Bantuan - Carian - Ahli-ahli - Kalendar
Versi Penuh: Tumbuhan Sebagai Penawar Penyakit
CAKAP.Net > Cakap Umum > Cakap Kesihatan & Petua
missnariza
PENDAHULUAN.

Malaysia adalah negara yang kaya dengan pelbagai jenis tumbuhan. Terdapat ribuan spesis tumbuhan di negara ini. Tumbuhan yang pelbagai jenis itu bukan saja bermanfaat untuk dimakan atau dijadikan tempat berteduh malah padanya terdapat 1001 rahsia penawar bagi pelbagai jenis penyakit. Ia bukan sahaja dapat dijadikan penawar untuk penyakit berbahaya seperti barah paru-paru dan pankres yang dapat diubati dengan buah aprikot. Malah ia juga dapat menyembuhkan selesema seperti kulit kayu manis, sembuhkan bisul seperti kangkung dan juga baik untuk kesihatan rambut seperti bijan. Khasiat tumbuhan sebagai penawar penyakit ini sebenarnya sudah diketahui berkurun lamanya oleh nenek moyang kita. Mereka menjadikan tumbuhan itu sebagai penawar yang sangat berguna bagi pelbagai jenis penyakit. Kerana itu kita dapat lihat nenek moyang kita masih hidup segar biarpun usia mereka sudah mencecah 100 tahun.

BAWANG PUTIH

Bawang putih dari segi saintifiknya dikenali dengan nama Allium sativum dan berasal dari keluarga Amaryllidaceae. Ia adalah sumber rempah ratus yang popular sejak zaman berzaman. Khasiatnya mula dikenal pasti lebih 10,000 tahun lalu. Bawang putih berbau tengit kerana ia mengandungi sejenis minyak dikenali sebagai allicin. Ia juga kaya dengan selulos, vitamin A,B dan zat galian seperti zat kalsium, fosforus dan besi. Selain digunakan sebagai bahan masakan, bawang putih juga mempunyai banyak khasiat untuk mengubati pelbagai jenis penyakit. Orang-orang Syria mencampurkan bawang putih ke dalam minuman untuk mengubati demam, cirit birit dan menahan sakit semasa bengkak. Ia juga dikatakan berkesan untuk menguruskan badan, menurunkan paras kolestrol dan tekanan darah tinggi dan menambah kepekatan darah. Kandungan bawang putih bukan sahaja menghasilkan antibodi tetapi membentuk sistem kawalan secara semula jadi untuk membunuh kuman bagi meredakan demam kepialu, disentri (berak darah). Taun dan bengkak kerongkong.

KANGKUNG.

Kangkung dari segi saintifiknya dikenali dengan nama Ipomea aquatica Forsk dan berasal dari keluarga Convolvulaceae. Ia adalah sejenis tanaman popular di kalangan masyarakat tempatan. Ia lazat dimakan sama ada digoreng sebagai sayur atau dicelur untuk dibuat ulam. Kangkung kampung tumbuh liar di sawah padi ataupun di mana-mana kawasan lembab yang berair manakala sejenis lagi kangkung di tanam menggunakan benih di kebun-kebun sayur. Tanaman ini bernilai tinggi dalam rawatan tradisional khususnya untuk meredakan kesakitan serta mengecutkan bisul. Caranya adalah dengan menggunakan segenggam daun kangkung yang segar dan hijau bersama-sama batangnya kemudian tumbuk sehingga lumat. Campur dengan sedikit garam lalu ditempelkan pada bahagian yang bengkak. Biarkan hingga kering dan anda akan dapati bisul itu kecut dan tidak lagi terasa sakit atau berdenyut-denyut. Ulang beberapa kali lagi hingga bisul sembuh sepenuhnya.

BIJAN.

Bijan dari segi saintifiknya dikenali dengan nama Sesamum indicum dan berasal dari keluarga Pedaliacea. Ia adalah sejenis bahan makanan yang banyak digunakan untuk membuat pelbagai jenis roti dan kuih muih. Pokoknya tumbuh menegak setinggi satu meter dan mengeluarkan bunga kecil yang berbau harum berwarna putih keunguan. Bijan kaya dengan proten, vitamin A dan E, lemak dan mengandungi 55 peratus minyak yang amat popular dalam masakan Cina. Terdapat dua jenis bijan iaitu putih dan hitam tetapi jenis putih adalah yang paling popular. Bijan juga mempunyai nilai perubatan yang tinggi dalam rawatan tradisional. Kegunaannya yang paling ketara dalam perubatan tradisional ialah ia boleh melebat serta menghitamkan rambut dan mengatasi masaalh rambut kering dan uban. Bijan juga berkesan dalam menguatkan tubuh badan. Ia baik untuk hati dan limpa serta sesuai diamalkan oleh mereka yang mengalami masalah kekurangan darah.

POKOK TURI.

Pokok turi dikenali dari segi saintifiknya sebagai sesbania grandiflora pers dan berasal dari keluarga Leguminosae. Ia sejenis sayur kampung yang enak rasanya. Tumbuhan ini juga dikenali sebagai keti di negeri-negeri di bahagian utara seperti di Pulau Pinag, Kedah dan Perlis. Pokok turi banyak ditemui di kampung-kampung dan tumbuh setinggi lima sehingga 10 meter. Ia mengeluarkan bunga berwarna merah atau putih dan kekacang sepanjang 25-50 sentimeter. Pokok turi bernilai tinggi dari segi perubatan tradisional. Kulit pokoknya ditumbuk halus dan digunakan untuk berkumur bagi merawat penyakit ulser dalam mulut. Kulit pokok turi juga boleh direbus dan airnya diminum untuk mengubati sakit perut dan cirit birit. Ia juga boleh diminum untuk melegakan masalah asid di bahagian perut.

KESUM.

Kesum dari segi saintifiknya dikenali dengan nama Polygonum minus huds dan berasal dari keluarga Polygonaceae. Ia mudah ditanam, khususnya di kawasan-kawasan lembap yang berair. Daunnya digunakan sebagai ramuan untuk mengharumkan masakan tempatan seperti laksa dan masak asam pedas. Selain digunakan di dalam ramuan masakan kesum juga mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Ia mujarab untuk mengubati masalah perut tidak hadam dan masalah kelemumur. Untuk melegakan masalah perut tidak hadam. Daun kesum direbus kemudian airnya diminum. Untuk merawat masalah kelemumur pula, daun kesum ditumbuk kemudian diperah. Air perahan itu dicampur dengan sedikit air sebelum digosok kekulit kepala. Biarkan 3-5 minit kemudian bilas dengan air bersi

BELIMBING BULUH .

Belimbing buluh dari segi saintifiknya dikenali dengan nama Averrhoa belimbi linn dan berasal dari keluarga Oxalidaceae. Ia sejenis tumbuhan tempaatn yang ditanam untuk mendapatkan buahnya. Rasanya masam dan banyak digunakan dalam pelbagai masakan seperti sambal belacan, masak lemak dan sebagainya.Belimbin g buluh juga mempunyai nilai ubatan yang tinggi. Ia berkesan untuk melicinkan kulit muka, serta mengatasi masalah jerawat. Buahnya diparut kemudian dicampur dengan sedikit garam dan sapu kekulit muka Jus buah belimbing buluh berkesan untuk melegakan penyakit tekanan darah tinggi, kencing manis dan pitam. Ia juga berkeasn untuk melegakan masalah batuk. Caranya adalah dengan merebus buah, daun dan bunga belimbing buluh kemudian airnya diminum setiap pagi dan petang. Bunga belimbing juga mujarab untuk merawat sakit gigi.

BROKOLI.

Brokoli dari segi saintifiknya dikenali dengan nama Brassica oleracea italica dan berasal dari keluarga kobis Brassica. Ia dapat menjauhkan penyakit barah. Ia adalah di antara jenis makanan yang paling kaya dengan bahan-bahan fotokimia berfungsi melundungi tubuh badan daripada penyakit barah, gangguan kardiovaskular, dan masalah kedutan. Amalan memakan satu setengah cawan sayur brokoli pada setiap hari berkesan untuk menghindarkan penyakit barah di kawasan paru-paru, usus besar, perut, mulut, farinks dan prostat. Brokoli juga mengandungi beta-carotene dan alpha- carotene, sejenis bahan antipengoksidaan yang bertindak melawan penyakit barah paru-paru dan menghalang pertumbuhan sel ketumbuhan. Kandungan klorofil yang tinggi dalam sayur kalori menyekat pertumbuhan pertumbuhan sel barah dan merangsang pembiakan sel darah merah dan hemoglobin.

KULIT KAYU MANIS.

Kulit kayu manis dari segi saintifiknya dikenali dengan nama Cinnamomum zeylanicum dan berasal dari keluarga Lauracea. Ia berfungsi memanas dan mengering, dari itu sesuai diamalkan bagi megubati selesema serta melancarkan pengaliran darah. Ia dikunyah bagi mengeringkan hingus. Amalan membancuh susu yang dicampur dengan sedikit serbuk kulit kayu manis juga berkesan untuk meredakan sakit itu. Kesannya lebih lembut daripada halia tetapi tindakannya lebih keras. Kedua-dua herba itu seringkali direbus bersama-sama bagi menghasilkan minuman yang melegakan bagi mengatasi masalah lenguh-lenguh badan, terutamanya dibahagian kaki, tangan, lutut dan pinggang berpunca daripada kesejukkan. Air rebusan kulit kayu manis dan halia juga sesuai diamalkan oleh kaum wanita yang sering mengalami senggugut atau kesakitan dibahagian ari-ari dan kaki. Disamping itu ia juga boleh digunakan untuk berkumur untuk mengubati sakit gusi dan juga menghilangkan masalah pernafasan berbau.

TERUNG BELANDA.

Terung belanda dari segi saintifiknya dikenali dengan nama Solanum torvum swartz dan berasal dari keluarga Solanaceaea. Ia adalah sejenis tanaman yang tidak memerlukan penjagaan rapi. Ia biasanya hidup liar dan banyak ditemui di kampung-kampung, di kawasan terbiar dan di kawasan hutan. Tumbuhan ini juga dikenali dengan nama terung rajah wang. Disesetengah tempat ia disebut terung manggas atau terung pipit putih. Buah terung belanda dimakan untuk menambah selera makan dan menurunkan tekanan darah tinggi. Dari segi perubatan daunnya dipercayai berkesan untuk mengubati masalah pitam dan sengal-sengal tulang.

TERUNG.

Terung berasal daripada keluarga Solanae. Ia baik untuk menjaga kesihatan jantung. Ia berkemampuan menurunkan paras kolestrol. Ia juga kaya dengan kalium yang bertindak memulihkan paras natrium. Terung dikisar dan diminum untuk melawaskan kencing. Ia juga bertindak sebagai julab kerana kandungan seratnya yang tinggi Kombinasi antara serat dan terpenes, sejenis bahan antipengoksidaan, dalam terung membantu menghindarkan kesan-kesan hormon yang mengakibatkan beberapa jenis penyakit barah serta mengelakkan kerosakkan berpunca daripada pengoksidaan itu. Terung baik diamalkan oleh wanita mengandung. Ia membekalkan folate, sejenis vitamin yang menjaga kesihatan janin dalam kandungan. Sayur terung juga digunakan oleh kaum Hindu sebagai ramuan untuk menguatkan tenaga batin. Terung juga sesuai di gunakan untuk memelihara kejernihan kulit muka. Selain itu terung boleh dikisar dan disapu ke kulit muka untuk menghilangkan jeragat.

KACANG TANAH.

Kacang tanah berasal dari keluarga kekacang dikenali sebagai Leguminosa. Ia kaya dengan lemak, vitamin A,B, E dan K, lesitin, kolin, asid amino dan kalsium. Ia mempunyai rasa yang manis dan banyak digunakan untuk membuat beraneka jenis kuih-muih. Kacang tanah merupakan sejenis tanaman tropika. Ia tumbuh secara renek dan mengeluarkan daun-daun kecil. Kacangnya pula tumbuh didalam tanah. Selain digunakan sebagai sumber makanan, kacang tanah juga bernilai tinggi dari segi perubatan. Kajian-kajian menunjukkan minyak kacang tanah boleh menurunkan tekanan darah tinggi dan juga paras kolestrol dalam darah. Kacang tanah dikatakan berkesan untuk melegakan penyakit hemofilia atau kecenderungan mudah berdarah, nefritis (radang buah pinggang, penyakit keputihan, insomnia).

PENUTUP

Penduduk Malaysia seharusnya berbangga kerana dikurniakan hutan tropika yang mempunyai pelbagai jenis tumbuhan dan terdapat 1001 penawar dan manfaat daripadanya. Hutan tidak perlu ditebang dengan sewenangnya kerana di situ mungkin terdapat tumbuhan renek dan akar kayu yang mampu mengubati pelbagai jenis penyakit. Justeru, setiap daripada kita seharusnya menghargai setiap tumbuhan yang ada di sekeliling kita.

bakteria
mmg la malaysia kaya dengan sumer benda2 cmtu...tapi cuba bayangkan...ada ke bnda2 tu digunakan dalam masakan secara menyeluruh? kalau student g kedai utk makan...ssh beb nak jmpa bnda2 cmtu...ada pokok turi (atau keti)? ada terung belanda? belimbing buluh pn org jarang pakai dah kecuali nk wt acar....kalau dulu2 mmg ya tapi sekarang org dh tk kenal bnda2 nih sume....pihak yg dipertanggungjawabkan patut main peranan naikkan kembali kehebatan tumbuhan2 di malaysia ni...sbb khasiat tlalu bnyk...cuma kita tk sedar dan kita tktau....
missnariza
mmm...memang btol tu, susah nak cari...

klu kat bandar tu lg la susah nak jumpa....
ade yang tak biasa tengok pun ....
bakteria
so ada cadangan cmna nak perkenalkan semula tumbuhan yg bnyk manfaat ni kepada rakyat kita khususnya di bandar? munkin leh perkenalkan kepada restoran dlu...
aina_sara
pokok turi??? belimbing buluh??? terung belanda???? 106.gif
munger
pokok turi bhs utara kot

belimbing buluh penah la dgr dan penah aku nmpk nenek aku guna masak gulai nasi dagang..tp terung belanda?? terung bulat ke 106.gif

ps:rindu nasi dagang nenek aku..huhu..time raya je dpt rasa
aina_sara
belimbing besi yg kecik2 tu ke belimbing buluh?
ganazz
belimbing buluh adalah belimbing kecil yang banyak diguna dalam memasak lauk gulai nasi dagang. Belimbing ini juga merupakan ancaman kepada lelaki yang mengalami penyakit uluran iaitu penyakit berkaitan saluran testikel.
aina_sara
penyakit uluran?? adakah ianya sejenis penyakit bulanan bg lelaki? oops.gif
bakteria
QUOTE
pokok turi bhs utara kot


apa lak bahasa utara...bahasa utara panggil pokok keti la...adoiyaiii

QUOTE
belimbing besi yg kecik2 tu ke belimbing buluh?


bukan la...belimbing besi mcm belimbing biasa la...mcm belimbing madu...cuma dia kecik cket...belimbing buluh mmg kecik...dalam saiz ibu jari org dewasa...

QUOTE
penyakit uluran?? adakah ianya sejenis penyakit bulanan bg lelaki?


uluran ni rasanya panggilan lain ialah 'angin pasang'. dia kener kat lelaki jer. Dekat alat sulit dia (telur).
Kalau ader sakit ni, kener pantang makan benda yg sejuk2, e.g sayur yg sejuk, buah2 yg sejuk. dan, kener pergi berurut. Kalau teruk sgt, kener buang(telur).
munger
ini ha belimbing besi


QUOTE (aina_sara @ Nov 22 2008, 08:03 PM) *
penyakit uluran?? adakah ianya sejenis penyakit bulanan bg lelaki? oops.gif

xsuma laki kena uluran nih dan ia bkn penyakit bulanan mcm pompuan oops.gif hface.gif
ganazz
QUOTE (bakteria @ Nov 22 2008, 08:06 PM) *
Kalau teruk sgt, kener buang(telur).


penyakit ni kalo pi hospital, dia akan operet jahit saluran turun naik buah zakat supaya tertutup bagi mengelak usus terus bergelongsor menekan masuk melalui saluran tersebut. Uluran angin, jika ditekan pada bahagian bawah pundi kencing akan kedengaran bunyi.
aina_sara
QUOTE (ganazz @ Nov 22 2008, 09:45 PM) *
penyakit ni kalo pi hospital, dia akan operet jahit saluran turun naik buah zakat supaya tertutup bagi mengelak usus terus bergelongsor menekan masuk melalui saluran tersebut. Uluran angin, jika ditekan pada bahagian bawah pundi kencing akan kedengaran bunyi.


bleh percaya ka hampa ni....wait.gif
bakteria
mmm bahaya gak penyakit ni...tu la kita skrg ni kena bnykan mkn sayuran dan buah2an tempatan...tkyah lagi la nk mkn cekedis2 tuh...buat penyakit saja...
ganazz
QUOTE (aina_sara @ Nov 22 2008, 09:45 PM) *
bleh percaya ka hampa ni....wait.gif

orang lelaki apabila dah operet bawah pada pusat, apa risiko dia? pikir2... BLEY CAY? KA HAMPA? NI? ... boh saja la....
aina_sara
nk tanya, penyakit 'pasang surut' tu kena pd org dewasa saja ka baby pun bleh kena? apa tanda2 kena penyakit tu??
ganazz
QUOTE (aina_sara @ Nov 22 2008, 09:58 PM) *
nk tanya, penyakit 'pasang surut' tu kena pd org dewasa saja ka baby pun bleh kena? apa tanda2 kena penyakit tu??

budak kecik yang ada tanda bengkak batu, biasa dorang demah pakai buah betik yang dilayur atas api. pasang surut stat nak kena masa lelaki tidur, buah zakar naik ikut saluran dia ke dalam badan. Bole dengar cam orang seloq sesak nafas menahan sakit. kalo ada yang perasan, kena bantu tarik buah zakar dengan segera. Yang ada masalah begini, tak leh tido sensorang.
missnariza
QUOTE (ganazz @ Nov 22 2008, 10:08 PM) *
budak kecik yang ada tanda bengkak batu, biasa dorang demah pakai buah betik yang dilayur atas api. pasang surut stat nak kena masa lelaki tidur, buah zakar naik ikut saluran dia ke dalam badan. Bole dengar cam orang seloq sesak nafas menahan sakit. kalo ada yang perasan, kena bantu tarik buah zakar dengan segera. Yang ada masalah begini, tak leh tido sensorang.


Iya ke...aku pun baru tau... 105.gif

terer gak hampa nie bab kesihatan....nie

bakteria
QUOTE
terer gak hampa nie bab kesihatan....nie


mmm tu la...jgn tgk kami sblh mata... 105.gif
missnariza
mmmm dah agak dah jawapan hang...bakteria cool.gif
munger
QUOTE (missnariza @ Nov 23 2008, 01:10 AM) *
Iya ke...aku pun baru tau... 105.gif

terer gak hampa nie bab kesihatan....nie

laki2 pon lbh krg sama cam pompuan..amek berat gak bab2 kesihatan nih..cuma xnk tunjuk jek rolleye0012.gif
bakteria
QUOTE
mmmm dah agak dah jawapan hang...bakteria


salah ka utk aku mmberi jwpn????hehehe
missnariza
QUOTE (munger @ Nov 23 2008, 11:51 PM) *
laki2 pon lbh krg sama cam pompuan..amek berat gak bab2 kesihatan nih..cuma xnk tunjuk jek rolleye0012.gif


org lelaki nie tak nak tunjuk ke, saja buat2 malu2 kucing tongue.gif

aina_sara
QUOTE (missnariza @ Nov 24 2008, 01:47 AM) *
org lelaki nie tak nak tunjuk ke, saja buat2 malu2 kucing tongue.gif


depa ni x dinafikan jaga kesihatan, tp bab perut tu susah skit nak control, kebanyakan lps kawin dpt la pingat PJK (perut jalan ke depan). shakehead.gif
munger
QUOTE (aina_sara @ Nov 24 2008, 09:54 AM) *
depa ni x dinafikan jaga kesihatan, tp bab perut tu susah skit nak control, kebanyakan lps kawin dpt la pingat PJK (perut jalan ke depan). shakehead.gif

slh bini tu sbb msk sedap2..pastu byk lak tuh..sape nk abeskn klu bkn laki.. rolleye0012.gif
bakteria
mmmm...bkn bini masak sedap tapi bini masak malu nak mkn bnyk...maklum la br kawin...pstu laki ni jenis tknk membazir...tu yg tpaksa abskan makanan yg bnyk tu...huhuhu
missnariza
QUOTE (bakteria @ Nov 24 2008, 03:10 PM) *
mmmm...bkn bini masak sedap tapi bini masak malu nak mkn bnyk...maklum la br kawin...pstu laki ni jenis tknk membazir...tu yg tpaksa abskan makanan yg bnyk tu...huhuhu

ala....hang tu memang ske bg alasan bakteria..... tongue0011.gif
bakteria
QUOTE
ala....hang tu memang ske bg alasan bakteria.....


mmm aku gak lg yg kena...
Ini ialah versi "lo-fi" kepada versi utama. Untuk paparkan versi penuh dengan lebih informasi, format dan imej, sila klik disini.
Cakap.Net © 2014