Bantuan - Carian - Ahli-ahli - Kalendar
Versi Penuh: Khasiat Peluk Bini
CAKAP.Net > Cakap Umum > Cakap Keluarga & Rumahtangga
ganazz
Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.

Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

``Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.

``Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,'' katanya ketika memberi syarahan bertajuk Perkahwinan dan Seks: Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit' di Persidangan Ketiga Perubatan Daripada Perspektif Islam anjuran Pusat Perubatan Universiti Malaya di Hotel Sheraton Subang sedikit masa dahulu.

Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah s.a.w.

Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

``Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap,'' katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.

Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.

``Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,'' kata Fadzilah.
♦محمد أفيق♦
kena amik serius ni..
dapat membahagiakan rumahtangga dapt juga kita jaga awet muda...
bizonedrop
rclxm9.gif rclxm9.gif

alhamdulillah..memang selalu buat..
Insyallah..kasih sayang makin erat...
semak
aku cam ne tak da bini? nak peluk mak pun jauh
peluk nenek je la sebab tinggal ngn nenak ..huhu
aEiN
wah,,
bgs gak nie,,,
x sabor la plk nk kwin nnti,,,,

alangkah bahagianya hidup,,,,
♦محمد أفيق♦
amboi...tak sabar nak kawin...habis belajar dulu...
suami yg peluk isteri dia selama 10 saat akan panjang umur lima tahun..
kalau peluk dari pagi sampai tgh hari....berapa tahun nak tambah
bizonedrop
payah jugak tu...
berkepit je la..
takyah gi kijer.. rolleye0012.gif
♦محمد أفيق♦
QUOTE (bizonedrop @ Apr 28 2009, 03:11 PM) *
payah jugak tu...
berkepit je la..
takyah gi kijer.. rolleye0012.gif

hari ahad kan cuti....hari bersama isteri...anak2 hantar g kem motivasi...haha
B@zSh
Ic...
Bagus2...kena amal selalu ni
aEiN
QUOTE (♦محم @ Apr 28 2009, 12:49 PM) *
amboi...tak sabar nak kawin...habis belajar dulu...
suami yg peluk isteri dia selama 10 saat akan panjang umur lima tahun..
kalau peluk dari pagi sampai tgh hari....berapa tahun nak tambah


xape la,,
blajo lg 1 thun jer nie,,,,,smbil2 2 blh amk krusus kwin n blajo bab2 kwin,,

yg 2 kira sendiri la,,, rolleye0012.gif
mat.g
kena praktik kan sokmo2 ni... hehe
WaKenaBeb
aku x peluk bini aku tp bini aku suka peluk aku. hehehe... rolleye0012.gif
makjah
ye ke? ok mlm ni kan suami ku mesti peluk 30 second dlu..kalo x mad.gif gedik.gif
haha2 gurau je..
mat.g
QUOTE (makjah @ Dec 18 2013, 02:56 PM) *
ye ke? ok mlm ni kan suami ku mesti peluk 30 second dlu..kalo x mad.gif gedik.gif
haha2 gurau je..


30 sec sama dgn 15 thn tu tambah umo.. 5 x 3 biggrin.gif
Ini ialah versi "lo-fi" kepada versi utama. Untuk paparkan versi penuh dengan lebih informasi, format dan imej, sila klik disini.
Cakap.Net © 2019