Bantuan - Carian - Ahli-ahli - Kalendar
Versi Penuh: Hakikat pernikahan‏
CAKAP.Net > Cakap Umum > Cakap Keluarga & Rumahtangga
wanmus
Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari hakikat pernikahan, hakikat yang seperti apakah yang paling membahagiakan? cuba kita lihat...dan manakah pilihan kita???

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur tidak memuaskan.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bubar jika bangkrup.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana KECANTIKAN, pasangan bakal lari jika rambut mula beruban dan muka kerepot atau badan jadi gendut.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana ZURIAT, maka pasangan akan cari alasan untuk pergi jika pasangan
tidak dapat memberi anak.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN,pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik, lagipula manusia yang dicintai pasti MATI / PERGI.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI HIDUP kepada makhlukNYA. Dan ALLAH mencintai hambaNYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka tak ada alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH.
WebZone-_-Attack
Tak menikah lagi, Tapi aku akan cuba fahami apa yg di tulis kat atas tu. Apa yg di tulis kat atas tu semua aku setuju. nabi muhammmad s.a.w penah menyebut kahwinilah pasangan mu dari empat perkara, wajahnya, keturunannya,hartanya, dan agamanya. tetapi pilihla agamanya,moga2 hidup kamu berungtung, dan menprolehi kebahagian.

Wanita itu dinikahi karena 4 perkara. Karena hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan karena agamanya. Pilihlah wanita yang memiliki agama, engkau akan bahagia." (HR. Bukhari dan Muslim)

muz
sedap kata2 wanmus 2....... insyaallah jika niat kita baik ALLAH akn bg yng terbaik jgk kpd kita.... amin
sHäm
Hmmm .. orang sekarang kawin hanya untuk satu .. SEX .. jarang sangat sebab ikut syari'at atau sunnah .. jika kita tengok kenapa muda2 lagi dah bercerai , kawin rahsia , abai tanggungjawab .. itulah sebabnya .. niat awal tu dah tak kena , jadi ibarat kata 'habis madu sepah dibuang' .. mula la gaduh2 , nak cari bini lain .. Wallahu'alam ..
aina_sara
skrg ni kebanyakan berpoligami pun sbb benda yg 'satu' tu.. konon nak elak maksiat.. pelaksanaannya.. x ikut syariat plak!!
jebat84
betul2. tp x semua laki mcm tu. rolleye0012.gif rolleye0012.gif
sHäm
QUOTE (jebat84 @ Nov 13 2008, 01:24 PM) *
betul2. tp x semua laki mcm tu. rolleye0012.gif rolleye0012.gif

Semua lelaki ada perasaan tu tapi sesetengah je yg buat begitu ..
ganazz
perempuan yang paling seksi sebenarnya adalah perempuan yang ada keikhlasan di dalam hati, bukan yang mendedahkan aurat.

perempuan yang paling jelita adalah perempuan yang solehah, bukan yang banyak berhias.

perempuan yang memiliki kebebasan sebenar adalah perempuan yang berjaya membuat suami redha akan dia sebagai isteri.

Kehebatan lelaki adalah apabila dia berjaya menjadikan isterinya sebagai pemimpin bidadari.

Keinginan lelaki untuk berkahwin ramai, hendaklah dia sentiasa ke masjid dan sentiasa menjaga kebersihan masjid. Kerana lelaki yang sentiasa menjaga kebersihan masjid, dia sebenarnya sedang mempersiapkan maskahwin untuk berkahwin anak bidadari di syurga.
aina_sara
Kehebatan lelaki adalah apabila dia berjaya menjadikan isterinya sebagai pemimpin bidadari. - camana caranya tu??

Keinginan lelaki untuk berkahwin ramai, hendaklah dia sentiasa ke masjid dan sentiasa menjaga kebersihan masjid. Kerana lelaki yang sentiasa menjaga kebersihan masjid, dia sebenarnya sedang mempersiapkan maskahwin untuk berkahwin anak bidadari di syurga. - aku suka ayat2 ni.. tp dr mana sumber ko dpt ayat ni? rujukan kitab mana?
ganazz
QUOTE (aina_sara @ Nov 14 2008, 01:32 PM) *
rujukan kitab mana?

muskil ka? tak aper arrr... biasa la cam ni!
missnariza
QUOTE (wanmus @ Sep 30 2008, 02:42 PM) *
Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari hakikat pernikahan, hakikat yang seperti apakah yang paling membahagiakan? cuba kita lihat...dan manakah pilihan kita???

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur tidak memuaskan.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bubar jika bangkrup.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana KECANTIKAN, pasangan bakal lari jika rambut mula beruban dan muka kerepot atau badan jadi gendut.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana ZURIAT, maka pasangan akan cari alasan untuk pergi jika pasangan
tidak dapat memberi anak.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN,pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik, lagipula manusia yang dicintai pasti MATI / PERGI.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI HIDUP kepada makhlukNYA. Dan ALLAH mencintai hambaNYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka tak ada alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH.


Segala hakikat2 ini amat baik...
Cuma kekadang kita manusia`biasa yang tak dapat lari kesilapan....
Moga ianya...
jadi panduan buat kita semua.... rolleyes.gif
Ini ialah versi "lo-fi" kepada versi utama. Untuk paparkan versi penuh dengan lebih informasi, format dan imej, sila klik disini.
Cakap.Net © 2019