahli-ahli - Kalendar
Versi Penuh: Manohara Odelia Pinot
CAKAP.Net > Cakap Santai > Cakap Dunia Hiburan
ganazz
Model terkenal Indonesia, Manohara Odelia Pinot, didakwa dilarikan oleh seorang kerabat diraja Kelantan, yang juga suaminya, dan juga pernah didera, termasuk dilukakan di bahagian dada.

Ibunya Daisy Fajarina mendakwa, beliau mempunyai bukti penderaan tersebut dan maklumat mengenainya disampaikan oleh orang istana sendiri yang bersimpati dengannya.

"Anak saya disiksa, di bagian dadanya disilet (ditoreh) silet. Itu yang ngomong dari pihak dalam istana yang punya hati nurani dan nggak (tidak) tega melihat penderitaan anak saya," wanita itu dipetik sebagai berkata.

bunya juga mendedahkan anaknya, 17, dibawa secara paksa dan tanpa diduga oleh kerabat tersebut selepas mereka sekeluarga selesai mengerjakan umrah bulan lalu dengan pesawat peribadi Challenger 300 dari Jeddah, Arab Saudi.

"Saya tidak menyangka setelah umrah, mereka sanggup melakukan hal yang sangat tidak manusiawi (berperikemanusiaan)," wanita 44 tahun itu dipetik sebagai berkata di Jakarta.

Sebelum kejadian itu, beliau benar-benar menyangka menantunya sudah berubah.

"Alhamdulillah, kami melakukan ibadah dengan baik, hubungan kami dengan Tengku pun baik," katanya lagi.

Model itu berkahwin tergesa-gesa dengan kerabat tersebut, yang berusia 31 tahun, pada 26 Ogos lalu setelah dicabuli lelaki tersebut awal 2007 sewaktu remaja itu berusia 15 tahun, dakwa Daisy lagi.

Manohara Odelia diberikan mas kahwin RM50,000, kalung berlian, anting-anting, gelang, cincin dan jam tangan.

Lebih kurang seminggu sebelum majlis pernikahan itu, Manohara Odelia dan keluarganya datang ke Kuala Lumpur atas undangan istana Kelantan.

Pertemuan mereka berdua bermula pada Disember 2006 sewaktu Daisy dan anaknya hadir di majlis makan malam Datuk Seri Najib Razak, waktu itu timbalan perdana menteri, lapor Surya lagi.

Tiada maklumat lengkap bentuk program itu dinyatakan, namun dipercayai satu program rasmi Najib ketika mengunjungi Indonesia pada bulan tersebut.

Ibu model itu dilaporkan berkata, dalam pertemuan awal itu kerabat tersebut kelihatan sopan dan pertemuan mereka seterusnya menunjukkan lelaki itu "baik orangnya, rajin bersolat, tidak pernah kasar dan lembut bicaranya."

"Saya sudah menganggap Tengku anak saya," Daisy dilaporkan berkata.

Selepas kejadian yang tidak diduga di Arab Saudi, menurutnya lagi, beliau terus membuat aduan kepada kedutaan Indonesia di Jeddah.

Untuk menjejak anak bongsunya daripada dua beradik itu, Daisy cuba masuk ke Malaysia tetapi dihalang oleh jabatan imigiresen atas alasan "permintaan istana Kelantan."

Beliau kemudiannya mendapatkan bantuan daripada Kementerian Luar Indonesia.

"Rasanya saya ingin mati mati saja, tapi saya tahu saya harus kuat untuk anak saya.

"Saya tidak sanggup membayangkan apa yang akan terjadi pada anak saya," Daisy dipetik berkata sambil berlinangan air mata dalam satu sidang media di sebuah restoran di Jakarta Selatan.

Manohara Odelia mewarisi darah kacukan Perancis daripada bapanya Reiner Pinot Noack.

Akhbar Tempo edisi internet petang ini melaporkan polis republik itu akan mula menyiasat kes penculikan tersebut sekiranya mendapat laporan keluarga Manohara Odelia.

Jurucakap ibu pejabat polis, Abubakar Nataprawira berkata sampai saat ini belum mendapatkan laporan daripada keluarganya.

"Katanya (keluarga) sudah lapor, tapi belum ada laporannya," beliau dipetik berkata, sambil menambah kes tersebut diketahuinya daripada wartawan.

Tambahnya, apabila sudah dilaporkan, siasatan lanjut akan dibuat.

Daisy menambah, sewaktu mereka menuju ke lapangan terbang untuk pulang ke Indonesia, Manohara berangkat satu kereta dengan suaminya, sementara beliau sendiri bersama kakak Manohara Odelia dalam kenderaan lain.

Tambahnya, bagaimanapun kenderaan yang membawa kerabat tersebut dan model Indonesia itu tidak ke lapangan terbang biasa, sebaliknya ke bahagian berlepas jet peribadi.

Daisy mendakwa, beliau dan anak sulungnya Dewi Sari Asih cuba menghalang pesawat tersebut berlepas sehingga hampir terkena sayapnya tetapi tidak dipedulikan.

Sehingga kini nasib dan lokasi wanita muda itu masih tinggal misteri, lapor sebuah akhbar di republik tersebut Surya hari ini.

Mereka, termasuk kerabat tersebut, mengerjakan umrah bersama-sama antara 25 Februari hingga 9 Mac lalu sebagai undangan untuk berbaik-baik semula.

Manohara Odelia - yang pernah tersenarai "100 Pesona Indonesia" - lari dari negara ini ke republik itu selepas berasa sering dikasari oleh suaminya.
ganazz




WebZone-_-Attack








kemaskini 4.58pm Setelah seorang kerabat Kelantan didakwa mencederakan isterinya Manohara Odelia Pinot, bekas model muda Indonesia, kini tiba-tiba muncul foto-foto mesra pasangan diraja tersebut.

Koleksi foto-foto tersebut termasuk majlis rasmi wanita muda itu yang turut disertai suaminya di negeri berkenaan.

Selain blog yang aktif, muncul juga blog yang baru dibangunkan secara misteri untuk memuatkan foto-foto tersebut - kesemuanya tidak diketahui tarikh ia dirakam dan lokasinya.

Dalam Truth Appeared yang dibina 13 April lalu, satu siri foto menunjukkan Manohara Odelia sedang menikmati sajian bersama suaminya diterbitkan semalam.

Beliau yang berpakaian kemeja putih lengan panjang, berselendang kelabu kelihatan menyuapkan makanan di sebuah kafeteria.

Daripada empat keping gambar itu, kelihatan suaminya berkemeja T putih dengan hiasan nombor tiga di bahagian lengan duduk di sebelah kirinya.

Dengan judul 'Mangsa penculikan suami?', blog yang tidak dikenali itu menyebut:

"Inilah wajah terbaru, Manohara dan (nama tidak didedahkan - editor) (suami yang sah) setelah pulang dari umrah.

"Bagaimana mungkin dituduh penculik. Awas berita palsu dari Indonesia."

manohara odelia pinot blog truth appeared 220409 01Dalam siaran pertamanya, Truth Appeared menerbitkan satu siri foto yang dianggap menunjukkan kemesraan pasangan tersebut, di samping kehadiran Manohara Odelia di satu majlis kemasyarakatan.

Ia juga memuatkan foto wanita itu sedang bersantai, dikatakan di Lojing, Kelantan.

Wanita kacukan Indonesia-Perancis itu kelihatan bersopan, manis dan bergaya seperti seorang kenamaan.

Beliau kelihatan selesa mengenakan selendang putih menutup kepalanya dan baju kurung merah jambu berjalur putih yang menyerlahkan lagi kejelitaannya.

Tidak kelihatan gambaran muram di wajahnya.

Manohara Odelia, 17 tahun, dilihat bersalaman dan berinteraksi dengan penduduk kampung dalam sebuah majlis rasmi.

Namun, fotonya yang diambil sewaktu sedang makan memperlihatkan tubuhnya agak gempal, walaupun berpakaian hitam.

Beliau dan kerabat diraja itu, 31 tahun, juga kelihatan seakan-akan berpegangan tangan.

Tidak kelihatan tetamu lain.

Terdapat juga gambar yang diambil di kawasan taman.

Foto tersebut menunjukkkan wanita itu berinteraksi dan berbual mesra dengan suaminya.

Mereka memakai pakaian yang sama dengan foto di kafeteria.

Manohara Odelia, bagaimanapun, tidak lagi mengenakan selendang kelabunya.

Turut dimuatkan gambar pasangan diraja itu tersenyum ketika melihat gambar daripada kamera digital dan sekeping lagi mereka sedang menghadiri sebuah majlis, kelihatan seperti sambutan ulang tahun.

Ibunya Daisy Fajarina dilaporkan berkata foto-foto tersebut koleksi lama.

manohara odelia pinot tengku kelantan royal indonesia model controversy 210409"Itu kan foto-foto dokumentasi. Sudah lama," wanita itu dipetik akhbar Surya hari ini.

Manakala satu lagi blog yang dilaporkan memuatkan foto-foto tersebut tidak lagi memuatkan koleksi gambar pasangan diraja itu.

Foto-foto itu kini disebarkan secara lebih meluas di Indonesia dan Malaysia bersama dengan foto-foto lama Manohara Odelia, termasuk sewaktu beliau belum berkahwin, Ogos tahun lalu.

Sebuah laman web di Indonesia turut menyiarkan koleksi gambar Manohara Odelia menghadiri satu majlis rasmi, dipercayai anjuran Persatuan Isteri-isteri Wakil Rakyat dan Pegawai Kanan Kerajaan Kelantan (Purnama).

Riak mukanya kelihatan serius dalam pakaian dan tudung jingga.

Beliau juga bergambar bersama sekumpulan wanita pertengahan umur. Suaminya tidak kelihatan bersama.

Foto kad undangan ke majlis kesyukuran sempena meraikan perkahwinan pasangan diraja itu turut dimuatkan – suaminya lengkap berbaju Melayu dan bersongkok.

Gadis muda itu turut kelihatan bergambar di dalam sebuah pesawat. Foto ini juga dimuatkan dalam blog Kelantan Palace, yang melemparkan beberapa tuduhan liar terhadap istana, termasuk berhubung perkahwinan Manohara Odelia.

Sementara seorang pemimpin Umno, Mohd Soberi Shafii berkata beliau terkejut dengan berita dari media Indonesia yang memburukkan kerabat tersebut.

Bekas petugas di ibu pejabat Umno mendakwa beliau bersama dengan kerabat itu dan Manohara Odelia dalam sebuah kenderaan dalam perjalanan pulang bercuti dari Bukit Fraser, Pahang sewaktu mendengar berita tersebut seperti dimuatkan Malaysiakini semalam.

Mohd Soberi juga memuatkan sekeping foto - tidak pasti sama ada gambar itu rakaman terbaru sewaktu sedang bercuti.

Percubaan menghubungi beliau bagaimanapun tidak berhasil.

Usaha mendapatkan reaksi istana Kelantan setakat ini gagal.

Sewaktu dihubungi, seorang kakitangan istana berkata pada kebiasaannya, kenyataan akhbar akan diberikan apabila Sultan mengeluarkan titah baginda.

Memetik sumber akhbar berpangkalan di Surabaya, Malaysiakini melaporkan wanita itu didakwa dilarikan oleh kerabat tersebut selepas mengerjakan umrah.

Dalam akhbar yang sama, Daisy juga mendakwa anaknya pernah dilukakan di bahagian dada.

Akhbar sama hari ini melaporkan istana Kelantan masih berdiam diri dengan dakwaan tersebut.

"Pihak istana bilang tidak mau memberi jawapan," duta besar republik itu di Kuala Lumpur, Dai Bachtiar dilaporkan memaklumkan kepada Daisy setelah wanita itu cuba melalui saluran diplomatik.

Daisy akan membuat aduan tentang nasib anaknya kepada suruhanjaya hak asasi Indonesia, esok.

Terus terang aku ckp , aku mmg tak suka kerabat diraja, bukan di sebab kes penderaan kat atas, tapi banyak sebab lain, buat aku menyampah

ganazz
QUOTE (WebZone-_-Attack @ Apr 23 2009, 02:54 AM) *
Terus terang aku ckp , aku mmg tak suka kerabat diraja, bukan di sebab kes penderaan kat atas, tapi banyak sebab lain, buat aku menyampah


pasai aper? Suku sakat ini raja romen dulu budak 15 tahun baru wat bini..... MEKAH ada pigi JUGAKKK!!!!
biey_ila
QUOTE (ganazz @ Apr 23 2009, 02:05 PM) *
pasai aper? Suku sakat ini raja romen dulu budak 15 tahun baru wat bini..... MEKAH ada pigi JUGAKKK!!!!



korg ni... kerabat2 ni jagn main2 ... nak kena saman ke??? nk kn penjara ke???
ganazz
QUOTE (biey_ila @ Apr 23 2009, 06:02 PM) *
korg ni... kerabat2 ni jagn main2 ... nak kena saman ke??? nk kn penjara ke???

memang ler dorang nih KERABAT!!!! dari tanah arab, KERABAT jet prebet sama kasi lari balik tinggal INDON mertua mengua KERABAT balik naik onta!!!! Memang dorang keterunan KERABAT2 Belaka.... buat hal yg HOT2 kira biasa.....
ganazz
gambo baru2....

ada ka kena sental dek straika? terbelah kena kapok klate ko nie....



Enjoy je nampak!



Belum janda lagi....alahai.... bini TT


B@zSh™
Aku pun x pasti betul ke dakwaan si Manohara ni
Apa2 pun tunggu keputusannya nnt
aina_sara
anak sultan pun suka dan kawin sama indon, rakyat apatah lagi... apo lah istimewanya indon di mata lelaki malaysia ye??

ganazz
walao pun indon ni sangat tak berapa berahi sama orang kita, tapi kalo orang kita pegi kat tempat dia, hehehehe.... macam RAJA la merasa dibuatnya.... kalo mau kawin, soun je..... fu...yoooo....
B@zSh™
Tak sume lelaki minat ngan minah indon aina
Aku x nampak yang minah2 indon ni lg lawa dr orang Malaysia
Orang Malaysia lg cun
ganazz
QUOTE
Manohara Odelia Pinot, yang masih berkrisis dengan suaminya putera Sultan Kelantan, bercadang membina masjid daripada hasil bayaran lakonan dalam siri drama televisyen mengenai kisah hidupnya.

"Rencananya saya mau bangun masjid, ini lagi cari-cari tanah dan saya mau buat yayasan juga," beliau dipetik berkata di Jakarta semalam.- malaysiakini.com

sHäm
Budak Indon tu cari nama dan bikin duit je .. kalau nak diikutkan, kehidupan harian dia teruk la, mcm org Barat !!!
melor
QUOTE (ganazz @ Apr 22 2009, 02:14 PM) *







suke tengok muka dia cantik...cume perangai yer cam suke clubbing
ganazz


bagus punya gaya.... terkini,...... nak buat MASJID.... elok beno!!!!
Ini ialah versi "lo-fi" kepada versi utama. Untuk paparkan versi penuh dengan lebih informasi, format dan imej, sila klik disini.
Cakap.Net © 2019