Bantuan - Carian - Ahli-ahli - Kalendar
Versi Penuh: Bawak anak kecil ke masjid atau surau
CAKAP.Net > Cakap Umum > Cakap Keluarga & Rumahtangga
wanmus
Aku cukup geram..geram yang amat sangat..bukan ape, kelmarin aku gi terawikh elok2 dah dapat saf depan skit lah lebih kurang line ke 3 dari 7 sof. pastu sampai rakaat ke 5, pakcik tepi aku keluar ntah pergi mana last2 budak kecik aku rasa darjah lagi kot masuk barisan aku dari belakang..punyelah bengkek aku..sebab budak kecik kan mane leh duk barisan orang tua sebab dia belum suci lagi, kan x pasal2 batal sembahyang orang lain..aku punyelah lari skit tak nak kene ngan budak tu. aku sangka baiklah kononnya dah bersunat dan boleh berfikir skit kan, rupanya tak. siap pada rakaat kedua tu, dia boleh angkat takbir yang baru tapi tahyat akhir sama ngan aku..so sahlah budak ni belum betul2 ok lagi..aku geram jer..dan semalam aku nampak jer budak ni nak masuk barisan, awal2 aku lari masuk barisan lain..bodoh punye budak..mak bapak tak ajar ker?

Kepada mak bapak, tolonglah cakap kat anak2 tu, sembahyang barisan last sekali.jangan kacau orang tua.sebab kalau dia membatalkan sembahyang orang tua, mak bapaklah yang akan tanggung..so dah banyak ke pahala kita sampai nak tanggung sembahyang orang lain? so fikir2lah sendiri
mat.g
Betul tu, satu hal lagi mak ayah sepatutnya jika nak bawak anak2 kecil ke masjid/surau kena pastikan anak2 nya itu tidak menggangu jemaah lain spt buat bising dan sebagainya.. bagi saya jika tidak mampu nak kontrol baik tak perlu bawak lagi suh duduk rumah saja.. tunggu dia matang sikit.
wanmus
iye..betul tuh mat.g..sape tak geram kalau mak bapak buat bodoh jer walaupun dah tahu anak dia wat salah..sekarang kita nak marah kat anak ke kat mak bapak? satu lagi kes budak2 nih curi selipar..kekadang kalau tersilap tu nak wat macamana..tapi takkan tiap2 minggu ada orang tersilap amik selipar? bengong ke ape tak kenal selipar sendiri..pastu mak bapak kalau dah tengok anak2 pakai selipar lain yang tak pernah tengok tu, tanyerlah kot2 tersalah betul2.kalau tercuri, wat jer terlempang anak tu
rajakamil
Maafkan saya wanmuss. Saje lah nak bertanya. Mana wanmuss dapat sumber yang tak sah budak kecil sembahyang sebelah kita. Maafkan saya sekali lagi, Rasulullah melarang keras kita menyampaikan sesuatu yang tiada asasnya.
Ini mungkin sedikit kisah untuk menyatakan pernyataan di atas tu perlu diperhatikan kembali.
"Tahu tak kamu, Abdullah ibni masud pernah menjadi imam untuk kaum dia sedangkan ketka itu dia masih kecil, kerana dia lebih fasih membaca al-quran daripada orang2 lain di tempat itu." Itu jadi imam, kalau jadi makmum, lagilah boleh.

Saudara-saudari sekalian, maafka saya sekali lagi. Saya menegur ni kerana, kekadang adat/kebiasaan kita tu semacam menjadi satu dalil untuk berbuat demikaian. Allah pernah menegur Rasulullah berkenaan mengharamkan yang halal.

Apa-apa pun, jika kita tidak tahu hukum hakam, baik ditanya kepada yang lebih arif atau sekurang-kurangnya ada sumber rujukan yang tsiqah (boleh dipercayai)

Maaf sekali lagi. Untuk hukum di atas, baik ditanya kepada 2,3 orang ustaz. (yang berilmu, bukan pak-pak lebai yang dok kat surau kemudian bajet macam tahu hukum dan suka2 hati je mengkafirkan orang)

Apa-apa pun, khilaf itu rahmah.
Wallahua'lam
wanmus
QUOTE (rajakamil @ Sep 23 2008, 10:09 AM) *
Maafkan saya wanmuss. Saje lah nak bertanya. Mana wanmuss dapat sumber yang tak sah budak kecil sembahyang sebelah kita. Maafkan saya sekali lagi, Rasulullah melarang keras kita menyampaikan sesuatu yang tiada asasnya.
Ini mungkin sedikit kisah untuk menyatakan pernyataan di atas tu perlu diperhatikan kembali.
"Tahu tak kamu, Abdullah ibni masud pernah menjadi imam untuk kaum dia sedangkan ketka itu dia masih kecil, kerana dia lebih fasih membaca al-quran daripada orang2 lain di tempat itu." Itu jadi imam, kalau jadi makmum, lagilah boleh.

Saudara-saudari sekalian, maafka saya sekali lagi. Saya menegur ni kerana, kekadang adat/kebiasaan kita tu semacam menjadi satu dalil untuk berbuat demikaian. Allah pernah menegur Rasulullah berkenaan mengharamkan yang halal.

Apa-apa pun, jika kita tidak tahu hukum hakam, baik ditanya kepada yang lebih arif atau sekurang-kurangnya ada sumber rujukan yang tsiqah (boleh dipercayai)

Maaf sekali lagi. Untuk hukum di atas, baik ditanya kepada 2,3 orang ustaz. (yang berilmu, bukan pak-pak lebai yang dok kat surau kemudian bajet macam tahu hukum dan suka2 hati je mengkafirkan orang)

Apa-apa pun, khilaf itu rahmah.
Wallahua'lam


ooo..mungkin rajakamil salah faham..budak kecik yang saya maksudkan adalah budak yang belum baligh lagi.atau lebih mudah yang belum bersunat sebab di badan mereka ada kotoran..tu ustaz saya cakap..ingat lagi..masa kat masjid2 pun pernah sebut benda tu..harap tiada lagi salah faham..yerlah, budak yang saya maksudkan ni memanglah mumayiz lagi dan rasanya tak tahu hukum lagi kot..sebab dah rakaat kedua dia boleh letak takbir dan angkat takbir balik..pastuh tahyat akhir sama2 ngan orang lain..macamana tu?
CekDet
Tapi wanmus, setakat yang saya tahu...walaupun seorang budak tu tak bersunat, tak bermakna dia tak boleh bersolat sekali dengan kita...
as long as dia mumaiyiz, dah akan kewajipan bersolat, rasanya takda masalah untuk dia solat dengan kita orang tua2 nie..
kalau dia ada buat salah, sebaik2ya kita tegur je...tak perlu menjauhkan dri dari budak2 ni..


QUOTE (wanmus @ Sep 23 2008, 08:10 PM) *
ooo..mungkin rajakamil salah faham..budak kecik yang saya maksudkan adalah budak yang belum baligh lagi.atau lebih mudah yang belum bersunat sebab di badan mereka ada kotoran..tu ustaz saya cakap..ingat lagi..masa kat masjid2 pun pernah sebut benda tu..harap tiada lagi salah faham..yerlah, budak yang saya maksudkan ni memanglah mumayiz lagi dan rasanya tak tahu hukum lagi kot..sebab dah rakaat kedua dia boleh letak takbir dan angkat takbir balik..pastuh tahyat akhir sama2 ngan orang lain..macamana tu?

bakteria
mmm kalau tk salah aku maksud mumaiyiz tu ialah kanak2 yg belum baligh yg mampu membezakan mana yg baik dan mana yg buruk..contohnya dia tau taik tu najis dan tkleh makan...tu dikira mumaiyiz...dan setau aku la kan...org arab sunat anak2 mereka semasa masih kecil lagi untuk menjaga kesucian...tk mcm kita di malaysia...berkhatan pada usia 8thn ke atas kebiasaannya...dan kanak2 yg belum bersunat ni mereka belum pandai untuk menyucikan kemaluan mereka daripada najis2 yang masih terlekat di sebalik lebihan kulit yg belum dipotong tu...sbb tu mereka jadi tk suci...sebab agak susah nak sucikan bahagian lebihan kulit t kemaluan tu...sebabkan kita disuruh berkhatan...

so pendapat aku la kan...kalau belum bersunat jgn berada satu sof dengan makmum lain...bagi mereka sof sedikit ke belakang...sbb ustaz2 aku ajar aku cmni...mungkin ada pendapat lain daripada ni...tapi kalau kanak2 tu bersunat, mummaiyiz...tk slh berada bersama sof dewasa.
eskep
QUOTE (wanmus @ Sep 23 2008, 08:10 PM) *
ooo..mungkin rajakamil salah faham..budak kecik yang saya maksudkan adalah budak yang belum baligh lagi.atau lebih mudah yang belum bersunat sebab di badan mereka ada kotoran..tu ustaz saya cakap..ingat lagi..masa kat masjid2 pun pernah sebut benda tu..harap tiada lagi salah faham..yerlah, budak yang saya maksudkan ni memanglah mumayiz lagi dan rasanya tak tahu hukum lagi kot..sebab dah rakaat kedua dia boleh letak takbir dan angkat takbir balik..pastuh tahyat akhir sama2 ngan orang lain..macamana tu?

pertama sekali, izinkan aku mencelah, maafkan jika ada yg tersilap dan betulkanlah mana yg perlu.

pada pandangan aku, apa yg aku faham, tidak menjadi kesalahan (juga tidak membatalkan sembahyang orang lain) kanak2 yg belum baligh, bersembahyang bersebelahan dengan sesiapa sahaja, di dalam satu saf yg sama. walaupun kanak2 itu belum tahu hukum hakam sebetulnya, cara sembahyang sebetulnya...beri dia peluang, dengan peluang inilah dia dapat belajar untuk memperbaiki diri.

Topik sebegini bagus, boleh berkongsi manfaatnya bersama.
munger
QUOTE (wanmus @ Sep 23 2008, 08:10 PM) *
sebab dah rakaat kedua dia boleh letak takbir dan angkat takbir balik..pastuh tahyat akhir sama2 ngan orang lain..macamana tu?

xkusyuk smyg bang?? rolleyes.gif

dari yg aku dgr dari ustaz aku pon die ade ckp..ELAKKAN la budak2 yg belum mumaiyiz nih dari berada satu sof ngn org dewasa kerana takut bila dorg tersentuh org dewasa sebelah die tuh terbatal smyg..bkn tidak sah tp TERBATAL solat nya..lgpon klu dh sorg terbatal solatnya tuh kn dh terpotong sof tuh..itulah yg dicakapkn oleh ustaz aku dan ape yg aku phm..WALLAHUALAM

ps:mari kita berbincang lg..bgs topik nih
bakteria
ha btl ckp munger...sbb tu kalau g solat di masjid atau surau yg selalu ada org ngajar kitab (org pgl kitab kuning)...mmg tk dibenarkan kanak2 berada satu sof dengan org dewasa...

eskep kena paham situasi ni...kanak2 yg dimaksudkan ialah kanak2 yg belum baligh dan belum berkhatan...kalau dah berkhatan its ok...sebab tu kalau di kampung2 sebelum solat org tua2 kat line depan bila nak cukupkan sof depan...dorg akn tnya dlu...ni dh "potong" belum?..kalau dah potong baru leh masuk sof depan....
eskep
QUOTE (bakteria @ Nov 20 2008, 07:08 PM) *
eskep kena paham situasi ni...kanak2 yg dimaksudkan ialah kanak2 yg belum baligh dan belum berkhatan...kalau dah berkhatan its ok...sebab tu kalau di kampung2 sebelum solat org tua2 kat line depan bila nak cukupkan sof depan...dorg akn tnya dlu...ni dh "potong" belum?..kalau dah potong baru leh masuk sof depan....

Tak pernah jumpa lagi situasi sebegini. kat kampung mana yg amalkan ni bakteria?
bakteria
ok ko turun area kedah...detail lagi area pendang...
aina_sara
QUOTE (bakteria @ Nov 20 2008, 08:08 PM) *
ha btl ckp munger...sbb tu kalau g solat di masjid atau surau yg selalu ada org ngajar kitab (org pgl kitab kuning)...mmg tk dibenarkan kanak2 berada satu sof dengan org dewasa...

eskep kena paham situasi ni...kanak2 yg dimaksudkan ialah kanak2 yg belum baligh dan belum berkhatan...kalau dah berkhatan its ok...sebab tu kalau di kampung2 sebelum solat org tua2 kat line depan bila nak cukupkan sof depan...dorg akn tnya dlu...ni dh "potong" belum?..kalau dah potong baru leh masuk sof depan....


setengah org skrg ni, lahirnya anak lelaki terus di'potong' anunya. so kalu ikut pandangan bakteria budak umo baru 4 tahun, asal anu dah kena 'potong' bleh la masuk sof depan ye? hmm.gif
bakteria
sepatutnya boleh kalau anak tu mumaiyiz(tau beza baik dan buruk)...sbb Imam as-Syafie mampu jadi imam pd usia 7thn...dan pada usia tu beliau dah hafal quran 30juzuk...tapi anak2 kita aku taktau la...

p/s: sekiranya aku ada salah dalam penafsiran aku...sila tinggalkan dan tlg betulkan
aina_sara
Dlm Islam, syarat mumayyiz bagi lelaki adalah 7 tahun manakala bagi perempuan adalah 9 tahun.
Tp bab2 imam dan makmum ni, aku pun kurang arif gak bab2 ni, mgkin kalu ada yg lebih arif boleh tolong jwb..
bakteria
maaf ada kesilapan dalam post aku yg sebelum ni...syarat mumaiyiz yg aina ckpkan tu betul...dan satu lagi pembetulan kpd post aku sblm ni

IMAM SYAFIE TK PENAH MENGIMAMKAN SEMBAHYANG JEMAAH PADA USIA 7THN...

syarat sah jadi imam mesti baligh...
Ini ialah versi "lo-fi" kepada versi utama. Untuk paparkan versi penuh dengan lebih informasi, format dan imej, sila klik disini.
Cakap.Net © 2019