Bantuan - Carian - Ahli-ahli - Kalendar
Versi Penuh: pantunthon...jom berpantun secara bergilir-gilir
CAKAP.Net > Cakap Khusus > Cakap Sastera
wandisini
mari kita berpantun.....

syarat2nya
1. kena pantun 4 kerat
2. guna kan perkataan/ayat dari rangkap ke 4 pantun terakhir bagi setiap permulaan pantun yang baru
3. korang copy paste je dan reply

ok aku mulakan dulu eh rolleyes.gif


Tuai padi musim dah tiba
Mari menuai di waktu pagi
Kalau begini malang menimpa
Biar kuturut kata hati

bila kuturut kata hati
orang tua berkata kau akan mati
berbuat amal sebelum mati
supaya senang 'disana' nanti

disana menanti disini menunggu
sukar aku membuat pilihan
kalau dah memang dia jodohku
semoga hubungan kami berkekalan


ok...
korang plak sambung
kita ber rekriasi jiwa eh laugh.gif
mat.g
wah mencabar gak pantunthon ni.. takpa aku try hantam.

kami berasal dari timur,
kami hidup penuh budaya,
kalau anda asyik berjemur,
nanti badan 'sunburn' sentiasa.
wandisini
QUOTE (mat.g @ Nov 21 2008, 09:21 AM) *
wah mencabar gak pantunthon ni.. takpa aku try hantam.

kami berasal dari timur,
kami hidup penuh budaya,
kalau anda asyik berjemur,
nanti badan 'sunburn' sentiasa.



aku balas balik

badan sihat otak pun cerdas
minum air suam baik untuk kesihatan
jangan anda besikap malas
kelak akan merugikan masa depan


cewah...
jawab2..
bakteria
QUOTE
aku balas balik

badan sihat otak pun cerdas
minum air suam baik untuk kesihatan
jangan anda besikap malas
kelak akan merugikan masa depan


cewah...
jawab2..


bercerita pasal masa hadapan
juga pasal kesihatan
bukan malas bukan segan
tapi dah jadi adat melayu kan?

p/s: boleh ke cmni pantun? tk pndai dowh..hehehe
aina_sara
QUOTE (wandisini @ Nov 21 2008, 06:30 PM) *
badan sihat otak pun cerdas
minum air suam baik untuk kesihatan
jangan anda besikap malas
kelak akan merugikan masa depan


depan rumah ada tebu,
belakang rumah ada ubi,
kalau nak pipi jadi gebu,
makanlah telur labi-labi.

bad.gif
aina_sara
QUOTE (bakteria @ Nov 22 2008, 01:38 AM) *
bercerita pasal masa hadapan sarcastic_hand.gif kau dah silap main la bakteria..
juga pasal kesihatan
bukan malas bukan segan
tapi dah jadi adat melayu kan?

p/s: boleh ke cmni pantun? tk pndai dowh..hehehe

bakteria
QUOTE
depan rumah ada tebu,
belakang rumah ada ubi,
kalau nak pipi jadi gebu,
makanlah telur labi-labi.


aina makan telur labi-labi,
supaya pipi jadi gebu,
kalau ingin disayangi hubbi,
cintai suami bak seorang ibu.
bakteria
QUOTE
QUOTE (bakteria @ Nov 22 2008, 01:38 AM) *
bercerita pasal masa hadapan sarcastic_hand.gif kau dah silap main la bakteria..
juga pasal kesihatan
bukan malas bukan segan
tapi dah jadi adat melayu kan?

p/s: boleh ke cmni pantun? tk pndai dowh..hehehe


heheh kan aku dh ckp aku tk pandai pantun...
aina_sara
QUOTE (bakteria @ Nov 22 2008, 08:59 PM) *
aina makan telur labi-labi, laughing.gif ko dah silap lagi laa... ko ni mmg tak reti main aaa bakteria.
supaya pipi jadi gebu,
kalau ingin disayangi hubbi,
cintai suami bak seorang ibu.

aina_sara
QUOTE (bakteria @ Nov 22 2008, 08:59 PM) *
aina makan telur labi-labi,
supaya pipi jadi gebu,
kalau ingin disayangi hubbi,
cintai suami bak seorang ibu.

yg betulnya kena guna mana2 perkataan baris keempat tu dekat perkataan pertama pantun kita spt berikut,

ibu aku bukan ibu kamu,
bakteria ko ni memang la,
dilaman ini kita bertemu,
sama-sama kita bergumbira.

tease.gif kekeke.. jgn mare
bakteria
opsss...ok2 psni aku akan pstikan aku jwb dengan btl..

QUOTE
depan rumah ada tebu,
belakang rumah ada ubi,
kalau nak pipi jadi gebu,
makanlah telur labi-labi.


labi-labi kesayangan aina,
dimanjakan selalu tak henti-henti,
pipi gebu bukanlah idaman teruna,
isteri solehah permata di hati.

cmna ni ok tk?
missnariza
QUOTE (bakteria @ Nov 22 2008, 08:30 PM) *
labi-labi kesayangan aina,
dimanjakan selalu tak henti-henti,
pipi gebu bukanlah idaman teruna,
isteri solehah permata di hati.


pipi gebu bukanlah idaman teruna,
isteri solehah permata di hati.
suami pula bagaimana,
masih fikir mencari ganti,
bakteria
QUOTE
masih fikir mencari ganti,
ternampak pula si dara yang seksi,
takkan diganti permata di hati,
tetapi sekadar nak tambah koleksi.


masih fikir mencari ganti,
ternampak pula si dara yang seksi,
takkan diganti permata di hati,
tetapi sekadar nak tambah koleksi.
aina_sara
koleksi dikumpul biar panjang
dah panjang nak cabut satu
dah mmg dasar suami mata keranjang
tak sedar diri, miang pulak tuuuuuuu.... vmad.gif
bakteria
tak sedar diri miang pulak tu,
dah dasar suami yang matanya keranjang,
kalau dikira mmg dah cukup satu,
malangnya yg ada tidak penyayang.
missnariza
QUOTE (bakteria @ Nov 23 2008, 02:36 PM) *
tak sedar diri miang pulak tu,
dah dasar suami yang matanya keranjang,
kalau dikira mmg dah cukup satu,
malangnya yg ada tidak penyayang.


kalau dikira mmg dah cukup satu,
malangnya yg ada tidak penyayang,
itu memang alasan je tu,
sebenarnya tak nak mengaku..miang.

bruce.gif
bakteria
miang buluh miang terpesan,
miang diri miang bertempat,
bukan ingin mencari alasan,
kalau dah mampu apa salah kawin empat.
wandisini
ala aina
tak kisah la..janji da perkataan dari rangkap terakhir pantun tu

yg penting bersambung..kalu tak nanti tak jadi pantunthon
atau nama lain pantun endurance..heheh
wandisini
QUOTE (bakteria @ Nov 24 2008, 07:25 AM) *
miang buluh miang terpesan,
miang diri miang bertempat,
bukan ingin mencari alasan,
kalau dah mampu apa salah kawin empat.


apa salah kawin empat
itu kan sunnah rasulallah
tapi bukan senang suami nak dapat
kena minta izin si isteri dululah

heheh...
missnariza
QUOTE (wandisini @ Nov 24 2008, 11:30 AM) *
apa salah kawin empat
itu kan sunnah rasulallah
tapi bukan senang suami nak dapat
kena minta izin si isteri dululah

heheh...

kena minta izin si isteri dululah,
hati tak sabar.. rasa nak cepat,
memang lelaki macam tu lah,
kalau dapat terus melompat, bq.gif

bakteria
kalau dapat terus melompat,
tak semua suami bersikap begini,
kebenaran isteri perlu kita hormat,
agama islam telah ajar mcm ni.
missnariza
QUOTE (bakteria @ Nov 24 2008, 06:34 PM) *
kalau dapat terus melompat,
tak semua suami bersikap begini,
kebenaran isteri perlu kita hormat,
agama islam telah ajar mcm ni.


agama islam telah ajar mcm ni,
isteri setia.. jangan di duga,
kalau betul la suami begini,
pasti bahagialah rumah tangga,

wub.gif
bakteria
QUOTE
agama islam telah ajar mcm ni,
isteri setia.. jangan di duga,
kalau betul la suami begini,
pasti bahagialah rumah tangga,


tangga dibina di tepi lautan,
rumah pula di atas darat,
bermanja-manja blh diamalkan,
ikatan kasih sayang semakin erat.
wandisini
QUOTE (bakteria @ Nov 25 2008, 01:11 PM) *
tangga dibina di tepi lautan,
rumah pula di atas darat,
bermanja-manja blh diamalkan,
ikatan kasih sayang semakin erat.

semakin erat kasih sayang
itulah harapan setiap pasangan
tapi apakah cara nak kekalkan sayang
bagi lah petua apa yg patut diamalkan?
munger
petua ada macam-macam
bergantung pada setiap insan
gunakan saja amalan Islam
itulah saja yg saya nk sarankan
♦محمد أفيق♦
kepada yang MAHA ESA ku berserah,
moga dosa2 lepas diampunkan,
ikhlas dari ku salam Maal Hijrah,
dan salam tahun baru 2009... cool.gif rolleyes.gif
missnariza
Tahun baru datang dan pergi,
Moga Azam tak jadi mimpi ,
Rajin2 la sambung pantun ni lagi,
Moga2 menghiburkan hati..anda yang sepi,

grin.gif
wandisini
QUOTE (missnariza @ Jan 9 2009, 11:14 AM) *
Tahun baru datang dan pergi,
Moga Azam tak jadi mimpi ,
Rajin2 la sambung pantun ni lagi,
Moga2 menghiburkan hati..anda yang sepi,

grin.gif

sepi di malam hari
duduk sendiri ditepi tangga
azam tahun ni nak majukan diri
nak kurangkan dosa banyakkan pahala.
missnariza
QUOTE (wandisini @ Jan 12 2009, 08:34 PM) *
sepi di malam hari
duduk sendiri ditepi tangga
azam tahun ni nak majukan diri
nak kurangkan dosa banyakkan pahala.

Azam aku yang satu,
Azam jadi anak yang taat,
aha...bagus la sangat tu,
Perkara baik elok di buat,
cv.gif
wandisini
QUOTE (missnariza @ Jan 13 2009, 06:07 PM) *
Azam aku yang satu,
Azam jadi anak yang taat,
aha...bagus la sangat tu,
Perkara baik elok di buat,
cv.gif


perkara baik elok di buat
perkara jahat elok ditinggal
tapi kenapa perkara jahat senang dibuat
perkara baik sering ditinggal?

jawap..jawap..
missnariza
QUOTE (wandisini @ Jan 17 2009, 11:16 AM) *
perkara baik elok di buat
perkara jahat elok ditinggal
tapi kenapa perkara jahat senang dibuat
perkara baik sering ditinggal?

jawap..jawap..


Syaitan menggoda turutkan nafsu,
Pekara jahat senang diikuti,
Semoga hati kita tidak lesu,
Jangan diikut sahaja kehendak hati,

cv.gif
wandisini
QUOTE (missnariza @ Jan 19 2009, 09:13 PM) *
Syaitan menggoda turutkan nafsu,
Pekara jahat senang diikuti,
Semoga hati kita tidak lesu,
Jangan diikut sahaja kehendak hati,

cv.gif


hati-hati memandu kereta
terutama di masa cuti ini
kepada suma yg bawak kereta
pandulah dgn berhati-hati
Abe.Najay
QUOTE (wandisini @ Jan 29 2009, 12:46 AM) *
hati-hati memandu kereta
terutama di masa cuti ini
kepada suma yg bawak kereta
pandulah dgn berhati-hati

pandulah dgn berhati-hati,
kerana kereta tidak kebal,
hidup kena selalu ingat mati,
supaya iman makin menebal.
wandisini
QUOTE (Abe.Najay @ Jan 29 2009, 02:23 PM) *
pandulah dgn berhati-hati,
kerana kereta tidak kebal,
hidup kena selalu ingat mati,
supaya iman makin menebal.


menebal poket orang di perak
dapat duit berlori-lori
politik memang sukar nak di agak
ibarat siang tanpa matahari

(hujan ke ribut ke...mana tau kan unsure.gif )
mat.g
QUOTE (wandisini @ Feb 5 2009, 06:56 PM) *
menebal poket orang di perak
dapat duit berlori-lori
politik memang sukar nak di agak
ibarat siang tanpa matahari


ibarat siang tanpa matahari,
tiada mendung tiada hujan,
najib menjadi perdana menteri,
majoriti rakyat rasa terkilan.
bizonedrop
QUOTE (mat.g @ Apr 3 2009, 09:17 AM) *
ibarat siang tanpa matahari,
tiada mendung tiada hujan,
najib menjadi perdana menteri,
majoriti rakyat rasa terkilan.


najib menjadi perdana menteri,
majoriti rakyat rasa terkilan,
habis tu sapa nak jadi menteri,
kalu berani pergilah lawan...hehehehe hface.gif
bizonedrop
QUOTE (wandisini @ Feb 5 2009, 06:56 PM) *
menebal poket orang di perak
dapat duit berlori-lori
politik memang sukar nak di agak
ibarat siang tanpa matahari

(hujan ke ribut ke...mana tau kan unsure.gif )



politik memang susah nak diagak
ibarat siang tanpa matahari
aku pun sekarang tercangak-cangak
apa kaitan politik ngan matahari? huhu... rolleye0012.gif
bizonedrop
QUOTE (wandisini @ Jan 12 2009, 08:34 PM) *
sepi di malam hari
duduk sendiri ditepi tangga
azam tahun ni nak majukan diri
nak kurangkan dosa banyakkan pahala.


azam tahun ni nak majukan diri
nak kurangkan dosa tambahkan pahala
cuba tanya pada diri sendiri
amacam...azam tu dah ke bermula? hface.gif
ctz
QUOTE (bizonedrop @ Apr 16 2009, 10:42 PM) *
azam tahun ni nak majukan diri
nak kurangkan dosa tambahkan pahala
cuba tanya pada diri sendiri
amacam...azam tu dah ke bermula? hface.gif

azam tu dah bermula
harap dapat kekalkan
tapi tak pasti la sampai bila
takut tak tahan... mega_shok.gif
bizonedrop
QUOTE (bakteria @ Nov 25 2008, 01:11 PM) *
tangga dibina di tepi lautan,
rumah pula di atas darat,
bermanja-manja blh diamalkan,
ikatan kasih sayang semakin erat.


bermanja-manja blh diamalkan,
ikatan kasih semakin erat,
bukan dengan sesapa sajakan,
jangan ikut budaya barat,
bizonedrop
QUOTE (bakteria @ Nov 22 2008, 07:59 PM) *
aina makan telur labi-labi,
supaya pipi jadi gebu,
kalau ingin disayangi hubbi,
cintai suami bak seorang ibu.


kalau ingin disayangi hubbi,
cintai suami bak seorang ibu,
perangai suami masyallah ya rabbi,
perlukah sayang sampai camtu,
wandisini
QUOTE (bizonedrop @ Apr 18 2009, 12:28 AM) *
kalau ingin disayangi hubbi,
cintai suami bak seorang ibu,
perangai suami masyallah ya rabbi,
perlukah sayang sampai camtu,


perlukah sayang sampai macam tu
sedangkan kasih tidak seperti dulu
perubahan ini kerana waktu
aku pun sudah tak seperti dulu

(apa aku mengarut ni...)
bizonedrop
QUOTE (wandisini @ May 18 2009, 08:46 PM) *
perlukah sayang sampai macam tu
sedangkan kasih tidak seperti dulu
perubahan ini kerana waktu
aku pun sudah tak seperti dulu

(apa aku mengarut ni...)


perubahan ini kerana waktu
aku pun sudah tak seperti dulu
kasih dan sayang biarlah satu
walau body dan rupa tak macam dulu....sekali syair daaa gedik.gif
wandisini
QUOTE (bizonedrop @ May 19 2009, 12:16 AM) *
perubahan ini kerana waktu
aku pun sudah tak seperti dulu
kasih dan sayang biarlah satu
walau body dan rupa tak macam dulu....sekali syair daaa gedik.gif

walau body dah tak serupa dulu
tapi sayang ku masih seperti dulu
memang perubahan body kerana waktu
cinta dan sayang ku hanya untukmu
aina_sara
cinta dan sayangku hanya untukmu
hanya dikau kekasih hati
hmm lelaki.. kalu dah kawin mmg camtu
perut boroi malas mandi
bizonedrop
Cinta dan sayangku hanyalah satu
biarpun ramai yang offer diri
ngapa aina_sara cakap macam tu
adakah terkena pada diri sendiri rolleye0012.gif
ctz
adakah terkena pada diri sendiri
diri sendiri la yg merasa
kuat kan iman dlm diri
insyaALLAH bleh menghadapinya

(boleh gitu pantunnya?)
Ini ialah versi "lo-fi" kepada versi utama. Untuk paparkan versi penuh dengan lebih informasi, format dan imej, sila klik disini.
Cakap.Net © 2019