Bantuan - Carian - Ahli-ahli - Kalendar
Versi Penuh: 16 September : Jadi Ke Tukar Kerajaan?
CAKAP.Net > Cakap Umum > Cakap Isu Semasa > Cakap Politik
CekDet
Salam...

Kalau cite pasal isu semasa sekarang ni, memang tak boleh lepas daripada cite politik...cite politik sangat panas lebih panas daripada cite artis..
smile.gif
mungkin sebab berlaku tsunami politik pada pilihanraya lepas membuatkan rakyat (baca : kita) berminat untuk mengetahui senario yang berlaku pada politik tanah air...
Oh ya, Datuk Seri Anwar baru je menang bye-election Permatang Pauh lepas...Kemenangan yang agak bergaya dengan pertambahan majoriti menggambarkan seolah2 arus perubahan sedang bergerak dengan pantas ke seluruh negara...Di tambah pulak dengan keazaman DSAI yang begitu beriya2 nak tubuh kerajaan baru 16 sept ni...
Jadi ke 16 Sept ni?
Ada pendapat korang?
Razif
Apa yang dijanjikan 16 September... Sehingga ke hari ini DSAI terus menyatakan segalanya akan berlaku..
Dan kini Malaysia memang menghadapi keadaan ketidak tentuan... Agaknya ini yang dirancang oleh beliau...

Walaubagaimanapun, kini tidak ada tanda-tanda akan wujudnya lompat parti,
dan secara peribadi saya menyatakan adalah tidak adil jika ahli parlimen melompat parti dan terus menubuhkan
kerajaan baru. Sebaiknya diadakan pilihanraya bagi yang melompat kerana ianya adalah mandar rakyat...
Jika ternyata apa yang dipilih rakyat adalah calon dan bukannya parti... Pastinya PKR akan terus di hati rakyat dan mampu menawan
bumi Malaysia...

Kini ahli parlimen dari BN pula meninggalkan negara untuk mengadakan lawatan sambil belajar...
Erm.. BN memang memerlukan perubahan besar untuk terus revelan..

~just my 2 cents! dry.gif
bluzz
ermm.. semua tu hangat-hangat tahi ayam lah... pembangkang memanglah cakap begitu tetapi hakikatnya itu adalah satu saikologi yang diberikan kepada parti kerajaan dan rakyat.
wanmus
macam2 idea yang keluar..idealogi pun banyak gak..tapi yang penting, perancangan diorang untuk menggugat keamanan dalam BN sudah berjaya..BN tengah kucar kacir sekarang ni..dan ada terbelah kepada beberapa belah pihak.Umno pun terbahagia dua, satu yang sokong Pak Lah dan satu lagi skong Cek Det (bukan Cek Det kita ni..hehehe..tp Tun Mahathir). so apekah hala tuju diorang sekarang ni?yang merana kita ni, rakyat yang x bersalah..yang tersepit..
ijamidayu
Pada aku, semua sekarang nak jadi pemimpin..

Pada aku, isu yg paling utama. Makin terbelakah nasib kita? Terutama bangsa melayu..

Setiap orang pasti membuat janji untuk memagang tapuk pimpinan.. Tetapi janji tinggal janji atau janji dilaksana?

Oklah pendapat org kerdil.. smile.gif
exinco
konon ada 32 org yg menyeberang. tungu dan lihat je la. DSAI pun selalu buat kejutan juga.
ijamidayu
tunggu kepada mereka yg berpolitik agak mencemaskan..
fid
moga-moga segala bentuk penindasan dan ketidakadilan selama ini dapat dihapuskan dan nasib rakyat betul-betul terbela
wanmus
Lima ahli PKR berlepas ke Taipei Untuk temui ahli BN

Nilah tajuk berita harian..so apa dah jadi?mungkinkah BN akan betul2 jadi 'be end'?atau adakah permainan politik ini disusun baik oleh Dr M?atau Anwar? mungkin jugak Dr M dah merancang ini semua dengan anwar untuk sama2 memerintah negara kembali..entahlah..makin pelik dunia hari ini..musuh boleh jadi kawan dan kawan boleh jadi musuh..semuanya dalam sekelip mata jer..macam2..yang penting sekali ialah, negara kita kekal aman dan makmur..itu je kemahuan rakyat Malaysia..
ijamidayu
Tiada yg mustahil pada bumi ALLAH nie bro.. PAda aku, setiap kejadian ada himahnya..

Maka kepada yg senang diatas... Aku mintak sgt2 ALLAH bagi petunjuk kepada mereka betap peritnya hidup rakyat..
CekDet
Dah lepas 16 sept dah...
but,kerajaan masih lagi tak bertukar2...
smile.gif
tapi, dengar akan bertukar walaupun tarikh mungkin terlewat sket..
paklah sekang dah kelam kabut nampaknya...sampai terpaksa tukar portfolio dengan najib..
dia kata takkan berlaku ape2, tapi kenapa nampak macam kalut semacam je?
poning kepalo den!
menantu kono jawab nie!
mat.g
Masih dlm proses negotiation biar lambat sedikit takpe asalkan selamat, ni senarai menteri kabinet baru Pakatan Rakyat sbg parti memerintah;

Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan : Dato' Seri Anwar Ibrahim
Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pertahanan : Dato' Seri Abdul Hadi Awang
Menteri Dalam Negeri : PAS
Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri : DAP
Menteri Luar Negeri : PKR - India
Menteri Pendidikan : PAS
Menteri Kerja Raya : PKR - Melayu
Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan : PAS
Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi : PKR - Melayu
Menteri Pengangkutan : DAP
Menteri Kesihatan : PAS
Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi : PKR - Sabah
Menteri Pertanian : PAS
Menteri Sumber Manusia : PKR - Sabah
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat : PKR - India
Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Kesenian : PKR - Sarawak
Menteri Belia dan Sukan : PAS
Menteri Sains, Teknologi dan Alam Sekitar : DAP
Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah : PKR - Sarawak
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna : DAP
Menteri Penerangan : DAP
Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi : DAP
Menteri Wilayah Persekutuan : PKR - Melayu
Menteri di JPM (Hal ehwal Islam) : PAS
Menteri di JPM (Undang-undang) : PKR - Sarawak
Menteri di JPM (Sabah-Sarawak) : PKR - Sabah
Menteri di JPM (Ekonomi) : DAP

CekDet
Pergh!
dah siap ada kabinet bayangan ni...
mana dapat info ni?
nape ada parti je?
nape takde nama dorang sekali?
wink.gif

QUOTE (mat.g @ Sep 24 2008, 12:13 PM) *
Masih dlm proses negotiation biar lambat sedikit takpe asalkan selamat, ni senarai menteri kabinet baru Pakatan Rakyat sbg parti memerintah;

Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan : Dato' Seri Anwar Ibrahim
Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pertahanan : Dato' Seri Abdul Hadi Awang
Menteri Dalam Negeri : PAS
Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri : DAP
Menteri Luar Negeri : PKR - India
Menteri Pendidikan : PAS
Menteri Kerja Raya : PKR - Melayu
Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan : PAS
Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi : PKR - Melayu
Menteri Pengangkutan : DAP
Menteri Kesihatan : PAS
Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi : PKR - Sabah
Menteri Pertanian : PAS
Menteri Sumber Manusia : PKR - Sabah
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat : PKR - India
Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Kesenian : PKR - Sarawak
Menteri Belia dan Sukan : PAS
Menteri Sains, Teknologi dan Alam Sekitar : DAP
Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah : PKR - Sarawak
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna : DAP
Menteri Penerangan : DAP
Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi : DAP
Menteri Wilayah Persekutuan : PKR - Melayu
Menteri di JPM (Hal ehwal Islam) : PAS
Menteri di JPM (Undang-undang) : PKR - Sarawak
Menteri di JPM (Sabah-Sarawak) : PKR - Sabah
Menteri di JPM (Ekonomi) : DAP

Ini ialah versi "lo-fi" kepada versi utama. Untuk paparkan versi penuh dengan lebih informasi, format dan imej, sila klik disini.
Cakap.Net © 2018