IPB

Selamat datang Tetamu ( Masuk | Daftar )

 
Closed TopicStart new topic
> Nasi Goreng Cina Bujang
wanmus
kiriman Sep 9 2008, 01:34 PM
Kiriman #1


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



Hmmm..sedap pulak berserita bab masak-masak di bulan puasa..hehe..ok ni nak kongsi cara masak nasi goreng cina bujang..bukan untuk cina bujang jer tapi untuk orang bujang (tak bujang pun boleh test try)


Bahan-bahan:
2 pinggan nasi putih
1 cawan udang basah [buang kulitnya]
1 cawan isi ayam [direbus dan disiat]
1 cawan kacang peas
4 biji telur (dipukul)
5 biji cili merah [ditumbuk]
5 ulas bawang [merah]
1 pokok daun bawang [dihiris]
Garam secukup rasa


Cara memasak:
Panaskan minyak dan tumiskan cili (pastikan cili masak terlebih dahulu). Kemudian masukkan udang serta daging ayam dan kacang peas. Biarkan selama lima minit, kemudain masukkkan telur sambil dikacau-kacau. Masukkan nasi serta sedikit garam gaulkan rata-rata dan taburkan daun bawang. Bila telah masak angkat dan bolehlah dihidangkan. Semasa menghidang, taburkan daun bawang kalau nak lagi sedap.

p/s: udang kalau tak nak letak boleh jugak, tapi xder 'kick'lah kalau nasi goreng cina tak de udang.. smile.gif Selamat mencuba


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
WebZone-_-Attack
kiriman Sep 19 2008, 12:40 PM
Kiriman #2


Eksekutif Senior
****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 1,951
Sertai: 19-September 08
Daripada: ۞-> In Your DŽEamS ۩ <-l
No. Ahli: 51



rolleyes.gif Nasi goreng memang masakan kegemaran aku. Dari dulu sampai sekarang. Kalau kena yg enak. Menambah sampai tak muat perut. Thanks for sharing bro. Bro dah pernah cuba ke resepi ni ? Hehe.


--------------------

~If LiFe iS A gaMe, I Wish U Will Always WiN~
~If Life Is A journey, I Wish U Will WalK On RoseS~
~If LiFe Is A JoY, I Wish U AlwaYs Smile~
~MaY EverY DaY BrinG U HappinesS & PeacE In YouR HearT~
Go to the top of the page
 
+Quote Post
taukey
kiriman Sep 19 2008, 03:46 PM
Kiriman #3


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 194
Sertai: 14-September 08
No. Ahli: 38



hehehee. kalau nasi goreng biasa tu pandai la jugak. kalau dah masuk bab sayur dalam nasi goreng tu mmg hampeh la. dulu ada handal sikit utk letak garam dan sebagainya. sekarang ada yang dimasak masin la dan macam macam. tapi aku mmg suka masak nasi goreng. ni resepi bari kot dan hanya utk orang bujang


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
B@zSh™
kiriman Sep 20 2008, 12:45 AM
Kiriman #4


Eksekutif Senior
****

Kumpulan: Moderator
Kiriman: 1,830
Sertai: 19-September 08
Daripada: New Castle
No. Ahli: 54



Bro...resepi kat atas tu untuk berapa orang makan? 2-3?
Telur sampai 4 bijik...huhu tongue.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wanmus
kiriman Sep 20 2008, 03:53 AM
Kiriman #5


Eksekutif Junior
**

Kumpulan: Member Rasmi
Kiriman: 394
Sertai: 8-September 08
Daripada: Johor dan terengganu
No. Ahli: 16



cuba korang tgk nasi berapa banyak..kalau 2 pinggan nasi tu biasanya untuk 3-4 oranglah..sebab kalau korang gi kat restoran atau kedai2 mamak, n mintak nasi goreng cina, mesti nasi dia putih kekuningan kan? tu sebab banyak telur digunakan..kalau korang kureng makan telur, korang boleh kurangkan..yang penting kene n ngam ngan selera korang..cuba jangan x cuba..heheh..kalau malas sangat, korang masak pakai perencah jer..kan sekarang banyak perencah segera


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Closed TopicStart new topic
1 pengguna membaca topik ini (1 Tetamu dan 0 Pengguna tidak dikenali)
0 Ahli:

 



Versi Ringkas Masa sekarang: 1st August 2021 - 04:28 PM